8.6 C
București
vineri, 18 octombrie, 2024

Este oficial! Bucureștiul și alte municipii trebuie să stabilească zone cu emisii scăzute.

Zonele cu emisii de carbon scăzute trebuie delimitate. Bucureștiul și alte municipii trebuie să stabilească în 6 luni care sunt acestea.

Legea prin care se stabilește reducerea poluării, dar și creșterea siguranței în trafic, a intrat în vigoare, potrivit avocatnet.ro. Așadar, potrivit ei, municipiile mari, dar și Bucureștiul trebuie să stabilească zone cu emisii scăzute. Iar în acele zone vor avea acces doar cei care plătesc o anumită taxă sau au mașini eco friendly. Legea prevede că: “în vederea limitării emisiilor provenite din transportul rutier. Și a îmbunătăţirii calităţii aerului şi sănătăţii populaţiei. Se stabilesc zone cu nivel scăzut de emisii, denumite în continuare ZNSE”. Practic, acest cod înseamnă zonă delimitată în care se stabilesc restricții împotriva poluării.

În maxim doi ani, zonele trebuie să fie delimitate

În cel mult doi ani trebuie ca Bucureștiul, Bacăul, Baia Mare, Brașovul, Clujul, Constața, Galați, Timișoara să stabilească zonele. Legea prevede că aceste arii să fie marcate. Cu indicatoare de către autorităţile administraţiei publice locale. Și vor putea fi de două tipuri. Unele ZNSE vor avea tarife de acces. În aceste zone se vor implenta mecanisme care să asigure accesul controlat. Altele, nu vor avea tarife, Dar vor avea reguli, și se va asigura coontroul aleatoriu. Acest lucru îl va face poliția locală.

Condiții pentru mașini de a accesa zonele

Mașinile care vor avea acces în aceste zone trebuie să îndeplinească anumite condiții.

  1. să fie în standarde la capitolul emisii- stabilite în zonă;
  2. să  plătească taxa, acolo unde se impune;
  3. sau să aibă scutire de la plata taxei.

La șase luni de la intrarea în vigoare a legii, municipiile trebuie să elaboreze regulile. Mai exact, metodologia modului de aplicare a tarifelor, precum şi excepţiile aferente ZNSE. Practic până la sfârșitul anului acestea trebuie să fie gata. Iar până la 1 noiembrie 2026, trebuie stabilite benzile dedicate transportului în comun. Pentru liniile de transport public cu o viteză medie de deplasare mai mică de 15 km/h. Practic va trebui dezvoltat un plan de mobilitate urbană durabilă. El va avea ca țintă îmbunătăţirea accesibilităţii localităţilor. Și a conectivităţii între acestea, dezvoltarea şi diversificarea unei oferte de transport. Aceasta trebuie să fie integrată intermodal şi sustenabilă din punct de vedere social, economic şi de mediu.

spot_img
Latest news
știri