Cititul nu ne oferă doar informații — cercetările arată că ne schimbă chiar și creierul. Iată cum ne modelează gândirea, felul în care percepem lumea și modul în care ne implicăm în societate.
Cititul nu este doar o poartă către cunoștințe: el transformă fizic și cognitiv creierul uman.
Psihologul Falk Huettig și colegii săi de la Institutul Max Planck pentru Psiholingvistică arată că alfabetizarea ne modifică modul în care percepem realitatea, ne gestionăm emoțiile și ne amintim evenimentele.
Cititul ne antrenează creierul și dezvoltă abilități cognitive
Deși scrisul este o invenție relativ recentă a omenirii, învățarea lecturii activează o rețea complexă de funcții cerebrale — recunoaștere vizuală, conștientizare fonologică, memorie de lucru și gândire predictivă.
Mai mult, cititorii competenți depășesc adesea persoanele analfabete în sarcini precum memoria verbală, clasificarea, interpretarea secvențelor vizuale sau orientarea spațială — abilități esențiale mult dincolo de paginile cărților.
Această transformare cognitivă are efecte importante și pentru societate.
Potrivit UNESCO, 15% din populația lumii rămâne analfabetă, ceea ce face ca alfabetizarea să fie crucială nu doar pentru dezvoltarea personală, ci și pentru funcționarea unei democrații.
Alfabetizarea formează gândirea și întărește societatea
José Morais, de la Universitatea din Bruxelles, subliniază că cititul este fundamentul gândirii critice, al analizei problemelor complexe și al luării deciziilor informate.
Astfel, alfabetizarea pe scară largă sprijină discursul public și participarea civică.
De la modul în care analizăm imagini până la felul în care votăm, cititul ne modelează profund gândirea — și, implicit, modul în care funcționează societatea.
Sursă: Huettig, F. et al. (2018). The effects of literacy on cognition and brain functioning. Max Planck Society.