Un raport publicat de Curtea de Conturi Europeană și citat de Reuters, dezvăluie că Uniunea Europeană se confruntă cu riscul de a rămâne în urmă în eforturile sale de a deveni un lider global în industria bateriilor electrice.
Accesul la materii prime, costurile în creștere și competiția acerbă la nivel mondial sunt principalele obstacole menționate în raport.
În 2021, aproape 1 din 5 autoturisme noi înregistrate în UE au fost electrice, iar vânzarea mașinilor noi cu motoare pe benzină și motorină urmează să fie interzisă începând din 2035.
Bateriile reprezintă acum o prioritate strategică pentru Uniunea Europeană
Cu toate acestea, industria bateriilor din Europa s-a aflat în urma competitorilor săi globali, în special China, care deține 76% din capacitatea mondială de producție.
Într-o încercare de a revigora eforturile UE de a deveni un lider mondial în industria bateriilor, Comisia Europeană a publicat un plan de acțiune strategică în 2018.
Raportul avertizează că UE nu trebuie să ajungă într-o poziție de dependență în ceea ce privește bateriile, similar cu situația gazelor naturale, deoarece suveranitatea economică a UE este în joc.
Deși UE pariază enorm pe baterii prin planul său de a interzice vânzarea mașinilor cu motoare convenționale până în 2035, există îngrijorări cu privire la accesul la materii prime, atractivitatea pentru investitori și costuri
În perioada 2014-2020, industria bateriilor a primit granturi și garanții pentru împrumuturi în valoare de cel puțin 1.7 miliarde de euro din partea UE, în plus față de ajutoarele de stat în valoare de până la 6 miliarde de euro acordate între 2019 și 2021, în special în Germania, Franța și Italia.
Annemie Turtelboom, membră a Curții de Conturi Europene care a condus auditul, a atras atenția asupra posibilității ca UE să se confrunte cu provocări legate de accesul la materii prime, atractivitatea pentru investitori și costuri, subliniind importanța gestionării adecvate a acestor aspecte.