Autostrăzile și arterele largi sunt acum o caracteristică definitorie a majorității zonelor metropolitane. Poluarea produsă de mașini în aceste zone atinge cote alarmante și crește riscul unor boli grave, conform Eurekalert.
Cercetătorii însă, abia acum au început să înțeleagă riscurile pentru sănătate pe care le prezintă toată acea poluare. Expunerea pe termen lung la poluarea aerului cauzată de trafic a fost legată de mai multe afecțiuni. Printre acestea se numără bolile cardiovasculare, astmul și cancerul pulmonar. Poluarea e dată de amestecul complex dintre evacuarea de la țevile de eșapament, uzura frânei și a anvelopelor și praful din drum.
Poluarea de pe autostradă, efecte grave pentru oameni
O nouă cercetare de la Universitatea din Washington sugerează că aceste riscuri pentru sănătate sunt observate și la persoanele care călătoresc pe drumuri aglomerate. Cercetarea a constatat că aerul nefiltrat din traficul la orele de vârf a crescut semnificativ tensiunea arterială a pasagerilor. Asta s-a întâmplat atât în timpul condusului, cât și până la 24 de ore mai târziu.
„Corpul are un set complex de sisteme pentru a încerca să mențină tensiunea arterială din creier la fel tot timpul. Este un sistem foarte complex. Se pare că undeva, într-unul dintre aceste mecanisme, poluarea aerului cauzată de trafic interferează cu tensiunea arterială”, a spus Joel Kaufman. El este medic și profesor de științe ale mediului și sănătății ocupaționale la Universitatea din Washington. Este, de asemenea, primul autor al studiului.
Cercetătorii au pus participanți cu vârste cuprinse între 22 și 45 de ani să conducă în Seattle în orele de vârf. Între timp, ei monitorizau tensiunea arterială. În două cazuri, aerul de drum nefiltrat a fost lăsat să intre în mașină. În al treilea caz, mașina a fost echipată cu filtre HEPA de înaltă calitate care blocau 86% din poluarea cu particule. Participanții nu știau dacă se aflau pe o mașină cu aer curat sau nu.
Poluare a crescut tensiunea arterială
Respirarea aerului poluat a dus la creșteri nete ale tensiunii arteriale de peste 4,50 mm Hg (milimetri de mercur) pentru cei din mașinile cu aer nefiltrat. Creșterea a avut loc rapid, după aproximativ o oră în mașină. Ea s-a menținut constant timp de cel puțin 24 de ore. Cercetătorii nu au testat și pe o perioadă mai lungă de 24 de ore.
Mărimea creșterii este comparabilă cu efectul unei diete bogate în sodiu.
„Știm că astfel de creșteri modeste ale tensiunii arteriale, la nivel de populație, sunt asociate cu o creștere semnificativă a bolilor cardiovasculare”, a spus Kaufman. „Există o înțelegere tot mai mare că poluarea aerului contribuie la problemele cardiace. Ideea că poluarea aerului rutieră la niveluri relativ scăzute poate afecta atât de mult tensiunea arterială este o piesă importantă a puzzle-ului pe care încercăm să-l rezolvăm.”, a adăugat el.
Descoperirile ridică, de asemenea, întrebări despre particulele ultrafine. Acestea sunt un poluant nereglementat și puțin înțeles, care a devenit o sursă de îngrijorare crescândă în rândul experților. Particulele ultrafine au mai puțin de 100 de nanometri în diametru. Sunt mult prea mici pentru a fi văzute. Poluarea aerului cauzată de trafic conține concentrații mari de particule ultrafine. În studiu, aerul nefiltrat conținea niveluri ridicate de particule ultrafine, deși nivelul general de poluare măsurat prin concentrația de particule fine (PM 2,5) a fost relativ scăzut.
Poluarea aerului cauzată de trafic este principala cauză a variației calității aerului de la o comunitate la alta în majoritatea zonelor metropolitane din SUA.
Cercetarea a fost finanțată de Agenția pentru Protecția Mediului din SUA și de National Institutes of Health.