Termenul limită până la care producătorii, importatorii și comercianții de produse care fac obiectul SGR aveau obligația de a se înscrie în platforma Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) – www.returosgr.ro a expirat pe 28 februarie 2023. Începând de miercuri, 01 martie 2023, Garda Națională de Mediu (GNM) a demarat controale în toată țara pentru a verifica conformarea agenților economici la obligația de înscriere în baza de date a SGR.
Potrivit companiei RetuRO, administratorul SGR, până la data de 28 februarie, peste 55.000 de operatori economici și-au activat conturile de utilizatori în platforma online. Dintre aceștia, 23.145 au finalizat înregistrarea conform procedurii prevăzute de lege.
Agenții economic se pot aștepta la controale până la finalul lunii martie. Sunt vizați producătorii/importatorii și comercianții de băuturi – apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase, comercializate în ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1l şi 3l – care nu au respectat obligațiile prevăzute de HG 1074/2001.
Avertismente urmate de amenzi
Conform acestui act normativ, nerespectarea termenului limită de înscriere în platformă atrage o amendă cuprinsă între 20.000 și 40.000 de lei. Într-o primă fază a acestor controale, în cazul în comisarii GNM vor constata nerespectarea obligației de înscriere, ei vor emite avertismente și vor impune conformarea operatorului economic în maxim 30 de zile. După expirarea perioadei de conformare, comisarii vor reveni la agentul economic avertizat. În cazul în care vor constata în continuare neconformități, aceștia vor aplica sancțiunile prevăzute de lege.
GM recomandă tuturor operatorilor economici care se află încă în stadii intermediare de înregistrare, dar și celor care încă nu s-au înregistrat, să parcurgă de îndată toți pașii necesari pentru a finaliza procedura de înregistrare. Este important ca, la momentul controlului comisarilor de mediu, procedura să fie finalizată, chiar dacă aceasta a fost inițiată după termenul de 28 februarie. De asemenea, obligația de înscriere rămâne valabilă, inclusiv pentru toți operatorii economici care își încep activitatea după 28 februarie 2023.
Ce este Sistemul de Garanție-Returnare (SGR)?
Pentru o gestionare mai eficientă a deșeurilor la nivel național și pentru creșterea gradului de reciclare, Guvernul României și-a asumat implementarea Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) pentru ambalajele de băuturi.
SGR reprezintă un sistem prin care cetățenii vor plăti o garanție de 0,50 bani atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l, inclusiv. Pentru a fi identificate ușor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți, practic, în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație.
Înregistrarea obligatorie în baza de date a sistemului reprezintă etapa preliminară intrării în funcțiune a SGR, care va avea loc pe 30 noiembrie 2023. Pentru informații și suport privind înregistrarea în platforma SGR, RetuRO pune la dispoziție un call center – 021 207 00 09. Acest număr cu tarif normal este apelabil din orice rețea, disponibil de luni până vineri între orele 09:00 – 18:00, cu excepția sărbătorilor legale.