1.6 C
București
luni, 25 noiembrie, 2024
Acasă Blog Pagină 18

Nvidia, Google și Microsoft vor să revoluționeze domeniul sănătății cu ajutorul inteligenței artificiale

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Nvidia, Google, Microsoft şi zeci de alte companii tehnologice vor prezenta în această săptămână, la o conferinţă majoră din Las Vegas, instrumente de inteligenţă artificială despre care spun că vor economisi timp valoros medicilor şi asistentelor medicale, transmite CNBC.

Duminică, 20 octombrie, a început conferinţa de tehnologie în domeniul sănătăţii numită HLTH.

Nvidia, Google și Microsoft prezintă la conferința HLTH din Las Vegas soluții AI care promit să reducă povara administrativă a medicilor și asistentelor, combatând epuizarea și optimizând îngrijirea pacienților

Evenimentul ar putea atrage mai mult de 12.000 de lideri din industrie în acest an, mai transmite sursa citată.

Pe baza agendei de vorbitori şi a anunţurilor făcute înainte de conferinţă, instrumentele AI destinate soluţionării sarcinilor administrative vor fi vedeta acestui an”, se arată în comunicatul publicat de G4 Media.

Sarcina administrativă copleşitoare este o cauză majoră a epuizării în industrie.

De asemenea, este o parte din motivul pentru care este aşteaptată o penurie naţională de 100.000 de lucrători în domeniul sănătăţii din SUA până în 2028, conform firmei de consultanţă Mercer.

Companiile tehnologice insistă că inteligența artificială ar putea revoluționa sistemul medical

Companiile tehnologice, dornice să obţină o parte dintr-o piaţă care ar putea depăşi cheltuieli de 6.8 trilioane de dolari până la sfârşitul deceniului, susţin că instrumentele lor generative AI pot ajuta.

Google a publicat joi rezultatele unui sondaj care arată că medicii petrec aproape 28 de ore pe săptămână pentru sarcini administrative.

Medicii sunt de acord cu utilizarea AI

În sondaj, 80% dintre furnizori au declarat că acest lucru le ia timp de la pacienţi. Mai mult, 91% s-au declarat pozitivi în privinţa utilizării AI pentru a simplifica aceste sarcini.

Similar, Microsoft a anunţat pe 11 octombrie o colecţie de instrumente care vizează reducerea sarcinii administrative a medicilor.

Este vorba inclusiv de modele de imagistică medicală, un serviciu de agent pentru sănătate şi o soluţie automată de documentaţie pentru asistente, majoritatea fiind încă în stadii incipiente de dezvoltare.

Cluj-Napoca finalizează Park&Ride-ul pentru reducerea poluării urbane

Foto: Facebook/Radio Eco Natura
Foto: Facebook/Radio Eco Natura

Cluj-Napoca face un pas important în lupta împotriva poluării: Park&Ride-ul de lângă aeroport este aproape finalizat.

Potrivit anunțului făcut de primarul Emil Boc, vor fi ridicate restricţiile de circulaţie din zonă, urmând să se realizeze toate marcajele necesare.

Park&Ride-ul va avea peste 800 de locuri de parcare

Dintre acestea, unele vor fi destinate vehiculelor electrice şi autocarelor.

În egală măsură, Emil Boc a precizat că proiectul a fost realizat după o investiţie de peste 14 milioane de euro.

Emil Boc: ”Proiectul cuprinde 865 locuri de parcare, destinate persoanelor cu dizabilități, autovehiculelor electrice și hibride, autovehicule și autobuzelor”

Acest Park&Ride urmăreşte să ofere tuturor celor care vor să intre în oraş o şansă de a circula cu transportul în comun, de a-şi lăsa maşina la intrarea în oraş şi să avem un oraş cu mai puţină poluare, cu mai puţine maşini şi să avem o calitate a vieţii mai bună. Cu alte cuvinte, lucrările se apropie de sfârşit. Cum spune românul, mult a fost, puţin mai este, iar de anul viitor acest Park&Ride va fi pus în circulaţie publică şi va fi destinat clujenilor, să-l poată utiliza în cadrul politicii noastre de reducere a poluării, de reducere a gazelor cu efect de seră în oraş şi de a avea o calitate a vieţii mai bună pentru toţi clujenii”, a transmis primarul Emil Boc într-o postarea publicată pe contul de Facebook.

