vineri, 17 mai, 2024

Bacteriile rezistente la antibiotice au fost descoperite în nori

Utilizarea largă a antibioticelor în sănătate şi agricultură contribuie la creşterea numărului de bacterii rezistente la antibiotice, ceea ce reprezintă o provocare majoră pentru sănătatea globală

Un nou studiu franco-canadian spune că  bacteriile rezistente la antibiotice au fost descoperite în nori, sugestiv pentru că aceste organisme ar putea călători cu ajutorul vântului, inclusiv pe distanţe mari.

Bacteriile au putut călători cu ajutorul vântului, uneori pe distanţe foarte lungi

Cercetătorii de la Universitatea Laval din Quebec şi de la Universitatea Clermont Auvergne au prelevat probe folosind ”aspiratoare” de mare viteză din norii care se formează deasupra Puy de Dome, un vulcan latent din centrul Franţei.

Probele au fost prelevate între septembrie 2019 şi octombrie 2021.

La staţia de cercetare atmosferică aflată la 1.465 de metri altitudine, oamenii de ştiinţă au analizat aceste probe în căutarea genelor de rezistenţă la antibiotice.

Analiza acestor probe a arătat că norii conţineau între 330 şi peste 30.000 de bacterii pe mililitru de apă, cu o medie de aproximativ 8.000 de bacterii pe mililitru şi au identificat 29 de subtipuri de gene de rezistenţă la antibiotice.

Studiul evidenţiază că acest tip de bacterie reprezintă o provocare majoră pentru sănătate la nivel global, dat fiind că utilizarea largă a antibioticelor în sănătate şi agricultură contribuie la creşterea numărului de bacterii rezistente la antibiotice

Cu toate acestea, studiul nu oferă concluzii cu privire la potenţialele efecte asupra sănătăţii ale răspândirii în atmosferă a bacteriilor purtătoare de gene de rezistenţă la antibiotice, deoarece doar o parte dintre aceste organisme ar putea fi vii şi potenţial active.