După ce a solicitat în instanță suspendarea SGR, Compania Romaqua Group argumentează că proiectul, implementat de Ministerul Mediului înainte de finalizarea infrastructurii necesare, are numeroase disfuncționalități și nereguli, transmite Profit.ro.
Acestea generează costuri semnificative suplimentare pentru întregul lanț din industrie, de la producători la distribuitori și magazine, iar aceste costuri se reflectă deja în prețurile produselor la raft.
Directorul general al Romaqua Group “România are nevoie de un astfel de proiect, dar nu în această formă, nu o improvizație”
”Am semnalat anul trecut toate problemele SGR, prin multe mail-uri, atât către RetuRO, cât și Ministerului Mediului, fără niciun răspuns. Noi suntem deschiși la dialog, dar ca să venim la dialog, trebuie să ne cheme cineva, iar ei nici măcar nu răspund la mail. Nici dezbatere publică nu a fost”, spune pentru Profit.ro Radu Lăzăroiu, director general al Romaqua Group și președinte al Patronatului din industria apelor minerale APEMIN.
Romaqua susține că operatorul sistemului de garanție – returnare ar fi trebuit să fie o organizație nonprofit conform ghidului Comunității Europene, nu o societate pe acțiuni precum RetuRO, care urmărește obținerea de profit.
De asemenea, ar fi trebuit să fie o structură independentă, însă acționariatul RetuRO include toți marii concurenți ai Romei.
Alte condiții nerespectate includ autofinanțarea RetuRO și infrastructura, deoarece sistemul funcționează cu un singur centru regional de colectare, în loc de cele 17 planificate, de la lansarea sa la 30 noiembrie.
Compania cere suspendarea SGR aducând în discuție și absența centrelor de reciclare
Lipsa centrelor de reciclare determină transportul ambalajelor pe distanțe mari, crescând costurile și impactul asupra mediului.
Fără compactare imediată, PET-urile ocupă mult spațiu, crescând și mai mult costurile de transport și impunând taxe mai mari comercianților.
Romaqua, al doilea mare îmbuteliator din România, se confruntă cu dificultăți majore în gestionarea stocurilor și atingerea obiectivelor de colectare, în contextul termenelor limită impuse de legislație.
Mai mult, compania a transmis că se vede în fața unei presiuni crescute, având în vedere volumul imens al pieței și riscul de penalități semnificative în cazul neîndeplinirii obiectivelor.