19.2 C
București
miercuri, 10 septembrie, 2025
Acasă Blog

Peștele-leu invadează Mediterana și amenință să ajungă până în Spania

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Pe măsură ce Marea Mediterană înregistrează recorduri istorice de temperatură, peștele-leu își face tot mai mult simțită prezența, invadând în număr tot mai mare apele mării.

Este aproape unic prin daunele majore pe care le poate provoca și are un potențial real de a destabiliza întregul ecosistem marin vast.

Peștele-leu invadează rapid apele Mediteranei și ar putea ajunge până în Spania

Acest pește, originar din tropicele Asiei de Sud-Est, a pătruns acum mai bine de un deceniu prin Canalul Suez și ocupă rapid apele limpezi și azurii din jurul Greciei, Ciprului și Libanului.

Cercetătorii estimează că teritoriul său, care se extinde zi de zi, ar putea ajunge, în cele din urmă, chiar până în Spania, potrivit publicației The Washington Post, titrează Adevărul.

Scafandrii au început să vâneze specia pentru a-i limita răspândirea

Peștele-leu devorează creveți, crabi și pești mai mici, stomacul său putând crește de 30 de ori în timpul unui atac alimentar. Este, de asemenea, un supraviețuitor rezistent, capabil să stea o lună fără hrană.

Spinii săi veninoși descurajează orice prădător, iar o femelă poate depune până la 2 milioane de ouă pe an, mai adaugă sursa citată.

Pentru a încetini răspândirea, scafandrii organizează concursuri de vânătoare în largul coastei Ciprului. Ecologiștii încearcă să stimuleze consumul de pește-leu, subliniind că, da, este delicios prăjit sau în supă.

În întreaga Grecie, World Wide Fund for Nature a sponsorizat demonstrații culinare conduse de bucătari, dedicate preparării peștelui-leu.

Cu toate acestea, peștele nu și-a făcut loc în capitală, Atena, și nu este disponibil la piața centrală de pește. Pe insulele mari, precum Rodos și Creta, piețele au început să îl comercializeze.

O țară din Europa interzice prin lege pliculețele cu nicotină

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Franța va interzice, începând din martie 2026, pliculețele, biluțele și gumele cu nicotină, produse care vizează în special tinerii, potrivit unui decret, scrie Le Figaro.

Guvernul anunțase în toamna lui 2024 intenția de a interzice aceste pliculețe cu nicotină, denumite și pouches, din cauza creșterii cazurilor de intoxicații la adolescenți, titrează publicația Descoperă.ro.

Apărute recent, pliculețele cu nicotină fără tutun conțin, într-un material textil permeabil, fibre de polimer impregnate cu nicotină și arome, fiind plasate între buză și gingie.

Guvernul din Franța va interzice toate produsele orale cu nicotină, cu excepția medicamentelor

Interdicția, prevăzută să intre în vigoare peste șase luni, conform decretului, vizează toate ”produsele pentru uz oral care conțin nicotină, cu excepția medicamentelor și dispozitivelor medicale”, mai transmite sursa citată.

Este vorba, în special, despre ”pliculețe porționate” sau ”pliculețe poroase”, ”pastă, biluțe, lichide, gumă de mestecat, pastile, benzi sau orice combinație a acestor forme”, potrivit informării.

Un oraș interzice ţigările electronice în spaţii publice

Hong Kong va interzice utilizarea țigărilor electronice în locurile publice până la mijlocul anului 2026, măsura fiind aplicată treptat, începând cu spațiile exterioare.

Importul, producția și vânzarea acestor produse au fost interzise din 2022, dar folosirea lor rămâne răspândită.

Autoritățile urmăresc protejarea tinerilor și reducerea ratei de fumat la 7.8%, îngrijorându-se totodată de utilizarea ilegală a țigărilor electronice pentru substanțe interzise.

Cresc amenzile pentru lipsa rovinietei și neplata taxei de pod

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Începând cu data de 8  septembrie se vor aplica amenzi aproape duble pentru lipsa rovinietei și neplata taxei de pod, scrie Radio Eco Natura.

Șoferii care circulă pe drumurile naționale, drumurile expres și autostrăzile din România și nu plătesc rovinieta vor fi sancționați cu amenzi de la 500 la 1.000 de lei, anunță Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Au fost majorate și amenzile pentru neplata taxei de pod, care vor fi între 190 și 380 de lei

Prețul rovinietei s-a modificat de la 1 septembrie. De exemplu, pentru autoturisme rovinieta de o zi costă 3.5 euro, cu un euro mai mult decât până acum.