România interzice fermele de blănuri. Legea a fost votată în Parlament

Foto: Humane Society International/Europe (HSI/Europe)
Foto: Humane Society International/Europe (HSI/Europe)

Astăzi, 22 octombrie 2024, Parlamentul României a votat în favoarea interzicerii fermelor de blănuri din țară, începând cu 1 ianuarie 2027.

Deputaţii au votat cu 217 voturi ”pentru”, 6 ”împotrivă” şi 7 abţineri, un proiect de lege care interzice creşterea, capturarea intenţionată, precum şi uciderea, în scopuri comerciale, a speciilor de şinşila şi de nurcă, începând cu data de 1 ianuarie 2027.

România devine a 22-a țară din Europa care ia măsuri decisive împotriva acestei practici crude

Humane Society International/Europe (HSI/Europe) a jucat un rol central în acest proces, prin investigații și campanii susținute care au scos la lumină condițiile îngrozitoare din fermele de blănuri.

Aproape 74.000 de români și-au exprimat susținerea pentru această măsură, semnând petiția noastră pentru interzicerea fermelor de blănuri, iar semnăturile au fost depuse la Parlament. Legea a primit avize favorabile din partea comisiilor de specialitate și a fost dezbătută intens înainte de votul decisiv”, se arată în comunicatul organizației Humane Society International/Europe (HSI/Europe).

Prin interzicerea fermelor de blănuri, România demonstrează un angajament ferm față de bunăstarea animalelor și se îndreaptă către o societate mai plină de compasiune, în care animalele nu mai sunt văzute ca accesorii de modă”, a declarat Andreea Roseti, directorul de țară HSI/Europe în România.

Pe lângă protecția animalelor, această decizie contribuie la prevenirea riscurilor pentru mediu și sănătatea publică asociate cu fermele de blănuri.

Peste 67% dintre români susțin interzicerea fermelor de blănuri

Conform unui sondaj național realizat de Humane Society International/Europe, peste 67% dintre români susțin interzicerea fermelor de blănuri, evidențiind astfel poziția publicului față de această industrie.

De asemenea, campania HSI/Europe din România a strâns peste 74.000 de semnături pentru petiția care cere interzicerea fermelor de blănuri, iar acestea au fost depuse la Parlament.

Industria blănurilor din România este în declin, numărul fermelor de blană scăzând de la peste 150 în 2013 la aproximativ 9 în 2023.

Interdicția din România abordează și pericolele pentru mediu și sănătatea publică legate de fermele de blănuri, inclusiv răspândirea bolilor zoonotice.

Comerțul global cu blănuri continuă să provoace suferință animalelor, dar interdicțiile și inițiativele etice câștigă teren

Zeci de milioane de animale suferă și mor în fiecare an din cauza comerțului global cu blănuri, majoritatea fiind crescute în condiții îngrozitoare în ferme de blănuri.

Fermele de blănuri au fost interzise în 22 de țări europene, dintre care 16 state membre ale Uniunii Europene: Austria, Belgia, Croația, Republica Cehă, Estonia, Franța, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Țările de Jos, România, Slovacia și Slovenia, alături de alte 6 țări europene: Bosnia și Herțegovina, Guernsey, Norvegia, Regatul Unit, Macedonia de Nord și Serbia.

Alte două mari state europene, Elveția și Germania, au implementat reglementări stricte privind bunăstarea animalelor, care au dus la încetarea creșterii acestora pentru blănuri

 De asemenea, Danemarca, Suedia și Ungaria au interzis creșterea anumitor specii, iar inițiative legislative similare sunt în dezbatere în Bulgaria și Suedia.

