Dacă sunteți un formator, animator, facilitator sensibil la cauza climatică, acest apel vă interesează! Formarea propusă aici vă pregătește să jucați un rol cheie pentru succesul acestei cauze, și anume cel de „Educator climatic”, capabil să conceapă și să anime activități de „Educație privind Schimbările climatice” (ESC) în afara structurilor învățământului formal, scrie Buenvivir.
Cei care sunt motivați se pot înscrie în activități de ESC nu atât în școli, licee, universități, cât în „Spațiile terțe” – adică în acele spații ale vieții sociale, de zi cu zi, relaționale, deschise, caracterizate de exprimarea și circulația ideilor, pe care cetățenii decid în mod spontan să le frecventeze.
Spațiul terț este diferit din punct de vedere sociologic de alte două medii esențiale pentru cetățeni: Locuința (“Primul spațiu”) și Serviciul (“Al doilea spațiu”). Un Spațiu terț se dezvoltă într-un bistro, un parc, o bibliotecă publică, o plajă, o piață de cartier, un club de pensionari, un salon de coafură etc. – atunci când nasc legături sociale bogate între „obișnuiții” locului respectivi»
Contextul european
Această formare este o primă activitate organizată în cadrul parteneriatului european constituit de REPER21 (România), CANOPÉE (Franța) și A SUD (Italia), finanțat de Uniunea Europeană prin Programul Erasmus+.
Obiectivul partenerilor este de a construi o „comunitate de practică” care să reunească diverși educatori europeni din domeniul ESC pentru a-și împărtăși experiențele și îmbunătăți reciproc metodele non formale de informare, sensibilizare și mobilizare a cetățenilor. După finalizarea acestei formări veți putea continua, în cadrul comunității de practică, să contribuiți la inițiativele de ESC ale colegilor, dar și să beneficiați de contribuțiile lor.
Strategia partenerilor este de a concentra acțiunea ESC asupra acelor categorii de cetățeni care, neavând suficiente cunoștințe de bază despre urgența climatică, nu reușesc încă să înțeleagă amploarea reală a acesteia. Astfel, prin participarea voastră la această formare, veți contribui la înrădăcinarea ESC în “educația pe tot parcursul vieții”, în beneficiul tuturor categoriilor de cetățeni adulți.
Provocarea acestui parteneriat este de a depăși limitele actuale ale ESC. Acest lucru n-ar fi posibil dacă ne-am rezuma să realizăm prezentări Power Point pentru audiențe deja convinse de cauza climatică. Așadar, ieșind din “zona de confort”, această formare se va desfășura într-o zonă de descoperire și de învățare autentică. Educatorii participanți vor experimenta un model pedagogic de educație climatică foarte inovator, complex (dar nu complicat!), inspirat din metodele creative ale designerilor, pe care îl vor aplica în medii atipice pentru ESC – precum Spațiile terțe.
Rezultatele învățării
La finalul acestei formări veți deține competența pedagogică de a utiliza în mod sistematic Design Thinking pentru conceperea și animarea unor activități inovatoare de Educație privind Schimbările climatice adaptate la Spațiile terțe. Cu ajutorul modelului pedagogic învățat, veți putea educa cetățenii adulți „in situ” – adică chiar în locurile sociale pe care aceștia le frecventează și în care comunică deja unii cu ceilalți.
Mai precis, veți ști să utilizați Design Thinking pentru a proiecta: 1) activități creative de ESC și 2) “mediile pedagogice” potrivite pentru derularea lor. Veți fi în măsură să amenajați în acest sens o terasă, un atelier de biciclete, bâlciul dintr-un sat, o piscină, un salon de nunți etc. – unde puteți întâlni mai ușor publicurile vizate de educația adulților.
Deoarece Design Thinking este o metodă de „proiectare empatică”, centrată pe uman (Human-Centered), veți dezvolta în particular competența de a observa și evalua calitatea experienței de învățare trăită și percepută de participanții la activitățile de ESC pe care le concepeți cu ajutorul ei.
Conform calendarului formării (prezentat mai jos), o instruire teoretică inițială (5 zile) va fi urmată de o fază de experimentări într-un spațiu terț ales de voi (7 luni). Principiul acestor experimentări este „învățarea prin acțiune”, ceea ce înseamnă că veți dobândi competența de a vă analiza sistematic propriile acțiuni pentru a le putea îmbunătăți progresiv performanța.
Un Spațiu terț este un mediu social deschis, relațional, în care se materializează aspirația cetățenilor care îl frecventează de a se îndrepta spre o comunitate/ societate mai bună. Această formare, în plus de a dezvolta cunoașterea voastră („expertiză”), vă oferă ocazia să vă manifestați atitudinea de susținere față de cetățenii și spațiile care dau naștere acestei aspirații sociale.
Validare
Pe lângă Certificatul de participare Erasmus+, un Certificat de competențe vă va fi eliberat la sfârșitul formării.
Competența pedagogică pe care o dezvoltați în cadrul acestei formări are la bază un profil structurat, care reunește cunoștințe, abilități și atitudini. Acestea vor fi specificate și evaluate în mod sistematic de către formatorii celor trei instituții partenere. Certificatul european de competențe, eliberat la finalul formării, va descrie parcursul și rezultatele învățării dumneavoastră ca “Educator climatic” în domeniul “învățării pe tot parcursul vieții”.
Locuri, date, activități
A) Instruirea față în față
Acesta se va desfășura pe parcursul a 5 zile, la Avon (Franța), între 20 și 24 februarie 2023.
