17.4 C
București
joi, 25 aprilie, 2024

Noi reguli pentru restaurante, de miercuri, 15 ianuarie

Ingredientele şi valorile nutriţionale ale produselor şi preparatelor servite în  restaurantele şi unităţile de alimentaţie publică trebuie să se regăsească în meniuri

Ziua Consumatorului vine cu noi reguli pentru restaurante. Începând de miercuri, 15 martie, ingredientele şi valorile nutriţionale ale produselor şi preparatelor servite în restaurantele şi unităţile de alimentaţie publică trebuie să se regăsească în meniuri. La această dată intră în vigoare Ordinul 201/2022 al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). Potrivit instituției, prevederile actului administrativ se aplică şi în cazul site-urilor operatorilor economici care primesc astfel de comenzi online. Se dorește, astfel, informarea exactă a consumatorului cu privire la preparatele comandate.

Noi reguli pentru restaurante, aliniate la legislația UE privind protecția consumatorului

Ordinul 201/2022 trebuia să intre în vigoare pe 20 decembrie 2022. Consultările cu reprezentanții HoReCa au dus, însă, la amânarea acestuia până la 15 martie 2023. ANPC le-a dat acestora, astfel, timpul necesar pentru a pregăti informaţiile necesare pentru a putea crea noile meniuri. Ordinul conţine elemente esenţiale pentru sănătatea consumatorilor, precizează instituția, aliniate la Regulamentul UE nr. 1169/2011. Cel din urmă impune obligativitatea prezentării tuturor datelor legate de ingredientele produselor alimentare şi valorile lor nutriţionale. Este normal, astfel, subliniază reprezentanții ANPC, ca informaţiile care descriu un preparat culinar servit să se regăsească și în locaţiile de alimentaţie publică.

„În acest fel, consumatorii pot lua decizia în cunoştinţă de cauză, atunci când aleg, într-o astfel de unitate, un produs sau altul”, au susţinut aceștia, într-un comunicat de presă emis la finele lui 2022. 

Ce fel de informații trebuie să afișeze agenții economici?

De miercuri, 15 martie, Ziua Consumatorului la nivel mondial, patronii de restaurante, firmele de catering sau fast-food-urile trebuie să afișeze:

  • informații despre tipul și cantitatea ingredientelor care depășesc 20g în produsul finit/ mâncarea furnizată;
  • informații privind declarația nutrițională și aditivii utilizați;
  • ca parte a declarației nutriționale, valoarea energetică și cantitățile de grăsimi, de acizi grași saturați, de zaharuri și de sare.
Unsplash

Este obligatorie afișarea cantității ingredientelor compuse constituente ale unui fel de mâncare, conform Agerpres (ex: muşchiuleţ de porc – 140g, cu garnitură de orez cu legume – 140g [orez, apă, legume – 30g (morcov, dovlecel, ardei gras, în cantităţi variabile), ulei vegetal, sare, potenţator de aromă: glutamat de sodiu]). 

Aditivii trebuiesc înscriși în lista ingredientelor cu denumirea categoriei (ex: acidifiant, etc.) urmată de codul de numeric UE (ex: E 330) sau denumirea specifică (ex: acid citric). Astfel, ca exemplu: acidifiant – E 330 sau Acidifiant – acid citric; potenţator de aromă: E621 sau potenţator de aromă: glutamat de sodiu. Lista aditivilor se regăseşte în Regulamentul (CE) nr.1333/2008 privind aditivii alimentari, conform ANPC.

Unde trebuiesc afișate informațiile?

Informațiile trebuie să fie disponibile și accesibile direct la locul de desfacere sau oferire a acestor produse. Ele trebuie afișate într-un loc vizibil, ușor accesibil, fără a fi ascunse de alte materiale scrise sau fotografice. Se pot regăsi lângă produs, pe un panou sau pe lista meniu. În cazul în care preparatele sunt oferite spre vânzare în mai multe locuri diferite, în cadrul aceleiași unități, acestea trebuie prezentate consumatorului în fiecare dintre aceste locuri.

În cazul comercializării la distanță, informațiile cu privire la ingrediente trebuie să fie disponibile consumatorului înainte de finalizarea comenzii.  Agenții economici pot face asta prin intermediul unei tehnici de comunicare la distanță. Informațiile trebuie să figureze pe suportul de vânzare la distanță, pe eticheta de preț sau pe ambalajul de transport, precum și în orice material publicitar.

Pixabay

Transparența totală în ceea ce privește produsele, esențială, conform președintelui ANPC

La finele lui ianuarie, preşedintele ANPC, Horia Constantinescu a subliniat faptul că  numărul de E-uri va trebui afișat obligatoriu, pus într-o paranteză, alături de numele produsului. Acesta a menționat cazul operatorilor economici care servesc produse similare ca aspect şi ca gust produselor cu care este familiarizată populația. El a dat exemplul utilizării cremelor vegetale pe bază de ulei de palmier în locul smântânii. Mai sunt folosite și alte produse similare cu brânza feta, ca aspect şi ca textură, conform şefului ANPC. Ele sunt făcute cu puţin zer şi foarte multă grăsime de palmier. În viziunea sa, acestea reprezintă practică înşelătoare, a declarat acesta, pe 26 ianuarie. Ordinul emis obligă agenții econimici să specifice în meniu „cremă vegetală.” Ei vor trebui, astfel, să explice din ce este alcătuit un produs. Consumatorul va putea, astfel, să ia decizia de a îl comanda în cunoştinţă de cauză.

„Vreau să fac o paranteză legat de ordinul ce stabileşte ce informaţii trebuie să ne pună la dispoziţie operatorul economic din alimentaţie publică, fie că vorbim despre cantină, fie că vorbim despre restaurante sau unităţi de alimentaţie de tip fast-food. Am emis un Ordin în urma discuţiilor cu asociaţiile de protejare a intereselor consumatorilor şi după ce am stabilit abordarea la nivel european, în sensul în care consider şi acum necesar ca pentru ciorba de perişoare să ne fie comunicate toate informaţiile de care cu siguranţă avem nevoie, cum ar fi din ce carne sunt făcute perişoarele, existând variante din ce în ce mai multe. În curând pot să fie făcute şi din greieri, dar măcar să ştim acest lucru„, a susţinut acesta.

Latest news
știri