În aproape 500 de ferme din 13 țări din Europa și America de Nord au fost descoperite nurci infectate cu COVID-19, iar focare de gripă aviară înalt patogenă (H5N1) au fost detectate în 72 de ferme (una în Spania, 71 în Finlanda).

Din motive de sănătate publică, milioane de animale (nurci, vulpi polare, vulpi roșii, câini enot, zibeline) au fost ucise.

Zece branduri românești de modă au intrat în programul Fur Free Retailer, angajându-se să realizeze colecții fără folosirea blănurilor.

Ioana Ciolacu, Muse um Concept, REDU, OCTAVIA CHIRU, Katerini, Hooldra, Feeric Fashion Week, Scapadona, Axente și Lenca se alătură celor peste 1.600 de branduri internaționale de modă, designeri și retaileri din program.

Printre acestea se numără nume celebre precum Gucci, Moncler, Prada, Adidas, H&M și Zara.

Un bărbat a pierdut 39 de ani de amintiri după un accident rutier

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Un italian a pierdut 39 de ani de amintiri după un accident rutier, într-un caz extrem de rar întâlnit în neurologie, relatează publicația Descoperă.ro.

Ceea ce face acest caz deosebit este gravitatea amneziei: de obicei, pierderea memoriei în urma unui traumatism acoperă doar câteva săptămâni.

Ulima amintire este că avea 24 de ani și lucra pe un aeroport

Luciano D’Adamo își amintește ultima dată că avea 24 de ani, în 1980, și lucra la aeroportul Fiumicino.

După ce a fost lovit de o mașină, s-a trezit în 2019, la 63 de ani, fără nicio amintire din ultimele patru decenii.

Nu am mai văzut niciodată o amnezie atât de extinsă”, declară dr. Davide Quaranta, neurolog la policlinica Gemelli din Roma, pentru Il Messaggero.

Potrivit medicului, de obicei, amnezia post-traumatică acoperă doar perioadele scurte dinaintea accidentului, mai punctează sursa citată.

Italianul nu-și recunoaște soția sau fiul adult, nu știe de existența telefoanelor mobile sau a sistemelor GPS, nu are cunoștință de evenimente majore precum 11 septembrie sau căderea Zidului Berlinului

Amnezia post-traumatică, chiar și în cazul unei leziuni cerebrale, acoperă în general anii sau săptămânile sau lunile anterioare evenimentului traumatic. Mecanismul memoriei, de fapt, înseamnă că ceea ce trăim în viața de zi cu zi este stocat temporar. Apoi, această memorie este consolidată prin mecanisme prin care urmele memoriei sunt transferate de la hipocamp, care este prima stație de codificare, la cortexul cerebral”, a mai explicat neurologul.

Garda Națională de Mediu depune sesizare penală împotriva comunității din Sintești pentru arderi ilegale de deșeuri

Foto: Facebook/Garda Națională de Mediu
Foto: Facebook/Garda Națională de Mediu

Garda Naţională de Mediu anunţă că a înaintat o sesizare penală la adresa întregii comunităţi din Sinteşti, judeţul Ilfov, pentru arderile ilegale de deşeuri, transmite Digi 24.

Începând din 2022, în localitate au fost efectuate peste 40 de controale, soldate cu amenzi de circa 4 milioane de lei

În egală măsură, au fost deschise dosare penale şi au fost confiscate 51 de tone de deşeuri.

Sesizarea a fost documentată cu datele acumulate de instituţie de-a lungul numeroaselor descinderi, astfel punând la dispoziţia organelor de cercetare penală informaţii cât mai clare pentru pedepsirea făptaşilor, conform legii”, au precizat reprezentanţii Gărzii Naţionale de Mediu, într-o postare distribuită pe contul de Facebook.

În cea mai recentă acțiune a comisarilor, vineri, au fost date amenzi în valoare de 90.000 de lei şi au fost confiscate aproximativ 6 tone de deşeuri feroase şi neferoase.

La acţiune au participat 10 comisari din cadrul Gărzii de Mediu Ilfov, însoţiţi de 34 de jandarmi.

Comisarul general al Gărzii Naţionale de Mediu: ”Dacă arzi deşeuri, faci puşcărie!”

