Războiul dintre operatorul de salubritate SC Romprest Service SA și Primăria Sectorului 1 scoate la iveală lucruri vechi, uitate sau ascunse prin sertarele mai marilor din perioadele trecute. Vorbim despre un contract pentru servicii de salubritate încheiat pe o perioadă de 25 de ani, redus mai apoi la 22, fără niciun fel de licitație.
Un avocat specializat în domeniul salubrității a explicat, pentru Știrea Verde, de ce actul dintre Romprest Service SA și Primăria Sectorului 1, încheiat în vara anului 2008, este unul ILEGAL.
Contractul care dădea salubritatea pe mâna Romprest pentru următorii 25 de ani a fost încheiat în aceeași zi în care o hotărâre judecătorească anula procedura de licitaţie publică în vederea atribuirii contractului de prestări servicii de salubrizare în Sectorul 1.
Consiliul Concurenței a constatat, trei ani mai târziu, că acest contract a dus la crearea unui „avantaj nejustificat pentru agentul economic contractant, care nu mai este supus presiunilor concurențiale din partea celorlalte societăți interesate să intre pe piață”.
Lupta pe gunoaiele din Sectorul 1 continuă în sălile de judecată, chiar dacă un nou scandal părea a se fi încheiat, odată cu ziua în care Primăria Sectorului 1 a plătit 14 milioane lei din datoria de aproape 100 milioane pe care o are către operatorul de salubritate. Mai rămân însă datorii de aproape 90 de milioane de lei și procesele dintre SC Romprest Service SA și primăria condusă de Clotilde Armand.
De la ce a început totul: Chiliman s-a supărat pe Videanu. Și pe REBU, operatorul de salubritate din 2007
În anul 2007, Primăria Sectorului 1, condusă la acea vreme de Andrei Chiliman, a organizat licitație pentru delegarea serviciului de salubritate. Chiliman se declara supărat pe Adrian Videanu, primar general al Bucureștiului în perioada respectivă.
Mărturie stă un interviu din 29 august 2007.
Reporter: E gunoiul curat?
Andrei Chiliman: Păi, gunoi curat nu există, dar cei care lucrează în gunoi par a fi cel puțin ciudați și au conexiuni politice.
Rep.: Adică?
A.C.: Eu am avut curajul să spun că nu mai vreau cu REBU. Acum a expirat contractul. Un contract de 10-12 milioane de dolari pe an. REBU e fostul RASUB, firma de gunoi a Bucureștiului. Întâi s-a asociat cu o firmă mare din Germania, apoi a venit un neamț care face și el curățenie prin niște orășele din Germania. Diferența s-a văzut.
Din clipa în care am spus că nu se mai poate, au început telefoanele de influențare a mea. În conducerea REBU, PD a numit un om de-al lor. Mare greșeală. Interesele PD se văd direct în mișcările REBU.
Rep.: Care a fost nătărăul care v-a sunat?
A.C.: Nu l-aș numi așa. E Videanu. El a mers până acolo încât să-mi propună să propun un om de-al meu în Consiliul de Administrație. Nu mă interesează. Vreau o firmă care să nu reflecte interesele nici unui partid. Eu am făcut licitația. Au apărut 21 de firme dornice”, explica Andrei Chiliman la acea vreme, potrivit Hotnews.
Ce spune specialistul
Procedura de licitație având ca obiect serviciile de salubrizare pe raza Sectorului 1 a fost organizată de două ori: în august și în decembrie 2007.
„Contractul de delegare nr.J077/S/30.06.2008 a fost încheiat cu încălcarea dispozițiilor art.277 al.1 din OUG nr.34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii (astfel cum era în vigoare la data încheierii contractului)”, precizează avocatul care a dorit să își păstreze anonimatul, pentru Știrea Verde.
Citește și Fonduri de 1 miliard de euro pentru împăduriri, în România
Astfel, în articolul menționat se precizează că “Depunerea contestaţiei în faţa Consiliului suspendă de drept procedura de atribuire până la data soluționării contestaţiei de către Consiliu. Contractul încheiat în perioada de suspendare a procedurii de atribuire este lovit de nulitate absolută”.
Un alt articol încălcat este cel cu numărul 284, alineatul 2 din OUG 34/2006 potrivit căruia “Contractul încheiat în perioada de suspendare este lovit de nulitate absolută”. Acesta se referă la suspendarea procedurii de atribuire în fața instanței de judecată, sesizată cu o plângere împotriva deciziei Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor.
Referitor la cele două licitații organizate în 2007 s-au pronunțat și instanțele, reamintește avocatul consultat de Știrea Verde.
”Prin sentinţa civilă nr. 961 din 18 martie 2008, Tribunalul Bucureşti a anulat procedura de licitaţie publică pentru încheierea unui contract de prestări servicii de salubritate pe raza sectorului 1 a Municipiului Bucureşti.
De asemenea, prin decizia civilă nr. 1725 din 30 iunie 2008, Curtea de Apel Bucureşti, a anulat anunţul de participare din 8 decembrie 2007 şi documentaţia de atribuire aferente, a anulat întreaga procedură de achiziţie publică derulată conform acestora privind contractul de prestări servicii de salubritate în sectorul 1 Bucureşti.
Prin Decizia civilă nr. 2759 din 11 decembrie 2008, Curtea de Apel Bucureşti a desfiinţat Decizia C.N.S.C. nr. 1980/5C5/1509/1560 din 20 mai 2008 şi a anulat în mod irevocabil procedura de licitaţie publică deschisă în vederea atribuirii contractului de prestări servicii de salubrizare pe raza sectorului 1 Bucureşti”, arată avocatul.
