11.5 C
București
vineri, 29 martie, 2024

Ce este autorizația de mediu și cum o poți obține

Autorizația de mediu este un act administrativ prin care se stabilesc condițiile de funcționare a unei activități cu posibil impact semnificativ asupra Mediului.

Orice activitate poate afecta iremediabil Mediul, iar din acest punct de vedere autoritățile au emis un set de măsuri legislative prin care se asigură respectarea unor standarde care să prevină/limiteze efectele negative.

Autorizația de mediu se emite cu condiții speciale impuse titularului de activitate, iar nerespectarea acestora poate duce la interzicerea desfășurării activității sau chiar poate conduce la răspunderea penală a celui care are obligația să o dețină, în funcție de caz. Autorizația de mediu se solicită şi se obţine atât pentru desfăşurarea activităţilor existente, cât şi pentru începerea activităţilor noi.

În ce bază se emite autorizația pentru mediu. Cadrul legal

Acest act normativ(autorizația de mediu) este reglementat prin:

  • Ordonanța de urgență nr. 195/2005 privind protecția mediului cu modificările și completările ulterioare;
  • Ordin nr. 1798 /2007 pentru aprobarea Procedurii de emitere a autorizaţiei de mediu;
  • Ordinul nr. 1171/2018 pentru aprobarea Procedurii pentru aplicarea vizei anuale a autorizației de mediu și autorizației integrate de mediu;
  • Ordinul nr. 324/2019 pentru modificarea şi completarea anexei la Ordinul nr. 1.171/2018 privind aprobarea Procedurii pentru aplicarea vizei anuale a autorizaţiei de mediu şi autorizaţiei integrate de mediu.

Cum verifici dacă autorizația de mediu este obligatorie pentru activitatea pe care o desfășori

Înainte de a începe o activitate economică(independentă sau sub orice formă juridică), trebuie să parcurgi câțiva pași simpli. Astfel, îți vei da seama dacă ai nevoie de autorizație de mediu. În fapt, obligativitatea deținerii autorizației de mediu are legătură directă cu obiectul de activitate selectat de la Registrul Comerțului.(n.r. codurile CAEN).Acestea sunt menționate clar în Anexa 1 la O.M. 1798/2007. 

De unde se solicită autorizația de mediu

Instituțiile de la care se solicită autorizația de mediu sunt:

Agenția Națională pentru Protecția Mediului (ANPM) pentru activitățile desfășurate pe teritoriul a două sau mai multe județe;

–      Agenția Județeană pentru Protecția Mediului (APM) pentru activitățile desfășurate pe teritoriul unui județ, cu excepția celor desfașurate în perimetrul Rezervației Biosferei „Delta Dunării”;

–      Administrația Rezervației Biosferei “Delta Dunării” pentru activitățile desfășurate total sau parțial în perimetrul Rezervației Biosferei „Delta Dunării”;

Emiterea autorizației de mediu poate face obiectul delegării de competență de la ANPM către alte instituții competente.

Documentele necesare pentru obținerea autorizației de mediu

Pentru emiterea acestui act administrativ ai nevoie de trei documente:

Cerere pentru eliberarea autorizației;

Fișa de prezentare și declarație;

Fișa de prezentare și declarație trebuie să conțină date generale despre unitate, date specifice activității (activitate desfășurată, dotări, bilanț de materiale, utilități), surse de poluanți și protecția factorilor de mediu, gestiunea deșeurilor, gestiunea substanțelor și preparatelor periculoase, gestiunea ambalajelor, încadrarea în planurile de urbanism și amenajare a teritoriului, protecția așezărilor umane, respectarea prevederilor convențiilor internaționale la care România a aderat, alte date și informații privind protecția mediului, reconstrucția ecologică și monitorizarea mediului.

În funcție de activitatea pe care o desfășori, autoritățile pot cere detalii suplimentare, cum ar fi: contracte de asigurare a utilităților, contracte de colectare a tuturor deșeurilor generate din activitate, alte avize și autorizații (acord preluare ape uzate, aviz ISU, autorizație de gospodărire a apelor, etc.).

Autorizația de mediu NU se eliberează gratuit. Iată care sunt taxele:

Evaluarea documentatiei in vederea emiterii autorizatiei de mediu 500 de lei;

Analiza bilantului de mediu in procedura de emitere a autorizatiei de mediu, dupa caz 1.000 de lei;

Finalizarea programului pentru conformare in procedura de emitere a autorizatiei de mediu, dupa caz 1.000 de lei;

Revizuirea/Actualizarea autorizatiei de mediu 250 de lei;

Analiza preliminara a documentatiei de sustinere a solicitarii autorizatiei integrate de mediu 1.000 de lei;

Analiza propriu-zisa a documentatiei de sustinere a solicitarii autorizatiei integrate de mediu 5.000 de lei;

Revizuirea/Actualizarea autorizatiei integrate de mediu 2.500 de lei.

 Autorizația de mediu se eliberează pe termen nelimitat și este valabilă pe toata perioadă obținerii vizei anuale. Viza anuală se solicită cu minim 60 zile înainte de împlinirea unui an de la data emiterii autorizației de mediu (sau cu minimum 60 de zile înaintea împlinirii unui an de la obţinerea vizei anuale anterioare).

Citește și: EXCLUSIV: Supercom și-a început activitatea de salubrizare la Cluj Napoca. FĂRĂ autorizație de mediu!


Latest news
știri