În cazul celor cu valabilitate de 10 zile, o lună, trei luni și un an suma aproape s-a dublat.

Conform sursei citate, au fost majorate și taxele de pod de la 13 la 19 lei între Fetești și Cernavodă şi de la 11 la 16 lei între Giurgeni şi Vadu Oii.

Românii care merg în Bulgaria riscă amenzi dacă depășesc viteza medie

Șoferii care circulă în Bulgaria trebuie să respecte viteza medie, nu doar cea maximă, pe autostrăzi și drumuri periculoase.

Camerele de control automat vor amenda depășirile, iar o hartă a locațiilor a fost publicată.

Sistemul vizează reducerea accidentelor, cu acoperire pe 1.200 km până la sfârșitul anului.

Un medic anestezist a fost trimis în judecată pentru otrăvirea a zeci de pacienți

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Frédéric Péchier, medic anestezist, a fost trimis în judecată la Besançon și riscă închisoare pe viață, fiind acuzat că a otrăvit 30 de pacienți între 2008 și 2017, dintre care 12 au murit, informează The Guardian, citat de publicația Descoperă.ro.

Péchier a lucrat de-a lungul carierei sale medicale la două clinici din Besançon, unde mai mulți pacienți cu risc scăzut au suferit stopuri cardiace în circumstanțe considerate suspecte de anchetatori.

Medicul anestezist ar fi manipulat intenționat pungi de anestezie sau perfuzii

După opt ani de investigații amănunțite, procurorii afirmă că medicul ar fi manipulat intenționat pungi de anestezie sau perfuzii pentru a provoca urgențe medicale spectaculoase, în care să intervină personal pentru a-și demonstra abilitățile profesionale și pentru a-și discredita colegii.

Procurorul Étienne Manteaux a declarat că dosarul reprezintă un caz complet fără precedent în istoria justiției franceze.

Cel mai tânăr pacient vizat avea doar patru ani și a supraviețuit, în timp ce cel mai vârstnic avea 89 de ani și a decedat.

Frédéric Péchier neaga acuzațiile

Medicul neagă ferm acuzațiile și susține că numeroasele erori medicale comise de alți colegi ar fi, de fapt, responsabile pentru tragedii.

Procesul, care se va întinde până în luna decembrie, reunește peste 150 de părți civile și promite să fie extrem de mediatizat.

Aștept de 17 ani acest proces”, a declarat fiica unei victime. Tatăl ei a murit în 2008 în urma unui stop cardiac cauzat de o supradoză de lidocaină, un anestezic local, mai menționează sursa citată.

Copiii expuși violenței în familie prezintă același tipar de activitate cerebrală ca soldații aflați pe front

Potrivit unui nou studiu, copiii expuși violenței în familie prezintă același tipar de activitate cerebrală ca soldații aflați pe front.

Aceasta este prima cercetare funcțională prin RMN care a investigat impactul abuzului fizic și al violenței domestice asupra copiilor.

Cercetătorii de la UCL, în colaborare cu Centrul Anna Freud, au descoperit că expunerea la violența familială se corela cu o activitate crescută în două zone ale creierului — insula anterioară și amigdala — atunci când copiii vizionau imagini cu fețe furioase.

Studiile anterioare de fMRI asupra soldaților expuși la situații de luptă violente au evidențiat același tipar de activare în aceste regiuni cerebrale, implicate în detectarea amenințărilor.

Autorii sugerează că atât copiii maltratați, cât și soldații s-ar fi adaptat pentru a fi ”hiperconștienți” de pericolul din mediul lor

Cu toate acestea, insula anterioară și amigdala sunt, de asemenea, zone ale creierului implicate în tulburările de anxietate.

Adaptarea neuronală în aceste regiuni poate ajuta la explicarea motivului pentru care copiii expuși la violența în familie sunt expuși unui risc mai mare de a dezvolta probleme de anxietate mai târziu în viață.

Dr. Eamon McCrory, autor principal al Diviziei de Psihologie și Științe ale Limbajului din cadrul UCL și al Centrului Anna Freud, a declarat: ”Abia acum începem să înțelegem cum abuzul asupra copiilor influențează funcționarea sistemelor emoționale ale creierului. Această cercetare este importantă deoarece ne oferă primele indicii cu privire la modul în care regiunile din creierul copilului se pot adapta la experiențele timpurii de abuz în familie”.

