5.4 C
București
joi, 28 noiembrie, 2024
Acasă Blog Pagină 56

Salubrizare 5: ”Fiecare bucățică de gunoi lăsată pe stradă înseamnă mai multe bacterii, mirosuri neplăcute și un mediu care ne afectează sănătatea”

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Compania Salubrizare 5 face apel la locuitorii Sectorului 5 din București să folosească coșurile de gunoi și să păstreze curățenia, mai ales că temperaturile continuă să fie în creștere, iar Capitala României se confruntă cu mizerie, căldură mare și un aer tot mai greu de respirat.

Prin intermediul unui comunicat publicat pe contul de socializare, membrii societății bucureștene au explicat că mizeria lăsată pe străzi, fie și în cantități minuscule, favorizează apariția mirosurilor neplăcute, dar și bacteriilor care pot pune în pericol sănătatea.

Salubrizare 5: ”Zilele acestea, căldura ne pune la încercare pe toți, dar mizeria de pe străzi face situația și mai dificilă”

Ambalajele, resturile și gunoiul aruncate peste tot nu doar că ne urâțesc sectorul, dar contribuie la un aer și mai greu de respirat. Fiecare bucățică de gunoi lăsată pe stradă înseamnă mai multe bacterii, mirosuri neplăcute și un mediu care ne afectează sănătatea. Hai să facem un efort comun: aruncăm deșeurile la coș, păstrăm curățenia și contribuim la un aer mai curat pentru toți. Fiecare mic gest contează! Respirăm mai ușor într-un oraș curat!”, se arată în comunicatul publicat de societate.

5 metode pentru a păstra un oraș curat

Colectarea selectivă a deșeurilor: Promovarea reciclării prin amplasarea de pubele specializate pentru hârtie, plastic, sticlă și deșeuri organice.

Campaniile de conștientizare: Organizarea de campanii educative pentru cetățeni. Mai mult, campaniile din școli pot încuraja păstrarea curățeniei.

Implicarea comunității: Voluntariat și inițiative comunitare pentru curățenie. De asemenea, zile de colectare a deșeurilor sau plantări de copaci.

Amenzi pentru încălcări: Aplicarea de sancțiuni pentru aruncarea gunoaielor pe jos. Amenzile se aplică și pentru vandalizarea spațiilor publice.

Întreținerea infrastructurii: Asigurarea curățeniei străzilor și trotuarelor prin servicii de salubritate eficiente și vidanjarea regulată a coșurilor de gunoi publice.

Un misterios „Nou El Niño” a fost descoperit la sud de Ecuator

Sursă - Unsplash

El Niño-Oscilația Sudică se manifestă în zona ecuatorială a Oceanului Pacific. Ea reprezintă o schimbare a vântului și curenților în zona apelor tropicale din Pacific, ce afectează clima de pe întregul Glob, potrivit Science Alert.

Se pare însă că El Niño pe care îl cunoaștem ar putea avea un frate secret. Un nou model cilmatic a fost numit „Modelul undei circumpolare a emisferei sudice numărul 4”. Acesta apare mai la sud, în sud-vestul Pacificului subtropical, spre Australia și Noua Zeelandă. Deși zona de manifestare este relativ mică, ea poate impacta întreaga emisferă sudică. Oamenii de știință care au făcut descoperirea spun că aceasta va fi vitală pentru înțelegerea schimbărilor climatice.

„Această descoperire este ca și cum am găsi o nouă schimbare în clima Pământului”, a zis meteorologul Balaji Senapati de la Universitatea Reading din Marea Britanie.

„Arata că o zonă relativ mică a oceanului poate avea efecte de anvergură asupra vremii globale și a modelelor climatice”, a adăugat el.

Cum a fost descoperit „Noul El Niño”

„Noul El Niño” se repetă anual în emisfera sudică și are patru regiuni alternative de aer cald și rece.

Echipa a descoperit, de asemenea, că regiunea de lângă Australia și Noua Zeelandă funcționează ca o pârghie de control pentru W4, cu schimbări de temperatură a apei oceanului în această parte. Aceasta influențează temperaturile atmosferice din subtropicile sudice și latitudinile mijlocii.

