Comisia Europeană a adoptat o nouă legislație cu privire șa afirmațiile înșelătoare care se află pe etichetele produselor care se pretind a fi ecologice. De altfel această legislație prevede și reguli mai stricte cu privire la emiterea unor astfel de etichete. Propunerea de directivă privind declarațiile ecologice urmărește să reducă falsele etichete ecologice și să permită consumatorilor să ia decizii de cumpărare în cunoștință de cauză, bazate pe informații fiabile despre sustenabilitatea produselor pe care le cumpără. „Credem că această propunere va aduce schimbări reale și va împuternici toți oamenii care doresc cu adevărat să aleagă produse pe baza impactului lor redus asupra planetei noastre”, a declarat comisarul pentru mediu Virginijus Sinkevičius, care a prezentat propunerea. Companiile care au nu respectă aceste norme vor fi supuse sancțiunilor, de la amenzi până la confiscarea veniturilor și excluderea temporară din procesele de achiziții publice și finanțare publică.
Autoritățile naționale responsabile cu monitorizarea și controlul
Sancțiunile vor fi aplicate de autoritățile naționale, care trebuie să controleze în mod regulat afirmațiile ecologice, să-și dezvăluie public constatările și să amendeze companiile care induc în eroare consumatorii. Mișcarea a fost aplaudată de grupul de consumatori BEUC, care a lăudat Comisia pentru că „și-a ridicat jocul pentru a lupta împotriva așa numitei spălării ecologice” și „a pus capăt vestului sălbatic al afirmațiilor ecologice nefondate”. Viitoarea lege a UE privind reclamațiile ecologice va fi la fel de bună ca și aplicarea acesteia, a avertizat BEUC, spunând că autoritățile naționale „vor trebui să amendeze puternic companiile pentru a curăța piața de afirmațiile și etichetele ecologice înșelătoare odată pentru totdeauna”. Un studiu al Comisiei publicat în 2020 a constatat că 40% dintre afirmațiile ecologice făcute de companii erau „complet nefondate”, 53,3% dintre ele făcând afirmații de mediu „vagi, înșelătoare sau nefondate”. În aproape jumătate din cazuri, aceste afirmații au fost false sau înșelătoare, potrivit unui alt studiu care evaluează 344 de afirmații de sustenabilitate făcute online. În plus, în 57,5% din cazuri, comerciantul nu a furnizat suficiente informații pentru a evalua acuratețea revendicării.
Multe dintre produsele ecologice nu au legătură cu eticheta
„Când consumatorii văd aceste afirmații, este extrem de dificil să separe adevărul de ficțiune”, a spus Sinkevičius. „Mulți dintre voi probabil ați văzut tricourile făcute din sticle de plastic, ceea ce este grozav. Din păcate, de foarte multe ori doar 1% sau chiar mai puțin din material este fabricat din sticle reciclate. Mai mult de jumătate din afirmațiile pe care le vedem pe piața europeană sunt slabe, înșelătoare sau chiar se bazează pe nimic”, a adăugat el. Pentru a combate proliferarea noilor etichete și pentru a consolida încrederea în cele existente, Comisia propune înăsprirea controalelor și punerea în aplicare pe baza certificării cu verificatori independenți. Noile scheme publice de etichetare nu vor fi permise după intrarea în vigoare a directivei. Iar altele noi vor fi permise numai în conformitate cu legislația UE: în cazul în care un stat membru simte nevoia unei noi certificări, poate apela la Uniunea Europeană pentru a o dezvolta.