Programul urmează 5 pași ai metodei Design Thinking:
Modul 1, “Empathize” (Cum realizăm imersiunea în Spațiul terț pentru observarea experiențelor utilizatorilor?);
Modul 2, “Define” (Cum construim puncte de vedere asupra nevoilor educaționale ale utilizatorilor?);
Modul 3, “Ideate” (Cum imaginăm intervenții inovatoare în Spațiul terț care răspund la nevoile educaționale?);
Modul 4, “Prototype” (Cum materializăm în modele concrete activitățile cu valoare educațională ridicată?);
Modul 5, “Test”: (Cum testăm modelele de activități cu utilizatorii și cum le interpretăm feedback-ul?).
B) Experimentarea in situ
Design Thinking este o metodă de „proiectare colaborativă”. Prin urmare, activitatea Educatorul climatic care folosește această metodă nu poate fi una solitară. Astfel, faza de experimentare in situ presupune activități pe care le veți concepe și desfășura în echipă.
Veți parcurge cele 5 etape ale procesului de Design Thinking, pe parcursul a 7 luni, într-un Spațiu terț pe care îl veți alege, amenaja și anima în cadrul unei echipe formată din minim 2, maxim 4 Educatori climatici.
De aceea, formularul pe care îl veți completa în vederea selecției vă invită să specificați alți minim 1, maxim 3 colegi candidați la formare, precum și Spațiul terț pe care echipa voastră își propune să îl adapteze pentru demersul de ESC. Acest spațiu va trebui să fie în primul rând unul accesibil membrilor echipei respective, situat în localitatea/regiunea în care locuiesc.
Calendarul experimentării in situ de-a lungul celor 7 luni va fi unul flexibil, stabilit de membrii echipei de Educatori climatici în funcție de disponibilitatea lor. Formarea nu va evalua timpul pe care îl alocați, ci rezultatele învățării și performanța demersurilor voastre de ESC.
Limba
Pentru a optimiza învățarea, majoritatea activităților de formare se desfășoară în limba națională a fiecărui grup. Pentru unele secvențe comune de formare va fi utilizată engleza și/sau vor fi furnizate traduceri dintr-o limbă în alta, după nevoie.
Profil
Pentru a fi selectați, solicitanții trebuie să aibă:
- cunoștințe de bază privind procesele de învățare non-formală, obținute prin diverse experiențe pedagogice (ca formatori, animatori, facilitatori, activiști etc.)
- interes pentru problemele ecologice, economice, sociale, politice, culturale legate de „urgența climatică”;
- alți minim 1, maxim 3 colegi care candidează pentru participarea la formare;
- disponibilitatea de a participa la cursul de formare față în față, în locul și la datele programate (Avon, 20 – 24 februarie 2023);
- disponibilitatea de a efectua faza de experimentare in situ în cadrul unui Spațiu terț, în perioada martie – septembrie 2023;
- deschiderea de spirit, dorința de a da viață valorii de convivialitate, capacitatea de a lucra în echipă, dorința de a colabora între pari într-un cadru european.
Contract de voluntariat
Un contract individual pentru “Educator voluntar”, cu o durată de un an, va fi semnat de fiecare partener cu cei 12 participanți din țara sa. Acesta prevede:
– angajamentul educatorului voluntar de a participa la sesiunea de formare față în față, la datele și locul indicate;
– angajamentul educatorului voluntar de a colabora, în cadrul unui grup de 2 până la 4 educatori voluntari, pentru a experimenta procesul de Design Thinking pentru ESC într-un Spațiu terț ales de grupul respectiv;
– acoperirea integrală, de către organizatori, a costurilor pentru sesiunea de formare față în față (transport, cazare, masă, onorariul formatorilor);
– o sumă forfetară personală de 200 euro pentru achiziționarea de diverse materiale necesare organizării activităților de ESC în Spațiul terț;
– o sumă forfetară personală de 150 euro pentru diverse cheltuieli (consumații, transport local), pe durata fazei de experimentare in situ.
Participanți
36 de cursanți, 6 formatori
Selecția celor 12 cursanți români este gestionată de REPER21.
CANOPÉE și A SUD se ocupă de selecția celor 12 cursanți francezi și, respectiv, a celor 12 cursanți italieni.
Procesul de selecție
Completați formularul disponibil aici.
În formular vi se cer următoarele informații:
- Prenume, Nume
- Localitate
- Telefon
- Experiență pedagogică (max 500 de caractere)
- Interes privind urgența climatică (max 500 de caractere)
- Indicați numele a min 1, max 3 colegi, candidați pentru participarea la formare (max 200 de caractere)
- Indicați un Spațiu terț posibil pentru experimentarea in situ (max 500 de caractere)
- Cunoștințe lingvistice (max 200 de caractere)
Atenție! Vă rugăm să promovați acest Apel de formare în rândul colegilor din localitatea/regiunea voastră, în perspectiva constituirii grupului de 2 – 4 educatori care vor realiza împreună etapa de experimentare in situ, în cadrul aceluiași Spațiu terț.
Termene!
Completați formularul până la data de 8 ianuarie 2023.
Vă vom anunța rezultatele procesului de selecție pe 10 ianuarie 2023.
Pentru cei care doresc informații suplimentare privind acest Apel de selecție, o sesiune de informare este organizată online miercuri 21 decembrie, ora 16:00. Pentru a primi linkul pentru Zoom, vă rugăm să-l solicitați la adresa: anamaria.paladus@gmail.com.