10.3 C
București
joi, 19 decembrie, 2024

Programul Rabla, dăunător pentru Mediu? Concluziile Asociației 2Celsius

Paradox sau nu, România este o țară sărăcă, însă, numărul mașinilor înmatriculate crește de la an la an. Autoturismele(chiar)ne fac viața mai ușoară?

Asociația 2Celsius a prezentat raportul „Impactul social al schemelor de reînnoire a parcului național auto: programele Rabla și Rabla Plus”, care arată că programele derulate de AFM, despre care am relatat și noi, nu sunt accesibile pentru majoritatea populației și nu aduc beneficii Mediului.

ȘtireaVerde.ro a consultat acest studiu, finanțat de European Climate Foundation și prezintă câteva dintre concluziile de care pot ține cont autoritățile.

Iată ce a constatat Asociația 2Celsius. De ce nu este eficient programul Rabla:

Documentele oficiale ale AFM nu prezintă o strategie sau o viziune de impact socio-economic, care să includă ținte pentru protejarea cetățenilor vulnerabili.

Programul nu rezolvă problema mobilității, numărul în creștere de proprietari de mașini sugerează și că populația României își dorește un nivel de mobilitate și acces peste ceea ce oferă în prezent sistemul de transport în comun – fie el public sau privat.

În forma sa actuală, cei peste peste 5 miliarde de lei banii din AFM (contribuții publice) susțin oamenii cu venituri peste media națională și ajung să contribuie într-un mod mai evident și ușor de înțeles la profiturile producătorilor și distribuitorilor de mașini decât la bunăstarea, mobilitatea și accesul la servicii de bază a oricărui alt cetățean.

Programul Rabla, dăunător? Ce măsuri ar trebui să ia Ministerul Mediului

Studiul Asociației2Celsius arată că, programul Rabla este toxic Pentru Mediu, benefic doar pentru industria auto.

Reprezentanții acestei organizații nonguvernamentale au cerut Ministerului Mediului să ia măsuri  precum taxarea poluării și restricționarea importului de mașini second-hand vechi, fără de care, programul Rabla nu își poate atinge obiectivul declarat de reînnoire a parcului auto, susțin reprezentanții Asociației 2Celsius.

Programul Rabla Plus a fost conceput să scoată din circulație mașinile mai vechi de 8-15 ani, însă, în perioada 2018-2020, au fost înmatriculate 1.7 milioane de autovehicule, dintre care aproximativ 75% sunt second-hand, cu un mare grad de poluare. Cu alte cuvinte, în doar trei ani au fost puse pe piață cel puțin tot atâtea mașini mai vechi de 15 ani câte a reușit programul Rabla/Rabla Plus să caseze.

Până la acest moment, Ministerul Mediului nu a exprimat un punct de vedere cu privire la acest raport.

spot_img
Latest news
știri