În urmă cu șapte ani, un „fatberg” uriaș a fost găsit în canalizarea londoneză. Termenul se referă la un conglomerat format din grăsimi solidificate și alte deșeuri, care poate provoca probleme grave pentru sistemele de canalizare. Cazul a atras atenția asupra unei probleme în creștere la nivel mondial, Potrivit IFL Science.
Respectivul fatberg avea o lungime de 250 de metri și cântărea 130 de tone. Era, practic, echivalentul a 19 elefanți. Conglomeratul a cauzat probleme serioase sistemului de canalizare din Londra. Alte exemple, la scară mai mică ce-i drept, au fost depistate și în comunități mai mici. Oamenii au fost rugați să nu mai arunce în canalizare articole ce se pot acumula, dar efectul nu s-a văzut. În anii care au urmat au fost găsite acumulări și mai mari de deșeuri.
Gata cu „monștrii“ din sistemele de canalizare. O nouă soluție revoluționară
Cercetătorii Sachin Yadav și Biplob Pramanik de la Universitatea RMIT au spus că o componentă cheie a celebrelor fatbergs este calciul. Acest metal determină coagularea tuturor celorlalte „ingrediente“. Acest material nu provine însă de la consumatori. El se scurge în canalizare cu precădere din pereții de beton.
Yadav și Pramanik au creat o acoperire hibridă zinc-poliuretan care a redus scurgerea calciului cu 80%. Betonul folosit la canalizare a devenit mult mai stabil. Mai important, într-un sistem model, acoperirea a redus acumularea de ulei și grăsime (FOG), componentele majore ale fatbergs, cu 30%.
Yadav a declarat pentru IFLScience că munca a fost o „dovadă a conceptului”. Cei doi aspiră acum la reduceri de calciu cu 90% și chiar mai puțină solidificare a FOG.
Londra a avut primul sistem modern de canalizare din lume. Dar asta a însemnat că a ratat șansa de a învățat de la alții, iar costurile cu întreținerea sunt deosebit de mari pentru consumatori. Problema se înrăutățește, ceea ce potrivit lui Yadav se datorează parțialutilizării crescute a mașinilor de spălat vase care adaugă mai mulți acizi grași în canalizare.
Yadav și Pramanik propun înlocuirea straturilor de acoperire cu, de exemplu, hidroxidul de magneziu. Acesta a fost folosit în ultimele decenii pentru a preveni coroziunea în canalizări. Metodele de ntreținere a pereților interiori ai canalizării pot fi adaptate pentru a utiliza produsul celor doi.