Nu mai puțin de 18 mașini electrice se bat la acest moment pe o stație de încărcare publică, în România. Asta în contextul în care media europeană este de 7 mașini la o stație de încărcare. Potrivit datelor, numărul de mașini electrice înmatriculate în România este de 27.596 de unități, iar numărul total al locațiilor de încarcare a ajuns la 1509. Și problema nu este doar aceasta, specialiștii atrag atenția că rețelele electrice de transport din țara noastră, ar trebui să suporte dezvoltarea infrastructurii publice de încărcare pentru autovehiculele electrice. Doar că aceste rețele în acest moment sunt instabile, vechi, lipsite de putere, mai spun specialiștii. Mai mult, trebuie instalate staţii de reîncărcare în zone de parcare sigure şi securizate pentru reîncărcare pe timpul nopţii, precum şi în nodurile urbane pentru vehiculele de livrare. Pe de altă parte există planul UE, cu privire la infrastructura de realimentare cu hidrogen, care poate deservi atât autoturismele, cât şi camioanele trebuie.
Până în 2030 ar trebui să avem 3000 de stații de încărcare
Aceasta ar trebui să fie instalată începând din 2030 în toate nodurile urbane şi din 200 în 200 de km de-a lungul reţelei centrale TEN-T. Iar spre exemplu în România în acest moment nu există nicio pompă publică de hidrogen. Până în 2025 rețeaua de pompe eletrice ar trebui să cuprindă cel puțin 3.000 de stații de încărcare pentru mașinile electrice, spune una dintre companiile care se ocupă de așa ceva, potrivit Newsweek.ro. „Una din cele mai mari provocări în exploatare pentru menținerea funcționarii corecte a stațiilor este dată de multe ori de instabilitatea rețelelor electrice, fluctuațiile constante de tensiune și rețeaua electrică învechită sau capacitățile insuficiente de putere, în special în zonele urbane central”, spun reprezentanții companiei.
Ce putere ar trebui să asigure pompele de încărcare
Conform planului CE, pentru fiecare mașină electrică cu baterie înmatriculat, infrastructura de reîncărcare accesibilă public trebuie să asigure o putere de ieşire de 1,3 kW. Iar la aceste moment există 27.596 de mașini electrice în România. La un calcul simplu, dacă fiecare dintre acestea ar folosi 1,3 kW din rețeaua publică de încărcare, ar rezulta aproape 36.000 de kW, adică 36 MW. Iar dacă în 2030, numărul automobilelor electrice va crește, să spunem, de 10 ori, atunci rețeaua publică de încărcare va trebui să asigure o putere totală de ieșire de 360 MW.