O analiză publicată de Hotnews.ro arată că, la o lună și jumătate după ce a fost implementat și lansat în România, Sistemul Garanție-Returnare aduce atât provocări, cât și progrese semnificative în efortul de a promova reciclarea și de a reduce impactul poluării prin ambalaje asupra mediului înconjurător.
Potrivit analizei, până la finalul anului 2023 (conform raportării după prima lună de funcționare), producătorii de băuturi au pus pe piață 45 de milioane de produse în ambalaje SGR – sub 1% din volumul anual estimat de ambalaje (7 miliarde).
De asemenea, au fost emise aproximativ 2.000 de vouchere la RVM-uri, dar niciun ambalaj nu a ajuns încă la RetuRO.
Deși sunt consumatori care au semnalat apariția ambalajelor SGR pe piață, ponderea acestor produse pe rafturile magazinelor din România este încă redusă
Lansarea pe piață nu implică automat și disponibilitatea la raft. Stocurile mariilor retaileri au fost asigurate cu câteva luni înainte de sărbătorile de iarnă, perioadă în care Sistemul Garanție-Returnare nu era încă în vigoare, iar băuturile nu erau încă îmbuteliate conform standardelor SGR.
În primă fază, comercianții vor introduce aceste produse în vânzare, iar produsele cu ambalaje SGR vor deveni tot mai prezente pe piață în perioada următoare.
Adoptarea rapidă a Sistemului Garanție-Returnare a fost ușoară pentru consumatori, producători și retaileri mari
În schimb, micii comercianți se confruntă încă cu incertitudini, având nevoie de informații și manifestând reticență față de presiunile impuse asupra afacerilor lor, nu doar de către SGR, ci și de către modificările fiscale-contabile din începutul anului 2024.
Este clar că utilizarea sistemului este o obligație legală pentru operatorii economici care comercializează băuturi afectate de SGR, iar aceștia vor trebui să facă acest pas mai devreme sau mai târziu.
După data de 30 iunie 2024, acest proces devine inevitabil
Pe de altă parte, apariția tot mai multor produse în ambalaje SGR pe piață și comportamentul consumatorilor, care vor dori să returneze ambalajele și să își recupereze garanția, vor pune presiune pe comercianți, aceștia riscând să își piardă clienții pe termen lung, dacă nu le asigură acest serviciu simplu, și legal.
În plus, consumatorii au și posibilitatea de a reclama această situație autoritățilorcompetente (ANPC, Garda de Mediu, Ministerul Mediului).