5.2 C
București
joi, 14 noiembrie, 2024

Zborurile ecologice sunt încă departe, avertizează oamenii de știință britanici 

Crearea unor alternative de combustibili cu un impact mai mic asupra mediului,care să fie și fiabile, dificilă

Zborurile ecologice fac parte din planurile Marii Britanii de a atinge net-zero până în 2050. Realizarea acestui obiectiv  se bazează pe crearea de combustibili cu un impact mai mic asupra mediului. Industria aviatică britanică are de rezolvat, însă, probleme dificile, pentru a-și realiza ambițiile, comunică Academia de Știință din Marea Britanie. Nu există o alternativă unică, clară și durabilă la combustibilul pentru avioane, care să permită asta, avertizează cercetătorii. Ca zborurile să continue la nivelurile actuale, producția combustibilului alternativ ar necesita cantități enorme de teren agricol sau de electricitate regenerabilă.

Zborul este responsabil pentru 2,4% din emisiile globale de gaze cu efect de seră și 8% din emisiile din Marea Britanie. Aceste gaze încălzesc atmosfera, contribuind la încălzirea globală și la schimbările climatice. Mai mult, cererea de zboruri este în creștere. Guvernele și industria aviației testează modalități de reducere a impactului climatic al folosirii kerosenului. Combustibilul aviatic tradițional susține cu succes, în momentul de față, o industrie înfloritoare. Societatea Regală concluzionează că în prezent nu există o alternativă unică și clară la acesta.

Alternativele actuale la kerosen, nefiabile

Anual, în Marea Britanie sunt utilizate 12,3 milioane de tone de combustibil. Autorii raportului Societății Regale au analizat patru tipuri de combustibili ecologici menite a le înlocui. Ei au concluzionat că niciunul nu ar putea înlocui combustibilul fosil pe termen scurt. Un nou combustibil trebuie să fie viabil din punct de vedere financiar, sigur și utilizabil în întreaga lume. El ar mai trebui să aibă o densitate de energie suficient de mare pentru a fi utilizat în zborurile pe distanțe lungi, spun ei.

Biocombustibilul este prima astfel de opțiune. Pentru a  produce o cantitate suficientă pentru întreaga industrie aviatică din Marea Britanie, ar fi nevoie de jumătate din terenul agricol al Regatului. Zborurile ecologice ar pune, astfel, presiune asupra proviziilor de alimente, spun cercetătorii. Un alt obstacol major este faptul că motoarele de avioane existente nu pot folosi combustibil pe bază de hidrogen. 

O altă opțiune ar fi combustibilul obținut cu ajutorul hidrogenului produs cu electricitate verde. În prezent, însă, Marea Britanie nu produce suficientă energie regenerabilă pentru a avea la dispoziție suficient hidrogen verde. Amoniacul și combustibilii sintetici au fost, de asemenea, luați în considerare. Aceștia au, însă, nevoie de și mai mult hidrogen verde, și nu se știe încă sigur nici dacă avioanele existente le-ar putea folosi.

Rămâne neclar cât de mult ar reduce fiecare combustibil alternativ impactul zborului asupra climei, spun autorii. Probabilitatea ca un combustibil alternativ de succes să fie dezvoltat în viitor este ridicată. Pentru asta, totuși, avioanele și aeroporturile vor trebui reproiectate, consideră ei. Este necesar să fie conduse mai multe cercetări în domeniul combustibilului durabil pentru aviație, subliniază reprezentanții Societății Regale. Ei sugerează că Regatul Unit ar putea deveni un lider global în industria de profil, dacă ar investi în rezolvarea problemei.

Reprezentanții companiilor aeriene, optimiști în ceea ce privește zborurile ecologice

Airlines UK, reprezentând companiile aeriene din Marea Britanie, a declarat că sectorul s-a angajat să respecte obiectivul pentru 2050. Combustibilii durabili ar fi un factor cheie în atingerea acestuia, au adăugat aceștia pentru euronews. Unele companii folosesc deja cantități foarte mici de biocombustibil, obținute în mare parte din culturi. Londra Heathrow este cel mai mare astfel de utilizator global de biocombustibili. Totuși, biocombustibilul reprezintă numai 0,5% din totalul combustibilului folosit de aeroport. 

„Nu există nici o soluție magică, dar, prin modernizarea spațiului aerian pentru a face zborul mai eficient, prin introducerea de noi tehnologii cu emisii zero, cum ar fi aeronavele cu hidrogen și prin extinderea utilizării combustibililor durabili pentru aviație în acest deceniu, obiectivul se poate realiza”, se spune într-un comunicat. 

Airlines UK a răspuns și afirmației Societății Regale privind o posibilă presiune asupra aprovizionării cu alimente. Ei susțin că Regatul Unit are suficiente materii prime, și că nu au concurat cu culturile alimentare. Materiile prime vor fi extrase inițial din deșeuri menajere, comerciale, agricole și forestiere și gaze industriale reziduale, au adăugat aceștia.

„Decarbonizarea aviației este, fără îndoială, o provocare, iar sectorul lucrează îndeaproape cu guvernul la găsirea unor modalități de a accelera tranziția și de a maximiza atât oportunitățile de mediu, cât și uriașele economice de la conducerea tranziției net-zero, a spus Airlines UK.

Alternativa la posibilele zboruri ecologice? Reducerea cererii, spun activiștii de mediu

Activiștii de mediu au o alternativă care, spun ei, ar diminua impactul aviației asupra mediului. Această opțiune nu include deloc zborurile ecologice. Ei susțin că guvernul trebuie, de asemenea, să încurajeze oamenii să zboare mai puțin. „Nu toate aspectele vieții moderne din națiunile occidentale au un „tehnofix” ușor pentru daunele pe care le fac mediului înconjurător și nicăieri acest lucru nu este mai adevărat decât pentru călătoriile cu avionul”, sugerează Leo Murray, director de inovare la organizația de caritate Possible. El încurajează taxarea călătorilor frecvenți – acel număr mic de oameni responsabili pentru aproximativ 70% din zborurile din Marea Britanie.„O taxă pentru călători frecvenți ar viza o cerere redusă în rândul grupului responsabil pentru majoritatea daunelor mediului în prezent, lăsând în același timp neatinsă vacanța anuală de familie”, spune el.

spot_img
Latest news
știri