Brazilia a scufundat un portavion dezafectat, în ciuda grupurilor ecologiste susținând că fosta navă franceză era plină de materiale toxice care vor contamina oceanul, scrie France 24. „Scufundarea planificată și controlată a avut loc vineri după-amiaza târziu, la aproximativ 350 de kilometri (220 de mile) în largul coastei braziliene în Oceanul Atlantic, într-o zonă cu „o adâncime de aproximativ 5.000 de metri (16.000 de picioare)” au spus autoritățile braziliene într-o declarație. Decizia de a scufunda Sao Paulo, în vârstă de șase decenii, anunțată joi, a venit după ce autoritățile braziliene au încercat în zadar să găsească un port care să-l primească. Deși oficialii apărării au spus că vor scufunda nava în „zona cea mai sigură”, ecologistii au criticat decizia, spunând că portavionul conține tone de azbest, metale grele și alte materiale toxice care s-ar putea scurge în apă și ar putea polua lanțul alimentar marin.
Ecologiștii spun că s-au încălcat trei tratate internaționale
Basel Action Network i-a cerut președintelui brazilian Luiz Inacio Lula da Silva – care a preluat mandatul luna trecută, jurând că va inversa distrugerea amplificată a mediului sub ex-președintele de extremă dreapta Jair Bolsonaro – să oprească imediat planul „periculos”. Grupul a emis vineri o declarație comună cu Greenpeace și Sea Shepherd, acuzând Brazilia că a încălcat „trei tratate internaționale” privind mediul prin scufundarea navei, despre care ONG-urile spun că ar putea provoca daune „incalculabile” vieții marine și comunităților de coastă. BAN, un ONG a spus că scufundarea unei bărci la fel de mare și veche precum São Paulo este un dezastru ecologic; precum și azbest, nava conține sute de tone metrice de alte substanțe toxice în cablurile sale electrice, vopsele și depozitele de combustibil.
Mai bine scufundată intenționat, decât întâmplător
Alte „măsuri responsabile cu mediul ar fi putut fi adoptate, dar încă o dată, importanța protejării oceanelor, care sunt vitale pentru viața planetei, a fost tratată cu neglijență”, a declarat Leandro Ramos, director de programe pentru Greenpeace Brazilia. Autoritățile braziliene au spus că este mai bine să scufunzi nava intenționat decât să îi lași să se scufunde spontan de la sine. Autoritățile braziliene au insistat că au ales un loc pentru scufundare care a luat în considerare „securitatea navigației și a mediului” și „atenuarea impactului asupra sănătății publice, activităților de pescuit și ecosistemelor”. Un judecător a respins o ofertă legală de ultim moment de a opri operațiunea, spunând în decizia sa că o scufundare neplanificată ar putea fi și mai gravă pentru mediu sau ar putea reprezenta un pericol pentru echipaje, a informat publicația de știri G1.