Viitorul motorului cu ardere internă, se transformă într-un război franco-german, potrivit Politico. O alianță a țărilor prietenoase cu mașinile cu motor cu ardere condusă de Germania riscă să ducă la o adevărată scindare în UE. În urma unei întâlniri de la Strasbourg, miniștrii cheie dintr-o bandă de țări iubitoare de mașini au declarat că regulile care pun capăt vânzării de mașini și camionete noi cu motor cu combustie până în 2035 – deja acceptate de Parlamentul European și agreate în principiu de țările membre – necesită modificări. „Nu există nicio propunere care să corespundă cu ceea ce ne așteptăm și de aceea nu ne-am atins încă obiectivul”, a declarat ministrul german al Transporturilor, Volker Wissing, după întâlnire. Dar Franța nu plănuiește să se predea. Parisul a semnalat că va sprijini planul UE pentru zero emisii pentru 2035.
Francezii mai convinși ca niciodată
La fel ca și Madridul, punând două dintre cele mai mari țări auto din bloc alături de un grup de state mai mici deja angajate să reducă emisiile de CO2 de la mașinile de pasageri. „Suntem gata să luptăm pentru asta, pentru că a întârzia este o greșeală de mediu și, de asemenea, cred că este o greșeală economică”, a declarat ministrul francez al Economiei, Bruno Le Maire, France Info, înaintea întâlnirii de la Strasbourg. În colțul opus, guvernul german, alături de aliații Italia, Polonia, Bulgaria și Republica Cehă, face presiuni pentru ca mașinile să poată funcționa cu e-combustibili. Adică o alternativă sintetică și oarecum mai ecologică la combustibilii fosili care poate fi utilizat la motoarele cu ardere convențională. Împreună, au suficientă greutate pentru a se opune legislației, împreună cu viitoarele legi separate care acoperă poluanții toxici de evacuare denumiți Euro 7, precum și regulile de eficiență a combustibilului pentru camioane. Germania a respins deja prima încercare a Bruxelles-ului de un armistițiu din 2035.
Germania nu vrea un compromis atât de puternic
După cum a explicat POLITICO săptămâna trecută, Comisia a fost dispusă să propună o declarație juridică care să întărească angajamentul pentru 2035 privind standardele de CO2 pentru mașini și furgonete. Dar asta a mers prost cu Berlinul, unde Partidul Liber Democrat al lui Wissing, care susține mașinile. FDP consideră că s-a lovit de o problemă politică puternică, exploatând temerile legate de schimbarea sfâșietoare care va însoți o tranziție la vehiculele electrice. „Propunerea Comisiei a fost formulată atât de ușor încât nu s-a putut face mare lucru din ea”, a declarat Bernd Reuther, purtătorul de cuvânt al FDP pentru politica de transport. „A împins lucrurile foarte departe în viitor. Nu vrem un compromis atât de puternic.” Nici propunerile de înființare a unui grup de lucru care să evalueze opțiunile pentru e-carburanți și să fie de acord să se întoarcă și să revizuiască legea în 2026, așa cum este o practică standard pentru legislația UE, nu au fost acceptabile.
Franța spune că atitudinea Germaniei nu este în interesul planetei
„Nu ajung la ceea ce avem nevoie”, a spus Wissing. Însă Franța nu este interesată să schimbe o măsură care a fost convenită în aproape doi ani întortocheați de discuții. „Din punct de vedere economic este incoerent, din punct de vedere industrial este periculos, nu este în interesul nostru național, nu este în interesul producătorilor noștri naționali și, mai presus de toate, nu este în interesul planetei”, a spus Le Maire despre eforturile de a bloca planul. Dezacordul aliniază Franța cu alte țări care susțin obiectivul de mașini curate pentru 2035, cum ar fi Spania, Belgia, Suedia, Danemarca, Irlanda și Țările de Jos.