Apar noi detalii legat de incidental din 26 septembrie care a avariat conducta de gaze Nord Stream, potrivit The Wall Street Journal. Anchetatorii spun că pe 6 septembrie, un grup mic a pornit de la Rostock la bordul unui iaht închiriat. Acesta se numește Andromeda, un velier de 15 metri lungime cu un singur catarg, care era aparent într-o croazieră în jurul porturilor din Marea Baltică. Doar că în două săptămâni, grupul a adus înapoi barca și a dispărut. Iar în acel moment, Andromeda a devenit o piesă cheie a puzzle-ului pe care anchetatorii internaționali încearcă să o rezolve. Așa că anchetatorii au descoperit că banii plătiți pentru închirierea vasului au fost virați din contul unei companii înregistrate în Polonia, dar care ar avea patroni ucraineni. Iar cel puțin șase dintre persoanele suspectate s-au urcat la bordul vasului în portul Hohe Düne din Rostock. Acesta este folosit de regulă, de turiști înstăriți care organizează competiții internaționale de yachting.
Traseul Andromedei, refăcut
Iar din Rostock, Andromeda a ajuns în Yachthafen Hafendorf din Wiek, pe insula Rügen. Acesta este un port unde noapte nu funcționează camerele de supraveghere. Aici, spun procurorii ar fi fost încărcat pe ascuns vasul cu explozibili pe care i-au adus aici într-o dubiță albă, susțin investigatorii. Iar aici s-ar fi adăugat și alți sabotori. Iar după Wiek, Andromeda s-ar fi deplasat în portul danez mai aglomerat din Christianso. Acum procurorii investighează dacă cei șase suspecți și velierul pe care l-au folosit ar fi putut să tranporte o cantitate atât de mare de explozibili. „Cunosc zeci de scafandri profesioniști care ar putea să îndeplinească misiunea”, a explicat un specialist scafandru, Achim Schlöffel. El consideră că o echipă de șase scafandrii cu experiență ar fi putut să pună bombele la adâncimea de 80 de metri.
Un tanker grecesc a plutit în zonă mai multe zile
Pe de altă parte, ziarul finlandez Verkkouutiset a publicat un articol bazat pe datele de urmărire maritime. Iar descoperirea a fost una șocantă, legat de o navă sub pavilion grecesc. Minerva Julie, un tanker pentru transportarea produselor chimice și petroliere, care a plecat din portul Rotterdam din Marea Nordului la 2 septembrie. Potrivit datelor, nava a navigat în Marea Baltică, la nord de insula daneză Bornholm, iar trei zile mai târziu a încetat să se mai deplaseze spre Est. Ulterior aceasta plutit în derive, ba cu motoarele pornite, ba oprite, în imediata apropiere a locului unde, la două săptămâni după aceea, au avut loc exploziile. A trecut pe deasupra conducetlor de 29 de ori și a fost la mai puțin de 500 de metri de locul exploziei. Experții însă spun că nu enimic în neregulă cu oprirea navei sau plutirea în derivă. Cert este că până acum investigatorii nu au reușit să pună cap la cap lucrurile pentru a vedea dacă au legătură.