Conform EY Energy Consumer Confidence Index, încrederea consumatorilor scade, iar categoriile demografice cu venituri mai mici se simt lăsate în urmă, pe măsură ce impactul tranziţiei energetice se face simţit.
Consumatorii au dificultăţi în a vedea beneficiile tranziţiei energetice în prezent şi nu sunt încrezători că lucrurile se vor îmbunătăţi în viitor
Concluziile se bazează pe un sondaj realizat de EY în rândul a 36.000 de consumatori rezidenţiali de energie din 18 pieţe, pentru a înţelege încrederea acestora, în prezent şi peste trei ani, în funcţie de cinci factori:
- Stabilitatea activităţii furnizorilor de energie;
- Valoarea creată de furnizori pentru consumatori şi comunitatea lor;
- Capacitatea de a avea acces la opţiuni de energie curată;
- Accesul la energie la preţuri accesibile;
- Sprijinul autorităţilor de reglementare sau al guvernului pentru o tranziţie energetică corectă şi echitabilă.
Există o legătură foarte strânsă între încrederea consumatorilor, accesibilitate şi preţurile rezonabile
Un exemplu ar fi faptul că acei consumatori cu venituri mai mici prezintă o încredere mai scăzută, ceea ce poate sugera faptul că aceștia se simt excluși de la accesarea noilor soluții energetice, cum ar fi energia solară obținută prin panouri instalate pe acoperiș, stocarea bateriilor la domiciliu sau vehiculele electrice.
Până în prezent, concentrarea asupra consumatorilor cu venituri ridicate ca primii care adoptă aceste soluţii a făcut ca persoanele cu venituri mai mici să aibă mai multe dificultăţi în a participa la tranziţia energetică şi să vadă beneficiile acesteia.
Succesul tranziţiei energetice depinde de recâştigarea încrederii consumatorilor acum – şi va fi nevoie de un efort concertat transsectorial şi interguvernamental.
Toţi actorii din ecosistemul energetic trebuie să colaboreze pentru a le oferi consumatorilor experienţa energetică pe care şi-o doresc, reiese din analiza EY Energy Consumer Confidence Index.