În opinia acestuia, contractul încheiat între SC Romprest Service SA și Primăria Sectorului 1 este nul și nu are temei legal, întrucât „atribuirea contractului de prestări servicii s-a realizat în aceeaşi zi cu anularea irevocabilă a procedurii de licitaţie publică deschisă prin decizia civilă nr. 1725 din 30 iunie 2008”.
Cum s-a încălcat Legea Concurenței
Un an și jumătate mai târziu a intrat pe fir și Consiliul Concurenței, instituție care a stabilit că acest contract controversat a încălcat Legea Concurenței nr.21/1996.
„Prin Decizia nr.58/13.11.2009, Consiliul Concurenței a reținut că nici în contractul de delegare și nici în documentația de atribuire în baza căreia acesta a fost încheiat, nu au fost identificate în mod clar investițiile concrete pe care trebuie să le facă operatorul privat pentru activitățile a căror gestiune îi este încredințată. Astfel, se creează un avantaj nejustificat pentru agentul economic contractant, care nu mai este supus presiunilor concurențiale din partea celorlalte societăți interesate să intre pe piață”, a precizat același avocat pentru Știrea Verde.
Mai exact, accesul altor operatori de salubritate în Sectorul 1 a fost blocat pentru o durată nejustificat de mare.
Ce trebuie să facă Romprest în Sectorul 1
Potrivit contractului, Romprest are următoarele atribuții:
- Precolectarea, colectarea și transportul deșeurilor municipale, inclusiv a deșeurilor toxice periculoase din deșeurile menajere, cu excepția celor cu regim special;
- Măturatul, spălatul, stropirea și întreținerea căilor publice;
- Curățarea și transportul zăpezii pe căile publice și menținerea în funcțiune a acestora pe timp de polei sau de îngheț;
- Colectarea cadavrelor animalelor de pe domeniul public și predarea acestora unităților de ecarisaj;
- Colectarea, transportul, depozitarea și valorificarea deșeurilor voluminoase provenite de la populație, instituții publice și agenți economici, neasimilabile celor menajere (mobilier, deșeuri de echipamente electrice și electronice etc);
- Colectarea, transportul, depozitarea deșeurilor rezultate din activități de construcții și demolări, pe baza unor contracte individuale de prestări servicii încheiate cu beneficiarii acestor activități.
În ședința din data de 1 aprilie 2019, pe ordinea de zi a ședinței extraordinare de Consiliu Local al Sectorului 1 a apărut proiectul de hotărâre cu privire la majorarea tarifelor pentru activitățile serviciilor de salubrizare derulate de Romprest. Unele servicii au fost majorate și cu 30%, fără o motivație clară.
Vezi documentul de mai jos, cu noile tarife:
Romprest-Hotarare-Majorare-tarife-Primaria-SEctor-1-113.2019În anul 2016, un control al Curții de Conturi scotea la iveală mai multe nereguli, printre care faptul că Primăria Sectorului 1 a plătit în perioada 2013-2016 suma totală de 94,1 milioane de lei, cu tot cu TVA, banii fiind tarife indexate în baza unui alt indice al prețului de consum față de cel prevăzut în contractul inițial atribuit prin licitație.
Astfel, contrar prevederilor din caietul de sarcini, au fost calculate dobânzi și penalități în sumă totală de 23,7 milioane de lei.
Inspectorii Curții de Conturi au mai stabilit la acea vreme că prejudiciul se ridică la 117 milioane de lei, iar Primăria Sectorului 1 trebuie să ia măsurile legale pentru recuperarea acestuia și virarea sumelor recuperate la bugetul local.
După constatările Curții de Conturi, Primăria a demarat mai multe acțiuni în instanță, cerând judecărilor, printre altele, să constate ca nelegală indexarea tarifelor de prestație și nulitatea parțială a actului adițional semnat în 2012 cu privire la aceste lucruri.
Primăria a mai cerut ca Romprest să dea înapoi sumele achitate, în valoare de 94 de milioane de lei, la care să se adauge penalitățile de 23,7 milioane de lei. Total: 117 milioane de lei.
Totuși, în luna aprilie a anului 2018, magistrații Tribunalului București au suspendat judecarea cauzei, pentru a aștepta soluționarea altui proces, deschis tot de Primăria Sectorului 1. În prima fază a procesului, judecătorii au respins cererea primăriei.
Întrucât din 2016 până în 2019 s-au acumulat dobânzi, Primăria Sectorului 1 actualizat situația prejudiciului, care a ajuns la suma de 125,4 milioane de lei: prejudiciul de 94,1 milioane de lei stabilit de inspectorii Curții de Conturi, la care se adaugă penalități de 31,2 milioane de lei.
Cine e Romprest
Romprest Service SA este unul dintre cei mai mari operatori de salubritate din România.
Înființată în anul 2001, în prezent compania este deținută de mai multe companii, printre care firma canadiană Detaco (42,6%), Europrest Invest (30%), Premium Management Team (13,7%), Compania Națională de Aeroporturi București (10%) și firma americană Firstcom (3,5%).
Compania cu aproape 2.600 de angajați a înregistrat în anul 2019 o cifră de afaceri de 241 de milioane de lei și un profit de 23,7 milioane de lei, o creștere de 100% față de anul anterior.
Începând din 2013, firma a avut 260 de contracte de achiziții semnate cu instituții publice. Valoarea totală a acestora se ridică la suma de 640 de milioane de lei.
În momentul de față, administrator al Romprest este Marian Bogdan Amidi, iar director executiv este Răzvan Duca Ghenoiu.
Alți administratori ai firmei: Dinu Ștefan Lefter, Marian Măgureanu – fiul fostului director al SRI, Virgil Măgureanu, Viorel Tănase si Orlando Valache, despre care mass-media a relatat că este omul de încredere al lui Radu Budeanu și administrator al Cancan TV.