12.4 C
București
joi, 2 mai, 2024

Google face profit pe seama dezinformării climatice de pe Youtube, arată un nou raport

„Dezinformarea persistă pentru că este profitabilă,” spun experții

Google a monetizat videoclipuri care promovează dezinformarea crizei climatice pe YouTube chiar în această lună, se arată într-un nou raport citat de publicația britanică The Independent

Publicat de coaliția Climate Action Against Disinformation (CAAD)  (Coaliția „Acțiune împotriva Dezinformării”), raportul dă ca exemplu 100 de videoclipuri. Deși toate conțin minciuni despre criza climatică, Google a ales, totuși, să ruleze reclame pe toate aceste clipuri.

Conform raportului, clipurile neagă că emisiile de gaze cu efect de seră eliberate în atmosferă prin arderea combustibililor fosili sunt factori contributori la criza climatică

Asta, în ciuda dovezilor științifice copleșitoare, și a consensului general asupra acestui fapt.

În plus, raportul a mai găsit încă 100 de videoclipuri cu conținut înșelător. Acestea sunt false clipuri educaționale despre pseudo-modalități de abordare a schimbărilor climatice. În realitate, sunt doar exemple de dezinformare, se arată în raport.

Printre ele, se numără argumente false care susțin că nu se poate face nimic în privința crizei climatice. Alte clipuri promovează pretinse soluții care sunt, de fapt, ineficiente. Deloc surprinzător, acestea nu se concentrează asupra reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră de către companiile mari.

Google și-a actualizat politicile în octombrie 2021. Compania a afirmat, atunci, că va interzice reclamele și monetizarea conținutului care contrazice consensul științific bine stabilit privind criza climatică.

Foto: Unsplash

În ciuda acestui fapt, raportul a găsit exemple de videoclipuri de acest gen rulate recent

Acestea, deși încălcau această politică, au fost difuzate în continuare cu publicitate preroll pentru o lampă pentru țânțari.

Cele 200 de videoclipuri YouTube analizate în raport au strâns 73,8 milioane de vizualizări până la data de 17 aprilie 2023.Clipurile au rulat reclame de la mărci precum Costco, Tommy Hilfiger, Nike și Hyundai.

Studiul a fost efectuat prin căutarea pe YouTube a unor termeni cheie, precum „înșelătorie climatică”. Apoi, cel puțin doi cercetători diferiți au evaluat videoclipurile în raport cu definițiile Google și CAAD privind dezinformarea climatică.

Compania susține că a revizuit lista de videoclipuri din setul de date și a eliminat acele reclame care încalcă politica sa împotriva negării schimbărilor climatice

Google afirmă că își aplică politica în mod riguros. Totuși, într-o declarație pentru The Verge, compania recunoaște că acest proces nu este întotdeauna fără cusur. Reprezentanții săi au declarat că Google lucrează în mod constant pentru a își îmbunătăți sistemele în așa fel încât ”să detecteze și elimine mai bine conținutul care îi încalcă politica”.

Raportul CAAD solicită formularea unei definiții mai extinsă a dezinformarii, una care să includă conținut care recomandă soluții ineficiente pentru încălzirea globală. Acesta, spun autorii, poate întârzia acțiunile legitime împotriva schimbărilor climatice.

„Google sprijină dezinformarea climatică pe care spun că vor să o oprească… dezinformarea persistă pentru că este profitabilă, iar Big Tech trebuie să elimine acel stimulent”, a declarat Erika Seiber, purtător de cuvânt pentru dezinformarea climatică la organizația nonprofit Friends of the Earth.

Foto: Unsplash
Latest news
știri