Dr. McCrory a adăugat: ”Toți copiii studiați erau sănătoși și niciunul nu suferea de probleme de sănătate mintală. Ceea ce am demonstrat este că expunerea la violența în familie este asociată cu modificări ale funcționării creierului în absența simptomelor psihiatrice și că aceste modificări pot reprezenta un factor de risc neuronal subiacent. Sugerăm că aceste modificări pot fi adaptative pentru copil pe termen scurt, dar pot crește riscul pe termen lung”.

Studiul publicat în revista Current Biology a scanat creierele a 43 de copii folosind imagistica fMRI

Dintre aceștia, 20 de copii expuși la violență documentată în familie au fost comparați cu 23 de copii de aceeași vârstă, care nu avuseseră astfel de experiențe.

Vârsta medie a copiilor maltratați era de 12 ani, iar toți fuseseră direcționați către serviciile sociale din Londra.

În timpul scanării, copiilor li s-au prezentat imagini cu fețe masculine și feminine care exprimau emoții triste, calme sau furioase.

Sarcina lor era să identifice doar sexul persoanei, astfel încât procesarea emoțională a feței era incidentală.

Rezultatele au arătat că, în cazul copiilor expuși la violență acasă, insula anterioară și amigdala prezentau o activitate crescută ca răspuns la fețele furioase

Profesorul Peter Fonagy, director executiv al Centrului Anna Freud și profesor de psihologie la UCL, a punctat: ”Cercetarea inovatoare a dr. McCrory ne-a adus, fără îndoială, cu un pas important mai aproape de înțelegerea devastării pe care o poate lăsa în urma sa expunerea copiilor la violență”.

Descoperirile sale interesante confirmă efectele traumatice pe care aceste experiențe le au asupra dezvoltării creierului.

Profesorul Fonagy a adăugat: ”Raportul ar trebui să îi motiveze pe clinicieni și asistenții sociali să își dubleze eforturile pentru a proteja copiii de violență. Ajutându-ne să înțelegem consecințele maltratării, descoperirile oferă, de asemenea, o nouă inspirație pentru dezvoltarea de strategii de tratament eficiente pentru a proteja copiii de consecințele maltratării”.

Dr. McCrory: ”Chiar dacă știm că maltratarea reprezintă unul dintre cei mai puternici factori de risc din mediul înconjurător asociați cu anxietatea și depresia, se știe relativ puțin despre modul în care astfel de adversități ”pătrund sub piele” și sporesc vulnerabilitatea ulterioară a copilului”

Următorul pas pentru noi este să încercăm să înțelegem cât de stabile sunt aceste schimbări. Nu toți copiii expuși la violența în familie vor dezvolta probleme de sănătate mintală; mulți își revin și duc o viață de succes. Vrem să aflăm mai multe despre mecanismele care ajută unii copii să devină rezistenți”.

Un celebru poet român nu a mai putut scrie după moartea unicului său fiu

Sursă foto: Wikipedia
Sursă foto: Wikipedia

George Coșbuc, unul dintre cei mai îndrăgiți poeți români, s-a născut pe 20 septembrie 1866, în satul Hordou, județul Bistrița-Năsăud.

Opera sa se remarcă printr-o profundă iubire pentru satul românesc și pentru valorile tradiționale ale țării.

Coșbuc a reușit să surprindă în versuri frumusețea naturii, munca zilnică a țăranilor și bucuriile simple ale vieții rurale.

Printre cele mai cunoscute lucrări ale lui George Coșbuc se numără ”Nunta Zamfirei” sau ”Rugăciunea unui dac”

Poeziile reflectă atât legătura strânsă cu tradițiile populare, cât și sensibilitatea profund umană a autorului. De asemenea, Coșbuc a tradus opere importante, precum ”Eneida” lui Virgiliu, contribuind la îmbogățirea literaturii române.

Pe lângă talentul său poetic, George Coșbuc a fost și un jurnalist activ, implicat în viața culturală a vremii, dar și un promotor al educației prin valorile literaturii populare.

Opera sa continuă să inspire generații întregi de cititori, fiind studiată în școli și apreciată pentru sinceritatea și frumusețea limbajului.

