11.1 C
București
vineri, 26 aprilie, 2024

Zborurile anulate înseamnă un cer albastru, nepoluat

În anul 2010, zborurile au fost anulate, din cauza erupției vulcanului Eyjafjallajökull. Închiderea spațiului aerian european a lăsat mulți oameni blocați, dar milioane s-au bucurat de o pauză de la zgomotul aeronavelor.

Oamenii au putut privi, din nou, cerul de un albastru strălucitor, liber de contrailuri, relatează The Guardian.

Oprirea aeroporturilor le-a permis oamenilor de știință să demonstreze că Heathrow și Gatwick afectează poluarea atmosferică locală. Dioxidul de azot a scăzut cu aproape 30% în unele zone ale Heathrow și cu mai mult de 10% în apropierea Gatwick. La vremea respectivă, s-a crezut că este un experiment unic care nu va mai fi repetat niciodată.

A trecut un deceniu, iar Covid a avut, de asemenea, un impact major asupra aviației. Numărul de pasageri din Marea Britanie a scăzut cu aproximativ 90%. Anul acesta, dioxidul de azot de lângă Heathrow și Gatwick a înregistrat niveluri pre-pandemice la jumătate, făcându-le printre cele mai îmbunătățite locații din jurul Londrei.

Un studiu recent a dezvăluit mai multe detalii despre poluarea aerului din cauza avioanelor. Pre-Covid, cercetători de la Universitatea Tufts din Massachusetts, SUA, și-au parcat laboratorul mobil pe aleea unei case din apropierea aeroportului internațional Logan din Boston.

Casa, cu cadru din lemn în stil colonial, datează din anii 1920, când aeroportul era un aerodrom militar noroios. Situată pe o regiune peninsulară fără drumuri străbătute, zona era liniștită din punct de vedere al traficului și poluarea aerului era foarte scăzută.

Un singur aeroport suportă chiar și 1000 de zboruri pe zi

Înainte de pandemie, aeroportul avea peste 1.000 de zboruri pe zi, multe trecând deasupra acoperișurilor. Pe măsură ce avioanele treceau deasupra zonei Boston, cantitatea de particule ultra-fine, mai mici decât lungimea de undă a luminii vizibile, a crescut de aproape cinci ori.

Deși casa este asociată cu protecția, particulele ultra-fine din interior erau încă mai mari decât concentrațiile măsurate în apropierea drumurilor aglomerate.

În mod ciudat, aterizarea aeronavelor a avut un impact mai mare decât în cazul celor care decolau. Acest lucru s-ar fi putut datora înălțimilor scăzute din apropiere și a vârtejurilor care se formează sub aripile avioanelor care ”învârt” poluarea către sol.

Aviația: între declinul economiei și poluare

Impactul economic al opririlor de aviație sunt resimțite în multe comunități, dar pre-Covid, peste 1 milion de persoane din Marea Britanie au fost afectate, în mod regulat, de zgomotul aeronavelor și poluarea aerului din aeroporturi.

Mai grav decât orice: această poluare ar putea fi măsurată la zeci de kilometri distanță. Concluzie: revenirea la ”normalitatea” din aviație va provoca deteriorări grave ale poluării fonice și atmosferice pentru multe milioane de oameni.

Latest news
știri