4.3 C
București
marți, 24 decembrie, 2024

Implementarea Sistemului de Garanție-Returnare. De ce este România un caz aparte la nivel european

România este un caz aparte la nivel mondial în ceea ce privește Sistemul de Garanție-Returnare.

Sistemul de Garanție-Returnare a fost implementat în România la finalul anului trecut. A intrat deja în a cincea lună și cetățenii returnează tot mai multe ambaleje. RetuRo are în plan să colecteze până la 65% din cele 7 miliarde de ambalaje puse pe piață, conform Retail.ro.

În paralel, țările care au introdus SGR în urmă cu mai mult timp au ajuns la rate de reciclare de 90% în doar 2-3 ani. Gemma Webb, CEO RetuRo, a explicat de ce în România lucrurile ar putea să stea puțin diferit.

„Peste 7 miliarde de PET-uri, recipiente de metal și de sticlă ajung pe piață anual. Scopul nostru, pentru primul an, este să colectăm minimum 65% din acestea și apoi să creștem progresiv numărul de recipiente colectate. Dacă ne uităm la Slovacia, care se află deja în al doilea an de colectare, rata acestora de reciclare a ajuns la 71%. Iar celelalte țări, care operează cu acest sistem de ceva timp, au o rată de colectare de 90%. Așadar, primul nostru obiectiv este colectarea a 65% din cele 7 miliarde”, a declarat Gemma Webb, pentru retail.ro.

Sistemul de Garanție-Returnare – România, caz aparte la nivel european

În opinia Gemmei Webb, implementarea SGR prin Hora Reciclării în România a început „puțin împiedicat“. Principalele obstacole cu care s-a confruntat RetuRo au constat în:

  • problemele tehnice de la automatele de colectare;
  • reticența implementării Sistemului de Garanție-Returnare de către micii comercianți;

Totuși, aceste mici probleme au fost întâmpinate și în alte țări europene, însă progresul României va fi cu mult mai diferit. Dar ce face din țara noastră un caz aparte?

Ei bine, România va avea al doilea cel mai maare sistem DRS (n.r. deposit-return system) din Europa. De asemenea, va fi cel mai mare sistem DRS integrat la nivel global. Prin urmare, este normal să apară dificultăți în procesul de dezvoltare.

„Înainte de a da startul RetuRo, am făcut o analiză și am vizitat toate acele țări pentru a colecta informații și a obține învățăturile necesare pentru a nu comite aceleași greșeli. Ceea ce vedem în primele trei luni de RetuRo sunt lucruri foarte asemănătoare cu celelalte piețe. Pentru consumatori, retaileri și producători, este ceva nou, toată lumea este forțată să-și schimbe modul de operare, iar schimbarea este dificilă și este nevoie de timp pentru ca oamenii să se obișnuiască cu ea.

Așadar, aceleași probleme pe care le vedem aici, în prezent, dar și din prima lună, sunt exact aceleași care au fost și în celelalte 14 țări. Singura diferență fiind RetuRo, iar România va avea al doilea cel mai mare sistem DRS (n.r. deposit refund system) care va fi implementat în Europa. Și este cel mai mare sistem DRS integrat la nivel global”, a afirmat CEO-ul RetuRo.

România – caz unic la nivel mondial

Comparativ cu Germania, de exemplu, România va avea cel mai mare sistem complet integrat din lume. Acesta va fi implementat într-o țară cu 19 milioane de cetățeni, 80.000 de retaileri și peste 4.000 de producători și importatori.

O altă diferență e că în alte țări colectarea manuală se face în proporție de 20%. Comparativ, în România aceasta e 50% manuală și 50% automatizată. Prin urmare, numărul de centre de colectare și numărare e diferit față de alte state.

„Ceea ce facem noi este primul astfel de sistem la nivel global. Da, e firesc să avem probleme și vom continua să avem în următoarele luni. Dar tot ce identificăm, corectăm, învățăm și va fi un proces de îmbunătățire continuă. Lucrul grozav este că sistemul funcționează, ceea ce este fantastic. Produsul este pe piață, am colectat, am procesat și am vândut materiale de foarte bună calitate către reciclatori, care apoi îl vor recicla și îl vor vinde înapoi pentru consum”, a mai zis Gemma Webb.

spot_img
Latest news
știri