0.4 C
București
luni, 18 noiembrie, 2024

Cum putem să reducem emisiile de carbon ale paginilor noastre web

Schimbările mici pot avea un impact major asupra amprentei de carbon a paginilor web

Emisiile de carbon ale paginilor web sunt un lucru pe cât se poate de real. Nu toate afacerile mici conștientizează, încă, acest lucru. Cele mari au început să lucreze cu aplomb la a-și reduce amprenta de carbon. O investigație BBC a descoperit ce putem face, cu toții, pentru a ne reduce emisiile de carbon ale paginilor web proprii.  

Până și paginile afacerilor mici pot avea un impact mare

Valentina Karellas realizează tricotaje din fire excedentare, în atelierul său din Londra. Ea își descrie creațiile ca fiind „artă care se poate purta.” Ea a făcut eforturi pentru a asigura sustenabilitatea afacerii. Materia primă pe care o folosește ar fi fost, altfel, aruncată. Lucrează  doar pe bază de comenzi, deci nu există producție în exces. Hainele sunt executate pe o mașină de tricotat alimentată manual, așadar consumul de electricitate este, și el, foarte mic. Karellas tocmai a aflat, însă, că fiecare vizită pe pagina de pornire a site-ului ei generează până la 9,89 g de emisii de carbon. Emisiile de carbon ale paginilor web nu au fost ceva de care a fost conștientă.

„Sunt îngrozită”, spune ea. „Sunt familiarizată cu gramele, pentru că lucrez cu ele în fiecare zi, și știu cât cântăresc 10 g. Și asta e doar o pagină.”

Emisiile generate astfel sunt de 10 ori mai mari decât ținta de 1g recomandată de Eco-Friendly Web Alliance, organizație care oferă acreditare pentru site-uri web ecologice. Când site-ul ei a fost construit, Karellas nu avea de unde să cunoască impactul său asupra mediului. Acum, există, însă, mai multe unelte care expun aceste date. Ele  inspiră companiile să-și reducă emisiile de carbon. De exemplu, atât Website Carbon Calculator, cât și Ecograder estimează emisiile de carbon ale paginii dvs. de start.

Valentina Karellas realizează tricotaje din fire excedentare, în atelierul său din Londra. Foto: Facebook

Cum pot fi reduse emisiile de carbon ale paginilor web? 

Trecerea la găzduire bazată pe energie regenerabilă este un început bun. Green Web Foundation are o unealtă pentru a verifica gazdele web și acreditările lor ecologice.

Apoi, e importantă reducerea cantității de date care sunt stocate și trimise prin rețea. Ele sunt transmise printr-o succesiune de echipamente, care folosesc, toate, electricitate. Dimensiunea medie a unei pagini web reprezintă o provocare. Aceasta a crescut de la 468KB, în 2010, la peste 2.000KB, în prezent, conform httparchive.org. 

Ca urmare a conexiunilor mai rapide la internet, dezvoltatorii web nu au fost nevoiți să se îngrijoreze cu privire la dimensiunile fișierelor lor. Multe site-uri au imagini mari și videoclipuri de fundal. Ele sunt principalele vinovate pentru creșterea dimensiunii paginilor web.

Tranziția la o interacțiune mai simplă, o necesitate

Tom Greenwood este directorul general al agenției Wholegrain Digital. Aceasta creează site-uri web cu emisii reduse de carbon.  Videoclipul care este redat automat pe pagina lui Karellas ar putea fi setat să fie redat numai atunci când spectatorul alege să-l vizioneze, spune el. Trecerea cu mouse-ul peste un produs duce la apariția unei noi imagini a acestuia. El recomandă o interacțiune mai simplă, cum ar fi un efect de zoom. Astfel, ar dispărea nevoia descărcării unei noi imagini. Pagina de pornire are un ciclu de cinci fotografii care poate fi parcurs. O imagine statică, sau o imagine mai mică ar fi suficiente, spune Greenwood. Imaginile pot fi optimizate. Dimensiunile fișierelor s-ar micșora, astfel, în timp ce calitatea ar rămâne bună. Formatul WebP modern este, de asemenea, mai eficient decât vechiul JPEG, adaugă acesta.

