O echipă de cercetători a analizat modul în care traficul oceanic afectează balenele și au
descoperit printre altele faptul că unele dintre aceste mamifere au spatele rupt din cauza
navelor. O coliziune cu o navă este una dintre principalele amenințări la adresa balenelor și
dacă balena nu moare la impact, este de obicei doar o chestiune de timp, potrivit The Guardian. În cazul analizat de cercetătoarea Wray, se știe că balena a făcut migrația de 3.000 de mile către Hawaii. „Sperăm de fapt că ea a trecut”, spune Wray. Nu a mai fost văzută din decembrie. Cu potențialele mii de balene lovite în fiecare an și cu numărul de nave în creștere rapidă pe tot globul, problema nu face decât să se agraveze.
Traficul a crescut chiar și cu 400%
Dar, după cum arată recentul tratat al ONU pentru marea liberă,există o voință politică tot mai mare de a proteja oceanele lumii și locuitorii acestora. Întrebarea este dacă este chiar posibil să salvezi balenele de la moarte la prova navelor. Noua tehnologie sugerează că da, dar va lua toate mâinile pe punte. Vânătoarea comercială de balene este interzisă în majoritatea țărilor de la mijlocul anilor 1980. Dar de atunci, o altă amenințare a continuat să crească: traficul oceanic. Numărul navelor la nivel mondial s-a dublat de patru ori între 1992 și 2012 și, deși este determinat de un trafic crescut în Asia, se întâmplă peste tot. De exemplu, de-a lungul Europei de Vest, densitatea navelor și ambarcațiunilor a crescut cu mai mult de o treime la mijlocul anilor 2010, potrivit unui articol recent. „Bărci de marfă, bărci de pescuit, feriboturi… Traficul navelor este în creștere pe întregul spectru”, spune Sarah Marley de la Scotland’s Rural College, care a condus lucrările. Acest lucru este valabil chiar și în zonele protejate, de exemplu în jurul Hebridelor Interioare, care găzduiește o treime din marsuinii din Scoția și unde traficul a crescut cu peste 400%.
Riscul loviturilor fatale mult mai mare
În consecință, riscul de lovituri fatale cu navele a crescut. Datele globale sunt limitate, dar dacă extrapolăm din studii regionale, Sean Brillant de la Canadian Wildlife Federation spune că numărul anual este „șocantde mare – de la mii la zeci de mii”. Analiza sa sugerează că speciile vulnerabile sunt expuse riscului pe tot globul: de la balenele albastre din Chile până la caşaloţii din Marea Mediterană. Până acum, au existat două soluții principale. Una a fost redirecționarea căilor de navigație departe de habitatul balenelor, ceea ce, în ciuda eficienței sale, se întâmplă rar. Celălalt este limitele de viteză, dar variază ca amploare și aplicare. De exemplu, deși este obligatoriu de urmărit în regiunile de pe coasta de est americană pentru a proteja ultimele balene drepte din Atlanticul de Nord, acestea sunt recomandate doar pe coasta de vest.