După moartea unicului său fiu, poetul s-a confruntat cu depresia severă

După moartea unicului său fiu, Alexandru Coşbuc, în vara anului 1915, în apropiere de municipiul Târgu Jiu, într-un accident de circulaţie, poetul a intrat în depresie şi nu a mai putut scrie, transmite publicația Descoperă.ro.

Locul în care a avut loc teribilul accident de circulaţie din urmă cu 100 de ani este cunoscut de toţi gorjenii ca ”Fântâna lui Coşbuc“.

Cu doar câteva luni înainte de a muri (9 mai 1918), George Coşbuc a mai scris o singură poezie: ”Vulturul”, mai punctează sursa citată.

O nouă speranță pentru persoanele paralizate: cercetătorii reușesc să redea mobilitatea cu ajutorul celulelor stem

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Oamenii de știință de la Universitatea din Minnesota au realizat un pas uriaș în domeniul medicinei regenerativă, reușind să restabilească mobilitatea la șoarecii cu măduva spinării complet secționată.

Echipa a combinat tehnologii de ultimă generație: imprimarea 3D, celulele stem și țesuturile cultivate în laborator.

Astfel, au creat mici schele 3D, numite ”schele organoid”, prevăzute cu canale microscopice care ghidează celulele stem să formeze noi fibre nervoase.

Șoarecii și-au recăpătat mobilitatea datorită celulelor stem și schelelor 3D

Când aceste schele au fost transplantate la șoareci, celulele progenitoare neuronale de origine umană au crescut și s-au transformat în neuroni funcționali, refăcând circuitele nervoase întrerupte și restabilind conexiuni importante.

Rezultatul a fost impresionant: șoarecii și-au recăpătat o mobilitate semnificativă, demonstrând că metoda poate restabili funcția după paralizie.

Această descoperire abordează o provocare majoră în tratamentul leziunilor măduvei spinării: imposibilitatea regenerării celulelor nervoase peste zona afectată.

Schelele acționează ca un ”sistem de releu” care direcționează creșterea celulelor stem și se integrează în țesutul gazdă, reconstruind conexiunile pierdute.

Cercetătorii deschid calea pentru restaurarea mobilității după leziuni ale măduvei spinării

Deși studiul este încă la stadiu experimental, cercetătorii sunt optimiști că metoda ar putea fi adaptată pentru terapii la om.

Dacă se dovedește eficientă, această abordare ar putea reprezenta o adevărată revoluție în medicina regenerativă, oferind speranță pentru milioanele de oameni care trăiesc cu leziuni ale măduvei spinării, inclusiv peste 300.000 doar în SUA.

Această inovație deschide calea pentru viitorul tratamentelor care ar putea reda mișcarea persoanelor paralizate, demonstrând potențialul incredibil al celulelor stem și al ingineriei tisulare.

Românii care merg în Bulgaria riscă amenzi dacă depășesc viteza medie

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Șoferii români care călătoresc în Bulgaria trebuie să fie atenți să nu depășească limita de viteză, scriu jurnaliștii de la Digi 24.

Camerele de taxare din țara vecină măsoară acum viteza medie a autoturismelor, nu doar pe cea maximă.

A fost publicată harta camerelor de control al vitezei medii pentru reducerea accidentelor

Harta cu locurile unde sunt instalate toate aceste camere a fost publicată deja pe site-ul Administrației Naționale a Taxelor din Bulgaria, mai punctează sursa citată.

După cum spune profesorul Oleg Asenov, șeful Administrației Naționale a Taxelor, pentru NOVA, schimbarea vizează reducerea vitezei excesive, în special pe autostrăzi și pe porțiunile de drum predispuse la accidente.

Viteze șocante pe șoselele din Bulgaria: camerele vor amenda automat depășirea vitezei medii

A venit momentul ca aceste camere să-și deschidă ochii și pentru încălcările de viteză medie”, a explicat profesorul.

Potrivit lui Asenov, înainte ca noile reguli să intre oficial în vigoare, au fost înregistrate cifre șocante: pe Centura Nordică a Sofiei, una dintre cele mai atent monitorizate porțiuni online, încălcările au inclus o viteză medie de peste 200 de kilometri pe oră.

Astfel de viteze, a avertizat el, sunt periculos de mari, crescând semnificativ riscul de accidente grave. Orice șofer care repetă un comportament similar după lansarea sistemului va fi imediat amendat.

