Nu poluează, nu au șofer și sunt dovada că încă avem multe de învățat de la România vestică: Clujul va avea autobuze autonome.
Deși anul coronavirusului a dus la o amânare a proiectului, demersurile avansează zilnic, iar luna martie ar putea fi luna în care se va lansa procesul de achiziție.
De asemenea, atât Municipalitatea, cât și Compania de Transport Public au făcut o analiză a pieței europene, în ceea ce privește vehiculele fără șofer.
Noile autobuze ar urma să asigure mobilitatea pe linia 0, care va lega puncte importante din centrul orașului.
În toamna anului 2019, mai mulți specialiști din străinătate au analizat traseul propus, având mai multe sugestii care vor fi urmate înainte de inaugurarea traseului.
Clujul: mai verde în fiecare an
Amânarea nu înseamnă oprirea proiectului, Clujul este, așa cum ne-a obișnuit, într-o continuă mișcare.
Cluj-Napoca ar putea deveni primul oraș din România care va beneficia de transport public autonom, intrând în rândul altor orașe dezvotate din Europa, ca Paris sau Viena.
Și, tot legat de o Europă verde, în a doua parte a anului trecut autobuzele fără șofer au fost introduse, în mod experimental, în Gjesdal (Norvegia), Helsinki (Finlanda) și Tallinn (Estonia).
Fondurile europene: una dintre bazele evoluției în Cluj
Momentan nu a fost stabilit numărul autobuzelor care vor fi cumpărate, dar, cel mai probabil, luna martie va oferi Clujului primul autobuz smart, electric, fără șofer.
“Luăm în calcul să facem un acord cadru, iar în funcție de programele de finanțare din fonduri europene să decidem câte autobuze autonome achiziționăm”, a spus Ovidiu Cîmpean, director de dezvoltare în Primărie.
Prețul unui astfel de mijloc de transport variază între 250.000-300.000 de euro, Municipalitatea având prevăzută în bugetul pe 2020 suma de 200.000 de lei, pentru studiile necesare implementării proiectului.