Pe măsură ce modelele vântului se schimbă, acestea modifică adâncimea stratului superior de apă mai caldă din ocean. La rândul său acesta influențează schimbările de temperatură din atmosferă.

Vânturile de vest pot transporta apoi aerul încălzit sau răcit în jurul globului într-un model climatic anormal W4. Potrivit cercetării, aceste modele climatice sunt distincte de cele cunoscute, inclusiv El Niño și La Niña.

„Înțelegerea acestui nou sistem meteorologic ar putea îmbunătăți considerabil prognoza meteo și prognoza climei, în special în emisfera sudică”, spune Senapati.

Se pare că aceste modele meteorologice au loc în timpul verii în emisfera sudică, între decembrie și februarie. Chiar dacă sistemul abia a fost identificat, cercetătorii cred că influențează vremea de pe întreaga planetă de mult timp.

79 de locuri de joacă din Sectorul 1 au fost temporar închise

Sursă foto: Pixabay
Sursă foto: Pixabay

Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au închis temporar 79 de locuri de joacă administrate de Primăria Sectorului 1, transmite Digi 24.

ANPC a impus amenzi și a interzis utilizarea acestora până la remedierea deficiențelor

Potrivit sursei citate, comisarii ANPC au găsit mai multe nereguli, printre care:

  • Echipamente cu vopsea exfoliantă;
  • Balansoare cu elemente de lemn putred;
  • Lipsa mânerelor de protecţie la leagăne.

 Echipele de control au dat o amendă de 6.000 de lei în urma abaterilor constatate şi au interzis utilizarea echipamentelor până la remedierea deficienţelor.

Este inadmisibil ca locurile de joacă pentru copii să reprezinte adevărate capcane, care pun în pericol sănătatea sau viaţa acestora, uneori putându-se ajunge chiar la situaţii tragice”, a declarat Sebastian Hotca, preşedinte interimar ANPC, potrivit sursei citate.

Deși locurile de joacă au mai fost verificate, nu a fost luată nicio măsură

Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor au menţionat faptul că, în ultimii ani, aceste locuri au mai fost verificate.

Cu toate acestea, abaterile constatate nu au fost remediate.

Prin urmare, ANPC a dispus închiderea temporară a acestor locuri de joacă.

Primăria Sectorului 1 prin ADP ar trebui să respecte această măsură inclusiv prin demontarea ansamblurilor deteriorate mai ales că asupra acestora nu se pot face reparaţii.

Răsturnare de situație cu mașinile diesel. Comisarul UE pentru piața internă reclamă niște afirmații „înșelătoare” privind scoaterea vehiculelor pe motorină din uz

Sursă - Unsplash

Thierry Breton, comisarul UE pentru piața internă, l-a contrazis pe ministrul german al transporturilor Volker Wissing. Acesta din urmă precizase că milioane de mașini diesel riscă să fie scoase din funcțiune. Breton a descris afirmațiile lui Wissing drept „înșelătoare”, potrivit Electrive.

Săptămâna trecută, Wissing a susținut într-o scrisoare adresată președintelui Comisiei UE, Ursula von der Leyen, că până la opt milioane de vehicule diesel din Germania ar trebui scoase din uz.

Acest lucru vine în momentul în care Curtea Europeană de Justiție (CEJ) analizează dacă testele de emisii nu ar trebui să se mai limiteze la testele de laborator. Vehiculele cu standardele de emisii Euro-5 și Euro-6 (pre-Euro-6d-temp) au fost dezvoltate doar pentru teste de emisii pe bancul de testare, nu pentru teste în condiții reale. Atunci când sunt măsurate pe șosea (Emisii reale la condus, pe scurt RDE), aceste vehicule nu respectă valorile de poluare. Wissing a avertizat împotriva aplicării retrospective a acestor teste RDE la mașinile mai vechi, deoarece probabil ar trebui să fie scoase de pe șosele.