Fenomenul colectării, deţinerii şi valorificării ilegale a deşeurilor este o problemă cu care ne confruntăm constant. Acest demers al colegilor de la Comisariatul Judeţean Ilfov, cu siguranţă, nu va rămâne fără consecinţe. Modul în care au documentat aceasta sesizare penală, reclamând un fenomen infracţional dezvoltat la nivelul unei întregi comunităţi şi faptul că a fost înaintată către Parchetul General – Biroul pentru Combaterea Infracţionalităţii de Mediu, structura cu care Garda Naţională de Mediu a avut rezultate excelente, îmi dă încredere să repet, tare şi răspicat: Dacă arzi deşeuri, faci puşcărie!”, a transmis Andrei Corlan, comisarul general al Gărzii Naţionale de Mediu.

Exclusivitate Știrea Verde | Operatorii de transport din Delta Dunării au trecut la motoarele electrice și fac pasul către combustibilul cu hidrogen: Trebuie să ducem dezvoltarea către noua tehnologie cât mai puțin poluantă

Sursă - Unsplash

În Delta Dunării, multă vreme s-a practicat un turism haotic. În anii trecuți, pe canalele din rezervație puteau fi văzute bărci de mare viteză care făceau slalom printre păsările care cuibăreau. Știrea Verde a prezentat cazul unei ambarcațiuni care a intrat direct într-un stol de pelicani.

Prin strădania oamenilor din deltă, dar și prin educarea turiștilor, celebrele excursii de o zi, în care oamenii plecau la 5 dimineața din București, ajungeau la 9 în Tulcea și vizitau până seara Delta Dunării s-au diminuat. Reprezentanții din industria turismului din deltă oferă pachete de mai multe zile, timp în care turiștii să se poată bucura în tihnă de frumusețile celui mai nou pământ al României.

De asemenea, operatorii turistici s-au adaptat și noilor tehnologii mai puțin poluante. În cazul pescuitului, aceștia folosesc bărci cu motoare electrice, care nu fac zgomot și sunt mult mai prietenoase cu mediul.

Ștefan Paul Ivanov, președintele Asociației operatorilor navelor de agrement și transport rapid: În prezent, în deltă, se face un pescuit cu motoare electrice. Oamenii s-au educat în ceea ce înseamnă exploatarea Deltei, dar și protejarea ei.

Sursă – Ștefan Paul Ivanov

Operatorii de transport din Delta Dunării au trecut la motoarele electrice și fac pasul către combustibilul cu hidrogen

Ținând cont de faptul că progresul tehnologic a fost unul uriaș în ultima perioadă, Ștefan Paul Ivanov ia deja în considerare ca firma de transport pe care o conduce, Travel Delta Star, să folosească, în viitor, motoare cu combustibil pe hidrogen.

Ștefan Paul Ivanov: Sunt adinistratorul unei societăți de transport în Delta Dunării. Deja ne gândim la folosirea de combustibil cu hidrogen. Am făcut cercetări în acest sens. Trebuie să ducem dezvoltarea către noua tehnologie cât mai puțin poluantă.

Turiștii au înțeles la rândul lor că nu poți să simți frumusețea deltei cu mulți cai putere și cu mult zgomot. Mergem cât mai ușor, pentru a îmbina vizualul cu auditivul. Cei mai mulți conducători ai ambarcațiunilor sunt ghizi autorizați. Ei încep să povestească tot ce este reprezentativ pentru Delta Dunării. La un moment dat, se opresc motoarele și se aude zgomotul naturii, care îi încântă pe turiști.

Pe calea navigabilă, pe Dunăre, unde curentul este foarte puternic se merge cu combustie internă. Pe alte zone se merge cu motoare electrice, care își fac treaba foarte bine.

Având în vedere că Delta Dunării este o rezervație a biosferei, este imperios necesar să beneficieze de cea mai mare atenție, iar eventualele derapaje care ar putea pune în pericol ecosistemele să fie drastic taxate de către autorități. Introducerea unor motoare prietenoase cu mediul aduce deltei un plus în ceea ce înseamnă turismul de calitate și protecția ecosistemelor.