O poveste de succes este cea a studioului de design de produse Quarterre. Acesta a colaborat cu agenția Future Selves pentru a reduce emisiile de carbon ale site-ului său cu 96%. Astfel, au ajuns, de la aproape 7 g de carbon, la 0,3 g per vizită pe pagina de pornire.

„Există pericolul, când vorbești despre 7g, să crezi că nu este atât de mult, dar există un efect cumulativ”, spune Clive Hartley, director la Quarterre. „Vrei ca cât mai mulți oameni să se uite la site-ul tău web și să apeleze la afacerea ta. O reducere de energie cu peste 90%, oriunde altundeva, ar face ca oamenii să petreacă pe străzi de bucurie.”

Foto: John Schnobrich, Unsplash

Înlocuirea imaginilor mari cu unele mai mici sau animații, o altă soluție pentru a  reduce emisiile de carbon ale paginilor web

Ei au reconstruit site-ul web cu un număr mic de pagini simple. Noul site folosește imagini mai mici, aranjate pentru a crea un design compozit. Dungile colorate definesc identitatea site-ului. Sunt create cu instrucțiuni text și reduc nevoia de fișiere de imagine voluminoase.

În culise, au fost adăugate efecte de animație și interacțiune folosind HTML și CSS, două limbaje web fundamentale. Asta însemna că nu e nevoie să fie descărcate fișiere JavaScript mari, des folosite în acest scop pe alte site-uri.

Quarterre lucrează într-o industrie extrem de vizuală. Hartley nu a simțit ca a făcut, însă, nici un compromis în designul site-ului. „Nu am simțit că pierdem nimic”, a spus el. „Site-ul arată puternic și vibrant.”

Traficul accidental, problematic

Mai există încă o alternativă, pe lângă regândirea imaginilor, a călătoriilor utilizatorilor și a structurii site-ului. Proprietarii de site-uri își pot pune întrebări cu privire la necesitatea unora dintre vizitele pe site.

Compania BioteCH4 transformă deșeurile alimentare în energie, în colaborare cu autoritățile și companiile locale. Cu un nou design al site-ului, aceasta a reușit să-și reducă emisiile de carbon cu aproximativ 520 kg, de la an la an. Acesta este echivalentul a 2.500 de mile de călătorie cu avionul. Compania a urmărit, însă, și reducerea ratei de respingere, adică a numărului de persoane care au venit pe site și au plecat rapid. „Aveam o mulțime de trafic care ajungea pe site”, spune Sharon Foster, manager de marketing și brand la BioteCH4. „Privind în urmă, aceasta a fost o măsurătoare care a ținut de vanitate. Rata de respingere a arătat că nu aceștia nu găseau ceea ce își doreau. Direcționam inutil oamenii către site-ul web, creând, astfel, acel impact de carbon”.

Reducerea ratei de respingere, cheie în a reduce emisiile de carbon ale paginilor web

BioteCH4 și-a revizuit tot conținutul, a șters știrile vechi, și a îmbinat ceea ce era încă util în pagini de conținut mai bogate. Cuvinte cheie mai detaliate ale motorului de căutare au fost folosite pentru a conduce clienții potențiali – mai degrabă decât browserele generale – către paginile de destinație. Acestea au fost concepute pentru a le oferi acestora exact ceea ce își doreau. Drept urmare, rata de respingere a fost redusă cu aproximativ 21%. Respingerile de la căutările pe web au scăzut cu peste 13%.

„Acum, deși numărul site-urilor web a scăzut, oamenii pe care îi conducem către site, prin căutări organice sau prin publicitate plătită, vor să vorbească cu noi”, spune Foster.

Cu un proiect de design de site web durabil, companiile trebuie să decidă unde trag linia. Cel mai eficient site ar fi compus doar din text. Nimeni nu ar vrea să îl viziteze, însă, în 2023.

„Vrem experiențe online mai bogate”, spune Tom Greenwood de la Wholegrain Digital. „Motto-ul meu este: fă ceea ce trebuie să faci pentru a-ți atinge obiectivele, dar fă asta într-un mod eficient.”

spot_img
Latest news
știri