Breton, răspuns pentru Wissing

Thierry Breton a dat asigurări că executivul european nu intenționează să modifice retroactiv reglementările privind respectarea limitelor de emisii. De asemenea, nu dorește să ia măsuri care să-i penalizeze pe cetățenii care au cumpărat mașini diesel cu bună-credință.

La scurt timp, publicația germană Der Spiegel a scris că Wissing propagă un „scenariu de groază fără groază”. Acest lucru a fost întărit de reacția dură venită din partea comisarului european pentru piața internă. Ministrul avertizase, de asemenea, că aceste teste RDE ar putea fi efectuate la sarcină maximă sau la deplasarea în pantă. Breton a respins, de asemenea, afirmațiile.

Oficialul german, nemulțumit de răspunsul primit

Wissing nu este însă mulțumit de răspunsul primit din partea Comisiei Europene. Deși răspunsul a fost cât se poate de clar, el a spus că îi „confirmă îngrijorările”.

„Ascunde faptul că poziția juridică pe care a luat-o în fața CEJ cu privire la motoarele cu ardere rămâne în vigoare și reprezintă un risc pentru milioane de cetățeni”, a zis el.

De altfel, cazul specific implică doi proprietari de modele Mercedes cu motoare diesel Euro 5 și Euro 6. Procedurile sunt pe rol la Tribunalul Regional Duisburg.

Se presupune că aceste vehicule au manipulat sisteme de purificare a gazelor de eșapament, motiv pentru care proprietarii cer despăgubiri de la Mercedes-Benz. Judecătorii de la Duisburg au trimis 22 de întrebări juridice, unele dintre ele destul de detaliate, CEJ pentru o hotărâre preliminară pentru a evalua cererea celor doi reclamanți. A existat deja o audiere în fața CEJ. Procurorul general își va depune pledoaria în noiembrie, așa că probabil că vor trece câteva luni până la hotărâre.

Prin urmare, este puțin probabil să existe o decizie până la sfârșitul anului, așa cum spune Wissing. Este mai probabil ca politicianul FDP să fi redactat scrisoarea în vederea viitoarelor alegeri ale statului german din Saxonia, Brandenburg și Turingia – pentru a acționa ca un avocat al șoferilor germani de mașini diesel.

Răspândirea vehiculelor autonome de tip robo-taxi în China amenință locurile de muncă ale șoferilor

Foto: Facebook/Radio Eco Natura
Foto: Facebook/Radio Eco Natura

Răspândirea și popularizarea vehiculelor autonome de tip robo-taxi în China amenință locurile de muncă ale șoferilor din întreaga țară și ridică îngrijorări serioase privind siguranța rutieră, titrează Biziday.

Pe măsură ce mii de robo-taxiuri ajung pe străzile din China, iar marile companii chineze duc o campanie agresivă pentru a suplimenta numărul acestora și a obține cât mai multe aprobări de la guvern, șoferii de taxi și cei care se ocupă cu transportul de persoane sunt îngrijorați de viitorul locurilor de muncă. 

Șoferii sunt printre primii lucrători care se confruntă cu amenințarea pierderii locului de muncă

Inclusiv economiștii și experții din industrie au avertizat că șoferii sunt printre primii lucrători, la nivel global, care se confruntă cu amenințarea pierderii locului de muncă din cauza avansului inteligenței artificiale.

China are 7 milioane de șoferi de ride-hailing înregistrați, comparativ cu 4.4 milioane acum doi ani, arată datele oficiale.

În prezent, cel puțin 19 orașe din China efectuează teste cu robo-taxi și autobuze autonome

Deși tehnologia de autoconducere rămâne una experimentală în prezent și ridică îngrijorări legate de siguranța rutieră, China a acționat agresiv pentru a da undă verde testelor pentru noi vehicule autonome, care să sprijine obiectivele economice, transmite Reuters.

În contrast, SUA rămân precaute, investighează și suspendă rapid aprobările, în urma accidentelor în care astfel de vehicule au fost implicate.