Poluarea aerului ar putea declanșa demență, Parkinson sau Alzheimer

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Un nou studiu realizat în Marea Britanie va investiga legătura dintre poluarea aerului și demență, informează publicația Descoperă.ro.

Cercetarea urmărește să explice modul în care particulele microscopice din aerul poluat pot afecta creierul.

Practic, acestea duc la dezvoltarea bolilor precum demența, Parkinson sau Alzheimer, scrie sursa citată.

Dorim să aflăm exact cum particulele minuscule din aer pot avea un impact atât de profund asupra creierului nostru și să folosim aceste cunoștințe pentru a dezvolta noi medicamente pentru tratarea demenței”, explică profesorul Charles Swanton, director clinic adjunct al Institutului Francis Crick.

Particulele PM2.5 reprezintă un risc major pentru sănătatea creierului. Dar care este legătura dintre poluarea aerului și bolile neurodegenerative?

Cercetătorii au explicat că își vor concentra atenția asupra particulelor PM2.5. Acestea au un diametru mai mic de 2.5 microni și pot pătrunde adânc în corpul uman.

Se presupune că acestea ajung în creier prin bulbul olfactiv. Imediat după, sunt preluate de celulele imune din sistemul nervos central.

Sonia Gandhi, șefa Laboratorului de biologie a neurodegenerării de la Crick și University College London, a declarat că există dovezi solide care leagă expunerea la particulele PM2.5 de boli neurodegenerative precum Alzheimer și Parkinson.

Totuși,  nu știm încă dacă acestea declanșează direct neurodegenerarea sau dacă favorizează procesul care are deja loc la persoanele vulnerabile”, a explicat șefa Laboratorului de biologie a neurodegenerării de la Crick și University College London.

Studiul va explora trei posibile mecanisme prin care poluarea aerului ar putea cauza demență:

  • Accelerarea directă a formării de aglomerări proteice în creier;
  • Interferența cu capacitatea creierului de a elimina aceste aglomerări;
  • Declanșarea inflamației prin interacțiunea cu celulele imunitare ale creierului.

Cercetările vor implica experimente pe celule stem umane și modele animale

Scopul final este de a dezvolta tratamente care să atenueze impactul poluanților atmosferici asupra creierului.

Eventual, acestea pot preveni efectele nocive ale mediului asupra sănătății cerebrale, scrie The Guardian, conform sursei citate.

Insulele Azore creează cea mai mare arie marină protejată din Atlanticul de Nord

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Adunarea regională din Insulele Azore, teritoriu ce aparţine Portugaliei din Oceanul Atlantic, a aprobat crearea celei mai mari arii marine protejate din Atlanticul de Nord, transmite Reuters, citat de Radio Eco Natura.

Aria protejată se întinde pe aproape 300.000 de kilometri pătraţi şi este menită să asigure conservarea unor lanţuri de munţi subacvatici şi a unor ecosisteme marine vulnerabile, printre care corali de mare adâncime, hornuri hidrotermale şi unele specii marine.

Am acţionat înaintea obiectivelor internaţionale de conservare fixate pentru 2030 prin crearea celui mai mare parc marin din Atlanticul de Nord, ce va cuprinde atât arii complet protejate cât şi arii cu nivel ridicat de protecţie”, a declarat pentru Reuters Bernardo Brito e Abreu, consilier al guvernului din Azore în chestiuni maritime, conform sursei citate.

Aria protejată din Atlanticul de Nord nu va permite pescuitul şi nici turismul

În egală măsură, consilierul a explicat că jumătatea din suprafaţă va fi desemnată drept arie complet protejată, ceea ce înseamnă că nu va fi permis nici pescuitul şi nici turismul.

În cealaltă jumătate, desemnată drept arie cu nivel ridicat de protecţie, va fi permis pescuitul selectiv.

Arhipelagul Azore, format din 9 insule, este o regiune autonomă portugheză aflată la aproximativ 1.500 de kilometri vest de Portugalia.

