La fiecare 3 până la 5 minute, un tren glonț pleacă în Japonia — la timp, de fiecare dată, scrie High Speed Rail Alliance.
Shinkansen-ul din Japonia este adesea considerat vârful de lance al transportului feroviar de mare viteză.
Astfel, și-a construit o reputație neegalată pentru eficiență și siguranță încă de la debutul său în 1964.
Trenul care nu lovește nimic: cum evită trenul glonț coliziunile
Întârzierea medie este măsurată în secunde, iar cel mai remarcabil este faptul că nu a înregistrat niciun deces în rândul pasagerilor în peste o jumătate de secol de funcționare.
Această performanță aproape perfectă se bazează pe ”Principiul evitării coliziunilor”.
Acesta combină sisteme automate de control al trenurilor (ATC) și linii complet separate de alte tipuri de trafic.
Cu alte cuvinte, elimină complet coliziunile cu vehicule, pietoni sau trenuri mai lente.
Japonia construiește trenuri rapide, sigure și precise printr-un design gândit în detaliu
Orientarea spre prevenirea accidentelor influențează fiecare aspect al designului Shinkansen-ului — de la caroserii ușoare și distribuirea uniformă a puterii, până la sisteme avansate de monitorizare a cutremurelor și a condițiilor meteorologice.
Cu frecvențe de plecare chiar și la fiecare 3–5 minute în orele de vârf, sistemul funcționează ca un ceas elvețian.
Acest fapt se datorează centrelor de control centralizat și a unor protocoale de siguranță riguroase.
Pe măsură ce alte națiuni avansează în planurile lor pentru trenuri de mare viteză, abordarea meticuloasă și proactivă a Japoniei oferă un model dovedit pentru combinarea vitezei, frecvenței și siguranței.
Top 5 al celor mai rapide trenuri comerciale din lume (2025):
- Maglev (Shanghai, China) – 431 km/h;
- TGV POS (Franța) – 357 km/h;
- Fuxing Hao CR400AF/BF (China) – 350 km/h;
- Shinkansen N700S (Japonia) – 320 km/h;
- ICE 3 (Germania) – 300 km/h.