Noua legislație europeană privind emisiile provenite din ferme. Ce se întâmplă cu porcii și păsările de carne

Sursă - Unsplash

Uniunea Europeană a reviuit legislația privitoare la emisiile industriale. Aceasta se extinde la mai multe ferme de animale decât versiunea inițială, potrivit Euractiv.

Directiva se aplică pentru „cele mai poluante ferme de porci și păsări de curte”. Denumită IED 2.0, aceasta vizează fermele responsabile pentru aproximativ 30% din emisiile de amoniac din UE.

Legislația a stârnit controverse în rândul organizațiilor agricole și al partidelor politice de dreapta. Acestea s-au opus reglementării fermelor în conformitate cu aceleași standarde ca și sectoarele industriale precum gigafabricile de baterii și oțelăriile.

Noua legislație europeană privind emisiile provenite din ferme. Ce se întâmplă cu porcii și păsările

Măsurile se aplică fermelor de porci cu peste 350 de unități de animale, aproximativ echivalentul a 1.100 de porci adulți sau 700 de scroafe pentru reproducție.

Producția ecologică de porci și fermele extinse nu intră sub incidența acestei directive. Anterior, regulile reglementau doar fermele cu peste 2.000 de porci și 750 de scroafe.

Pragul pentru păsări rămâne la 280 de unități de animale sau 40.000 pui de carne. Cu toate acestea, fermele producătoare de ouă se confruntă acum cu reglementări mai stricte, începând de la 21.400 de găini ouătoare.

Inițial, Comisia Europeană a propus și includerea vitelor în legislație. Parlamentul European a exclus însă din textul final, în timpul negocierilor cu statele membre UE.

Cu toate acestea, Comisia va raporta cu privire la combaterea poluării din fermele de vaci, care reprezintă 50% din emisiile de metan ale UE și 25% din emisiile sale de amoniac, până la sfârșitul anului 2026.

Directiva revizuită permite țărilor UE să aplice un „regim de reglementare mai ușor” pentru fermieri. În plus, noua lege include și dreptul oamenilor de a solicita despăgubiri pentru prejudiciile sănătății cauzate de „poluarea ilegală”.

De asemenea, autoritățile pot suspenda fermele neconforme, dar activitățile necesare pentru îngrijirea animalelor trebuie să continue să asigure bunăstarea acestora.

Regulile urmează să fie adoptate în termen de 2 ani de la intrarea în vigoare a IED 2.0 (adoptată la 4 iulie 2024)

Fermierii în cauză vor avea la dispoziție o perioadă lungă de tranziție pentru a se adapta, deoarece noile Reguli de funcționare vor deveni aplicabile cel mai devreme între 2030-2032, în funcție de dimensiunea fermei.

Mii de sârbi au protestat împotriva exploatării unuia dintre cele mai mari zăcăminte de litiu din Europa | VIDEO

Sursă - Freepik

Mii de oameni din Serbia au protestat la Belgrad împotriva planurilor de a exploata unul dintre cele mai mari zăcăminte de litiu din Europa. Acest metal este esențial pentru bateriile de mașini electrice., scrie BBC.

Zăcământul cu pricina se află în Valea Jadar din Serbia. O exploatre viitoare ar provoca daune iremediabile mediului natural. În 2022 a fost revocată o licență acordată gigantului minier Rio Tino, în urma protestelor.

Cu toate acestea, guvernul a revenit asupra proiectului, după ce s-a dat o hotărâre judecătorească favorabilă exploatării. Președintele Aleksandar Vucic a insistat că vor fi instituite protocoale stricte de siguranță a mediului.

Protest împotriva exploatării unuia dintre cele mai mari zăcăminte de litiu din Europa

Mii de sârbi au ieșit pe străzile capitalei Belgrad. Ei au scandat „Rio Tinto să iasă din Serbia” și au ținut pancarte pe care scria „Nu vindem Serbia”. Potrivit Ministerului Afacerilor Interne, între 24.000 și 27.000 de sârbi au mărșăluit pe străzile Belgradului. Activiștii de mediu au ocupat principalele gări ale orașului și s-au așezat pe șinele de tren.

