1 C
București
luni, 18 noiembrie, 2024

Embargoul impus Rusiei pe motorină va costa scump România

De astăzi UE nu mai importa motorină din Rusia, ce soluții are România

Nu mai puțin de 80% din importurile de motorină din anul 2022 au provenit din Rusia în ceea ce privește țara noastră. Europa a important cam jumătate din cantitatea necesară de la ruși, iar de pe 5 februarie lucrurile se vor complica din cauza embargoului. Datele pe care Institutul Național de Statistică le deține arată că în primele 9 luni ale 2022 România a avut nevoie de 1.85 de milioane de tone de motorină dintre care nu mai puțin de 1.25 milioane provenit direct din Rusia, spun cei de la profit.ro. Culmea este că desi am cumpărat mai puțină motorină în 2022 față de 2021, prețul s-a mărit cu 69% din cauza războiului.

În 2022 am plătit cu 69% mai mult pe motorină

Astfel că aceleași date arată că pe întreg anul 2021 am plătit 0.92 miliarde de euro pe motorină, ceea ce înseamnă cu 400 de milioane de euro mai puțin decât in primele trimistre ale anului 2022. Problemele nu se termină aici pentru țara noastră pentru că nu putem importa motorină din Rusia, dar nici din alte state cărora le este interzis exportul de produse procesate, respectiv Bulgaria, Ungaria, Cehia, Slovacia și Serbia. Iar de aici România a importat o cantitate destul de importantă, în 2021, respectiv 0,25 milioane tone, adică trebuie să înlocuim 1,5 milioane tone (81%) din totalul importurilor. “În ceea ce privește motorina, într-adevăr, am avut cantități semnificative de diesel importate în 2022, 500.000 de tone importate prin Constanța, toate din surse non-rusești: India, Orientul Mijlociu sau Marea Mediterană. Acestea vor rămâne surse de aprovizionare și în 2023″, a spus Radu Căprău, cel care se ocupă de divizia de Rafinare și Marketing în cadrul Directoratului companiei Rafinăriei de Petrobrazi.

Din aprilie sunt așteptate primele efecte

Totuși embargoul impus de Uniunea Europeană nu își va face efectul imediat. Asta pentru că mai am rezerve, însă din luna aprilie este posibil să avem primele efecte ale acestei decizii a UE. Iar în martie, cea mai mare rafinărie din UE, va intra în revizie, ceea ce înseamnă o altă problemă pentru cei cu mașini diesel. Rămâne de văzut cam cât vor urca prețurile la acest combustibil, având în vedere că deja scumpirile și inflația crează reale probleme pentru români.

spot_img
Latest news
știri