O investigație complexă condusă de canalul britanic de televiziune ITV News a descoperit – pentru prima dată – existența unei conexiuni între un supliment de sănătate vândut în farmacii și magazine naturiste, și defrișările care au loc în Brazilia.
Colagenul Vital Proteins, furori printre influencerii industriei de wellness
Vital Proteins este una din mărcile sub care se vinde pulberea de colagen bovin. Ea este promovată de superstaruri precum Jennifer Aniston, Georgia Toffolo și Mark Wright.
Nu lipsesc reclamele de pe conturile lor de pe rețelele de socializare. În ele, aceștia susțin că adăugarea de cupe de pulbere albă la alimente și băuturi poate îmbunătăți sănătatea pielii, părului și articulațiilor.
Investigația ITV a fost rezultatul unei munci colaborative dintre reporteri ITV și mai multe companii. Au luat parte Biroul de Jurnalism de Investigație, The Guardian și O Joio e O Trigo. Rețeaua de Investigații în Problema Pădurilor Tropicale a Centrului Pulitze a fost, si ea, implicată în investigație. Reporterii au urmărit lanțul de aprovizionare cu bovine folosite pentru a produce colagen. Acesta i-a condus direct la procesatorii de carne din Brazilia – asociați în mod repetat cu defrișări ilegale și invadarea pământurilor indigene.
Corespondentul ITV News pentru Sănătate și Știință, Martin Stew, a explicat legăturile dintre defrișare și colagen. Colagenul este înregistrat ca fiind un produs secundar al industriei cărnii de vită. Ca urmare, el este, adesea, controlat mai puțin decât carnea de vită, produs care ajunge în lanțul alimentar.
„Produsele din carne de vită proaspătă exportate în UE trebuie să fie trasabile până la ferma de origine”, a spus Chris Moye, de la Agenția de Investigații de Mediu.„Acest lucru nu este aplicabil și în cazul produselor secundare. Prin urmare, nu vei fi conștient niciodată de unde originează (n.t.: colagenul). Acesta este mărul discordiei, și acolo are loc cea mai mare parte a defrișărilor din Amazon,” a adăugat acesta.
Drumul colagenului: păduri defrișate și sate incendiate
Industria din jurul creșterii bovinelor este asociată cu defrișarea anuală a mii de kilometri pătrați, în Brazilia. În ultimii 30 de ani, terenul din jurul rezervației Mae Maria s-a transformat, din pădure luxuriantă, în ferme aride
Indigenii spun că pământul lor protejat este „înconjurat, sufocat pe o insulă”.
Liderul poporului Gavião a spus reporterilor că fermierii sunt responsabili pentru un grad mare de distrugere, pe plan local. „Distrug ceea ce este al lor și invadează ceea ce este al nostru. Nu pot înțelege de ce distrug totul.” Ei susțin, de asemenea, că li se invadează pământul prin metode ilegale.
„Am pățit să ni se ardă un sat întreg”, a spus pompierul voluntar Aiteti Gavião. „Majoritatea incendiilor de aici, în pământul indigen, sunt provocate intenționat. Așa s-a întâmplat aici, în rezervație, unde un sat întreg a rămas fără case, oamenii fără bunuri, și chiar și animalele au fost ucise din cauza incendiilor”.
Companiile declară că iau măsuri pentru a se asigura că Colagenul Vital Proteins este aprovizionat în mod responsabil
Reporterii consideră că, probabil, multe companii de colagen folosesc lanțuri de aprovizionare similare cu Vital Proteins. Marca este deținută de compania Nestle. Reprezentanții acesteia au declarat pentru reporterii de investigație că „acuzele aduse nu sunt aliniate la angajamentul luat de companie de a se aproviziona responsabil.”. Ei spun că furnizorul companiei a fost contact, „pentru a investiga această problemă.” Compania „ia măsuri pentru a se asigura că, până în 2025, produsele ei nu vor mai avea nici o legătură cu defrișările”, au adăugat aceștia.
Atât Holland & Barrett, cât și Boots au declarat că sunt în discuții cu furnizorii pentru a se asigura că produsele sunt procurate în mod responsabil.
Nu există nici o sugestie că celebritățile ar fi știut de legăturile cu defrișarea înainte de a posta reclame. Reporterii i-au contactat pe Georgia Toffolo, Michelle Keegan și Mark Wright pentru a afla care este poziția lor pe această temă. Toți au refuzat să comenteze. Jennifer Aniston, care este Chief Creative Officer al Vital Proteins, a făcut trimitere la răspunsul companiei Nestle.