Ministrul de Interne, Ivica Dacic, a declarat într-un comunicat că organizatorii au fost „avertizați” de poliție că acțiunile lor „nu au fost în conformitate cu legea”. Aceștia ar urma să fie identificați și anchetați de autorități.

Activiștii de mediu își doresc să se înceteze definitiv cu exploatarea litiului și borului în Serbia. Ei au somat guvernul să aplice interdicția până sâmbăta viitoare.

De ce a revenit Serbia la exploatarea zăcământului?


Guvernul Serbiei a declarat că decizia anterioară de a bloca proiectul în 2022 „nu respectă constituția și legea”. UE a saluta decizia ca fiind „istorică pentru Serbia, precum și pentru Europa”.

Co-președintele Mișcării Verzi-Stânga Biljana Djordjevic a spus că activiștii „se tem că Serbia va fi sacrificată pentru a furniza litiu pentru vehiculele electrice pe care aproape nimeni din Serbia nu și le poate permite”.

Pe măsură ce tranziția către vehicule cu emisii zero se accelerează, producătorii vor avea din ce în ce mai multă nevoie de litiu, pentru bateriile acestora.

Ultimele râuri cu somon sălbatic din lume, amenințate de minele de aur și cupru

Sursă - Unsplash

Ultimele râuri cu somon sălbatic din lume sunt amenințate de minele de aur și cupru. Se întâmplă în Columbia Britanică, potrivit IFL Science.

Mai multe companii solicită guvernului din Columbia Britanică dreptul de dezvoltare a celor mai mari mine de aur din lume. Acestea ar fi făcute de-a lungul unor râuri transfrontaliere ce ajung în Alaska. E vorba de Taku, Stikine și Unuk, râuri ce au și o semnificație culturală uriașă pentru triburile din Alaska.

Cinci specii diferite de somon sălbatic trăiesc în aceste bazine hidrografice. În plus, prezența somonului ține în viață întregul ecosistem, cu urși negri, urși bruni, lupi cenușii și alte animale sălbatice.

Ultimele râuri cu somon sălbatic, amenințate. Triburile sar în apărarea ecosistemului

Un consorțiu de 15 triburi din regiune solicită o pauză privind „activitatea minară nesăbuită” din regiune.

Într-o scrisoare adresată Comisiei Inter-Americane pentru Drepturile Omului, Comisia Transfrontalieră Indigenă din Alaska de Sud-Est (SEITC) susține că amenințarea mineritului în amonte le încalcă drepturile la cultură, sănătate fizică și bunăstare, mijloace de subzistență și proprietate.

Împreună cu Re:wild și Earthjustice, ei solicită guvernului canadian să-și îndeplinească datoria de a-i consulta cu privire la toate deciziile de dezvoltare care au impact asupra teritoriilor lor tradiționale.

„Am făcut tot ce ne stă în putință pentru a angaja guvernul canadian în acest proces. Le-am oferit oportunitatea de renunța la moștenirea colonială și de a ne recunoaște drepturile suverane”, a declarat Rob Sanderson Jr., vicepreședintele SEITC.

„Suntem gardienii unora dintre ultimele locuri sălbatice din lume rămase neexploatate de industria extractivă. Totuși, dacă nu ne sunt recunoscute drepturile, nu putem face acest lucru”, a spus Sanderson.

Unul dintre cele mai mari proiecte potențiale este Proiectul de revitalizare Eskay Creek din Columbia Britanică, o carieră deschisă care promite să producă aproximativ 3,7 milioane de tone pe an de minereu cu aur și argint.

Oricât de atrăgător ar părea, contestația legală susține că minele similare au afectat grav oamenii, viața sălbatică și căile navigabile.

În ceea ce privește SEITC și alți susținători, viitorul mineritului pe râurile transfrontaliere depinde dacă guvernul dorește să pună profiturile înaintea oamenilor și a planetei.

