Țările UE au dat marți aprobarea finală celei mai mari schimbări de până acum a pieței de carbon din Europa. Aceasta urmează să facă mai costisitoare poluarea și să în acest fel devine principalul instrument al blocului de 27 de membri pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon. Primul sistem important de comercializare a carbonului din 2005 a forțat centralele electrice și fabricile să cumpere permise atunci când emit CO2 și a redus emisiile din acele sectoare cu 43%. Membrii Uniunii Europene au aprobat un acord convenit anul trecut de negociatorii din țările UE și Parlament, de a reforma piața carbonului pentru a reduce emisiile cu 62% față de nivelurile din 2005 până în 2030, care este conceput pentru a îndeplini obiectivele UE de reducere a emisiilor.
Nu toate țările au fost de acord
Din cele 27 de țări UE, 24 au votat pentru reforma. Polonia și Ungaria s-au opus, în timp ce Belgia și Bulgaria s-au abținut. Polonia, care a cerut anterior suspendarea pieței carbonului sau plafonarea prețului acesteia pentru a ușura povara industriei, a declarat că politicile UE privind clima stabilesc obiective nerealiste. Reforma urmează să crească costul poluării pentru sectoare precum producția de ciment, aviația și transportul maritim. În aceste fel se dorește strângerea a miliarde de euro prin vânzarea de permise de CO2, pentru ca guvernele naționale să investească în măsuri ecologice. Industriile grele vor pierde permisele gratuite de CO2 pe care le primesc în prezent până în 2034, în timp ce companiile aeriene își vor pierde pe ale lor din 2026, expunându-le la costuri mai mari ale CO2. Emisiile de la nave vor fi adăugate la schemă din 2024.
O nouă taxă din 2026
De asemenea, țările au aprobat prima politică mondială a UE de a introduce treptat o taxă la importurile de bunuri cu conținut ridicat de carbon începând cu 2026, care vizează oțel, ciment, aluminiu, îngrășăminte, electricitate și hidrogen. Taxa de carbon la frontieră urmărește să pună industriile din UE și concurenții străini pe picior de egalitate, pentru a evita relocarea producătorilor din UE în regiuni cu norme de mediu mai puțin stricte. Prețul permiselor UE de carbon a crescut în ultimii ani, stimulat de anticiparea reformelor. Permisele UE de carbon s-au tranzacționat marți la aproximativ 88 de euro pe tonă, valoarea fiind de peste trei ori de la începutul anului 2020. Țările UE au susținut, de asemenea, planurile de lansare a unei noi piețe de carbon din UE care să acopere emisiile de la combustibilii utilizați în mașini și clădiri în 2027, plus un fond UE de 86,7 miliarde de euro pentru a sprijini consumatorii afectați de costuri.