Transporturile de lemn, afacerea unora și motivul altora pentru petiții, revolte și manifeste, sunt neverificate. Din momentul în care lemnul iese din pădure și până ajunge la punctul terminus, transportatorii par a fi ”scutiți” de o verificare de rutină.
Astfel, numeroase transporturi ajung la primul punct de descărcare fără să fie controlate măcar o singură dată.
Lemn omniprezent, controale inexistente
Șerban Niculescu, expert păduri la WWF România, a estimat o pondere de 1% pe segmentul primei plasări pe piață a lemnului.
Astfel, a declarat că, pe segmentul primei plasări pe piață, mai puțin de 1% din aceste transporturi sunt verificate de autoritățile competențe.
De asemenea, expertul a declarat că o schimbare de paradigmă ar fi 100% necesară, în vederea reorientării controlului la prima plasare pe piață.
Nimic nou după trei ani
”Acest aspect pe care l-am semnalat încă din 2017 este astăzi recunoscut și avem un consens pe această reorientare din partea majorității factorilor interesați, însă este firesc să ne întrebăm: Dacă de mâine vom reorienta aceste controale către prima plasare pe piață, de unde ne apucăm de treaba?”, a afirmat Niculescu.
Mai mult, Șerban Niculescu a insistat asupra faptului că respectivele controale sunt, de cele mai multe ori, realizate la întâmplare și, în anumite situații, chiar retroactiv, în urmă unor sesizări ale cetățenilor.
Descurajarea tăierilor ilegale de pădure
În contextul în care ilegalitățile au fost, sunt și rămân la ordinea zilei, Comisia Europeană a lansat o procedura de infringement împotriva României. Această procedură, lansată pe parcursul anului trecut, a venit în contextul în care țara noastră nu respectă Regulamentul European în ceea ce privește comerțul cu lemn.
”Motivarea acestei proceduri se referă la lipsa prioritizării controalelor pe baza unor criterii obiective și transparente, precum și la lipsa unui regim de sancțiuni capabil să descurajeze tăierile ilegale de pădure”, se arată pe pagina Ziare.com.
Deși WWF România a creat și testat, în noiembrie 2020, primul instrument care prevedea monitorizarea video a transporturilor de lemn care ies din pădure, rezultatele testărilor arată că exploatările ilegale continuă.