A fost inventată vopseaua care răcorește autoturismul și scade consumul de energie al sistemelor de climatizare

Foto: Facebook/Radio Eco Natura
Foto: Facebook/Radio Eco Natura

Nissan a testat vopseaua care ajută la scăderea temperaturii în autoturism și a consumului de energie al sistemelor de climatizare, titrează Biziday.ro.

”Vopseaua inovatoare”, după cum o prezintă producătorul auto japonez, a fost dezvoltată împreună cu Radi-Cool.

Această companie este specializată în produse cu răcire radiativă (corpuri care se răcesc prin radiația termică). Aceasta are în componență metamateriale, o serie de produși sintetici.

Testele au început în noiembrie anul trecut, pe un terminal al Aeroportului Tokyo Haneda

Este vorba despre un mediu de lucru deschis, expus la temperaturi ridicate.

Un vehicul de serviciu al unui operator japonez de zbor, cu vopseaua specială, a fost parcat în soare lângă un alt vehicul, cu vopsea auto obișnuită pe caroserie.

Potrivit Nissan, temperatura resimțită la nivelul caroseriei primului vehicul a fost cu circa 12 grade Celsius mai scăzută decât în cazul celuilalt, iar în interior, cu 5 grade mai mică.

Compania spune că, pe perioade mai lungi în care mașina a fost parcată în soare, rezultatele au fost “mult mai vizibile”.

Practic, consumul de energie al motorului sau bateriei (în cazul autoturismelor electrice) este mai redus.

Vopseaua testată de Nissan conține două particule microstructurale care reacționează la lumină

Una dintre ele reflectă razele infraroșii. Acestea, în mod normal, ar duce la încălzirea mașinilor cu vopselelor tradiționale, pe bază de rășină.

A doua particulă creează unde electromagnetice care blochează razele soarelui. Prin urmare, redirecționează energia înapoi în atmosferă.

Un miliard de ambalaje au fost colectate prin SGR

Foto: Facebook/RetuRO SGR
Foto: Facebook/RetuRO SGR

Ministrul Mediului a precizat că, în cursul săptămânii trecute, un miliard de ambalaje au fost colectate prin Sistemul de Garanție Returnare.

Potrivit declarațiilor făcute de ministrul Mircea Fechet, SGR este cel mai bun exemplu de sustenabilitate și inovație din ultimii 30 de ani, în materia economiei circulare din România.

Mircea Fechet: ”Aceste PET-uri plasate în linie ar putea înconjura Pământul de cinci ori”

Ministrul Mediului a punctat că este vorba despre PET-uri, sticlă sau doze de aluminiu.

În egală măsură, cea mai mare pondere o au PET-urile care, plasate în linie, ar putea înconjura Pământul de cinci ori.

Pentru prima dată după revoluție, marii procesatori de PET nu mai importă acest material, întrucât SGR-ul furnizează suficientă materie primă”, a declarat Fechet.

Ministerul Mediului: ”Ținta pentru anul acesta este 3.2 miliarde de ambalaje. Sunt optimist deoarece răspunsul românilor este uimitor”

Sunt recunoscător şi mândru pentru determinarea şi efortul vostru al tuturor. Împreună, facem o diferență reală. Drumul nostru spre un viitor mai verde continuă cu sprijinul și cooperarea fiecărui cetățean în parte. Vreau să mulțumesc românilor și tuturor partenerilor noștri – retaileri, producători, autorități, furnizori – pentru sprijinul acordat! Mă bucur că fac parte din această călătorie transformatoare pentru țara noastră”, a transmis Mircea Fechet.

RetuRO SGR: ”Fie că ești producător, comerciant sau pur și simplu returnezi ambalajele ori de câte ori ai ocazia, important este că am ajuns la 1 miliard de ambalaje împreună”

Și tot împreună le vom strânge și pe următoarele. Știm efortul din spate, dar și rezultatul este pe măsură. Miliarde de mulțumiri tuturor românilor din Hora Reciclării!”, se arată în comunicatul RetuRO SGR.