Societatea Salubrizare 5 avertizează: gestionarea necorespunzătoare a deșeurilor pune în pericol sănătatea și mediul

Foto: Facebook/Salubrizare 5
Foto: Facebook/Salubrizare 5

Reprezentanții companiei Salubrizare 5 subliniază riscurile poluării din cauza deșeurilor necolectate corect.

Resturile aruncate neglijent poluează parcurile, afectează flora și fauna și cresc riscul apariției dăunătorilor și bolilor.

O gestionare responsabilă a deșeurilor poate contribui la protejarea sănătății și calității vieții comunității.

Impactul poluării cauzate de gestionarea necorespunzătoare a deșeurilor asupra mediului și sănătății în Sectorul 5

Poluarea din Sectorul 5, cauzată de gestionarea necorespunzătoare a deșeurilor, afectează nu doar mediul, ci și sănătatea locuitorilor. Deșeurile aruncate la întâmplare și lipsa colectării selective adecvate contribuie la deteriorarea calității aerului și a solului, punând în pericol atât natura, cât și comunitatea. Consecințele sunt grave: acumularea gunoaielor în spațiile publice poluează parcurile și zonele verzi, afectând flora și fauna. Totodată, crește riscul apariției dăunătorilor și răspândirii bolilor, iar calitatea vieții scade pentru toți locuitorii”, se arată în comunicatul publicat de societatea astăzi, 21 octombrie.

Pentru a combate aceste probleme, este esențial să:

Susținem colectarea selectivă;

Reducem depozitarea ilegală a deșeurilor;

Participăm activ la campaniile de curățenie comunitară.

Mediul are nevoie de noi! Împreună putem proteja Sectorul 5 și sănătatea noastră. Fiecare acțiune contează – de la reciclare, până la păstrarea curățeniei în jurul nostru!”, au conclus membrii societății Salubrizare din Sectorul 5 din București.

România accelerează tranziția spre neutralitatea climatică înainte de 2045

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Comisia Europeană a publicat Planul naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice (PNIESC) al României, transmite Agerpres.

Ministrul Energiei: ”Acest plan reflectă angajamentul nostru de a deveni neutri din punct de vedere climatic înainte de 2045 şi de a contribui la un viitor mai sigur, mai competitiv şi mai verde pentru România şi Europa – în această ordine de priorităţi”

România se află acum printre ţările din Uniunea Europeană care au transmis în variantă finală Planurile Naţionale în Domeniul Energiei şi Schimbărilor Climatice. Astfel, ne îndeplinim o obligaţie europeană importantă şi facem un pas hotărât în lupta împotriva schimbărilor climatice, fără a face compromisuri de la obiectivele energiei sigure, accesibile şi competitive pentru toţi românii şi mediul privat românesc. Am ridicat standardele şi ne-am asumat ţinte ambiţioase, printr-o viziune de dezvoltare sustenabilă care integrează tehnologii inovatoare şi investiţii masive în energia regenerabilă”, a declarat, în comunicat, ministrul Energiei, Sebastian Burduja.

Planul include 89 de politici şi măsuri suplimentare care vizează creşterea ponderii surselor regenerabile de energie (SRE), reducerea semnificativă a emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) şi implementarea unor soluţii inovatoare în toate sectoarele economice. Scenariul ”With Additional Measures” (WAM), propus în acest plan, prevede ţinte mai ambiţioase decât cele stabilite anterior”,  se arată în comunicatul publicat de minister, potrivit sursei citate. 

Unul dintre obiectivele PNIESC este atingerea neutralităţii climatice înainte de 2045

Printre obiectivele-cheie ale PNIESC se numără reducerea emisiilor nete de GES cu 85% până în 2030, comparativ cu nivelul din 1990, şi atingerea neutralităţii climatice înainte de 2045, devansând astfel termenul anterior stabilit pentru anul 2050.

De asemenea, până în 2030, România îşi propune ca 38% din consumul final brut de energie să provină din surse regenerabile, având ca principale motoare energia eoliană, solară şi biomasa​.