Sinonus, un start-up suedez, oferă o soluție inovatoare de stocare a energiei. Compania propune transformarea palelor turbinelor eoliene în baterii, potrivit Interesting Engineering.
Tehnologia Sinonus constă în faptul că orice mencaism realizat din fibră de carbon poate fi transformat într-o unitate de stocare a energiei. Aceasta a fost dezvoltată la Universitatea de Tehnologie din Göteborg.
În prezent, majoritatea soluțiilor de stocare a energiei se bazeaază pe bateriile litiu-ion. Aceasta e cea mai performantă tehnologie de stocare a energiei de pe planetă.
Pe măsură ce lomenirea caută modalități mai curate de a-și satisface cererile de energie prin centralele eoliene și solare, sunt necesare și dispozitive mari de stocare a energiei care pot stoca excesul de energie pentru momentele în care soarele nu strălucește și vântul nu bate.
Fibra de carbon ca soluție de stocare a energiei
Fibra de carbon este un material puternic, dar ușor. Se utilizează în construcția unei largi varietăți de structuri moderne. Materialul a ajuns chiar și pe Marte ca parte a celebrei misiuni Ingenuity a NASA. Palele micului elicopter care a survolat suprafața marțiană sunt realizate din fibră de carbon.
Deși materialul este cunoscut pe scară largă, până acum nu s-au folosit proprietățile sale electrochimice pentru a stoca energie.
Ce a făcut Sinonus pentru a demonstra eficiența tehnologiei?
Compania a început să înlocuiască bateriile AAA în produsele cu putere redusă cu acumulatorul său din fibră de carbon. Rezultatele au fost un real succes. În timp ce capacitatea de stocare a energiei nu este la fel de bună ca în cazul litiu-ion, este totuși benefică, deoarece funcția principală a materialului este portanța.
Cea mai mare problemă a bateriilor electrice este greutatea excesivă pe care o adaugă unui dispozitiv. Mașinile electrice sunt cu cel puțin 50% mai grele decât cele clasice, din cauza bateriilor grele.
Un studiu de cercetare de la Universitatea Chalmers a concluzionat că reducerea greutății bateriei în vehiculele electrice le-ar putea crește autonomia cu 70%. Mai mult, tehnologia ar putea fi folosită și pentru a alimenta avioanele cu energie electrică.