10.2 C
București
joi, 27 noiembrie, 2025

Participarea românilor la cultură scade şi accentuează decalajele între generaţii

Studiul Barometrului de Consum Cultural 2024 arată că accesul limitat, costurile ridicate și informarea insuficientă reduc implicarea publicului, în timp ce presiunea muncii îndepărtează generația de mijloc de activitățile culturale

Participarea românilor la evenimente şi activităţi culturale rămâne puternic limitată din cauza accesului redus, a informării insuficiente şi a costurilor considerate prea ridicate, potrivit concluziilor Barometrului de Consum Cultural 2024, prezentat la Teatrul Naţional Bucureşti.

Studiul evidenţiază că mulţi români asociază actul cultural cu divertismentul.

Prin urmare, consumul cultural este motivat în mare parte de dorinţa de relaxare, nu de nevoia reală de îmbogăţire a cunoştinţelor sau de dezvoltare intelectuală.

Participarea redusă este influenţată şi de factori subiectivi, precum lipsa timpului, motivaţia scăzută şi percepţia diminuată a valorii culturii în viaţa de zi cu zi

Aceste bariere variază în funcţie de mediul de rezidenţă, nivelul educaţiei, veniturile disponibile şi vârstă, afectând în mod accentuat comunităţile rurale şi persoanele cu resurse financiare sau informaţionale limitate.

După cum spune prof. univ. dr. Cătălin Stoica, de la Facultatea de Ştiinţe Politice – SNSPA, unul dintre coordonatorii studiului:

Tinerii de 18-35 de ani vin spre cultură, dar generaţia de mijloc se îndepărtează. Pentru cei cu vârsta între 36 şi 50 de ani, participarea la consumul cultural scade puternic, din cauza muncii intense. Dar, o societate care pierde segmentul ăsta de mijloc, ca vârstă, se pierde legătura între generaţii. E grav”, citează Radio Eco Natura.

Internetul devine principala piață a consumului cultural, dar interesul pentru patrimoniu și muzee rămâne ridicat

De asemenea, el a subliniat că ”în raport se arată că internetul devine piaţa centrală a consumului cultural”, un anumit tip de consum cultural, adică cel orientat către divertisment şi recreere.

Conform studiului realizat de INCFC, se menţine crescut interesul pentru obiectivele de patrimoniu, iar datele arată că 66% dintre respondenţi au vizitat cel puţin o dată pe an monumente istorice şi situri arheologice şi 42% muzee, expoziţii sau galerii de artă.

În acelaşi timp, frecvenţa vizionării de filme la cinematograf, cel puţin o dată pe an, a fost de 38% în 202, mai transmite sursa citată.

Participarea la spectacole de teatru s-a menţinut la nivelul anului 2023: 25% dintre respondenţi au mers la teatru cel puţin o dată şi în 2024.

Latest news
știri