Se discută cu Poliția Rutieră pentru ca până la sfârșitul anului, aproximativ 1.200 de kilometri de autostrăzi și drumuri de primă clasă să fie acoperiți de sistemul de control al vitezei medii.

București: valurile de căldură cresc mortalitatea urbană

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Platforma de cercetare Infoclima.ro continuă analiza fenomenelor climatice, concentrându-se de această dată pe București, unde valurile de căldură și temperaturile extreme au un impact direct asupra mortalității.

De ce este mai cald în București decât la periferie: efectul insulei de căldură urbane

Suprafețele acoperite cu beton, asfalt, bitum sau alte materiale similare modifică temperatura locală cu câteva grade, în funcție de dimensiunea lor.

În orașele mari, precum Bucureștiul, această acumulare de suprafețe dure duce la creșterea temperaturii ambientale cu până la 5–6°C față de zonele înconjurătoare, fenomen cunoscut sub numele de ”insulă de căldură urbană”.

Construcțiile urbane rețin mai multă căldură, iar lipsa vegetației reduce evapotranspirația și efectul natural de răcorire prin umbrire.

În plus, clădirile și infrastructura sporesc rugozitatea suprafeței și limitează circulația aerului, în timp ce poluarea atmosferică amplifică efectul de seră. Toți acești factori acționează împreună, determinând o încălzire accentuată a orașului.

Orașele trebuie să se reinventeze pentru a face față căldurii extreme

Mărimea orașului, numărul de locuitori sau dezvoltarea economică sunt alți factori care contribuie la amplificarea efectului de insulă de căldură urbană.

Adaptarea orașelor pe fondul intensificării căldurii urbane reprezintă o provocare complexă ce necesită eforturi coordonate și soluții inovatoare, mai transmite sursa citată.

Pentru a aborda barierele și provocările în calea unei adaptări eficiente sunt necesare strategii și soluții precum: coordonarea instituțională, dezvoltarea mecanismelor financiare, implicarea comunității locale, crearea cadrelor de planificare integrate, soluții bazate pe natură și ajustări ale infrastructurii.

Subiectul este de citit pe platforma online InfoClima , în articolul ce poarta titlul ”Prinși în insula de căldură urbană – Cum ne adaptăm noilor realități în București și marile orașe din România?”

Circulația auto revine pe Splaiul Independenței după finalizarea primei etape de lucrări la Planșeul Unirii

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Circulația auto ar putea fi redeschisă în curând în Piața Unirii din Capitală. Constructorii care refac complet Planșeul Unirii – placa de beton veche, grav degradată, aflată în centrul Bucureștiului – au finalizat dezafectarea porțiunii corespunzătoare primei etape de lucru, respectiv zona din fața Hanului lui Manuc.

În aceste condiții, după ce vor fi finalizați și piloții forați din acest perimetru, va putea începe montarea grinzilor de coronament.

Odată cu această etapă, autoritățile Sectorului 4 anunță că vor ridica restricțiile de trafic introduse în vară pe Splaiul Independenței, pe tronsonul dintre Piața Națiunile Unite și Piața Unirii.

Primarul Sectorului 4 anunță reluarea circulației auto pe Splaiul Independenței după finalizarea primei etape de lucrări

Practic, pe Splaiul Independenței se va putea circula normal, în ambele sensuri, ca și până la momentul începerii lucrărilor de la planșeu. Restul lucrărilor pe care constructorii le execută până la sfârșitul acestui an, în această zonă și în cea a parcului Unirii, nu vor mai afecta circulația autovehiculelor”, a susținut Daniel Băluță, primarul Sectorului 4, citat de Radio Eco Natura.

Potrivit edilului, constructorii au lucrat până acum la 3 din cele 4 etape ale proiectului.

Muncitorii finalizează piloții forați și dezafectează vechiul planșeu din fața Hanului lui Manuc

În zona din fața Hanului lui Manuc, s-au realizat deja 80 de piloți forați din totalul de 254 de astfel de coloane de beton, pe care se va sprijini noul planșeu și care vor deveni parte integrantă a noii construcții, mai transmite sursa citată.

În total, muncitorii au intregrat până acum peste 350 de mii de kilograme de armătură în piloți forați și 2500 de metri cubi de beton turnat.

În cazul coloanelor de beton deja executate, s-au făcut și toate testele cerute de normativele de siguranță, rezultatele sunt foarte bune. Tot în această zonă, vechiul planșeu a fost dezafectat.