Guvernul Elveției intenționează să impună o taxă la importul de mașini electrice începând cu anul viitor. Până acum, aceste vehicule au fost scutite de taxare, conform Washington Post.
Potrivit Consiliului Federal, măsura e menită să contracareze o scădere a veniturilor din impozitul auto. În plus, face arte dintr-un plan mai larg de susținere a finanțelor publice.
Taxa auto este o taxă de 4% pe valoarea de import, mai degrabă decât prețul final de vânzare, a vehiculelor. Mașinile electrice au fost scutite de această taxă încă de când a fost introdusă, în 1997. Mișcarea a avut scopul de a le face mai atractive pentru cumpărători.
Având în vedere creșterea constantă a numărului de mașini electrice și faptul că prețurile acestora s-au apropiat de cele ale mașinilor cu motoare cu ardere, dispoziția nu mai este necesară.
Numărul de mașini electrice importate a crescut anual de la aproximativ 8.000 la peste 45.000 între 2018 și 2022. În 2022, importul de vehicule electrice a reprezentat aproape o cincime din totalul importurilor de mașini anul trecut.
Acest lucru a cauzat o scădere a veniturilor din impozitul auto. Guvernul a estimat anul trecut un deficit de 78 de milioane de franci elvețieni. Anul acesta este preconizat să ajungă la 100-150 de milioane de franci. Banii strânși din impozitul auto sunt direcționați într-un fond din care se realizează marile proiecte de infrastructură.
Mașini electrice. Ce s-a întâmplat cu piața în ultima perioadă?
De curând, o analiză a New York Times a constatat că prețurile mașinilor electrice ar putea scădea drastic în următoarea perioadă. La finalul anului 2023 acestea ar putea avea costuri similare cu cele cu motoare pe ardere. Acest lucru e cauzat de ieftinirea materialelor de construcția, inclusiv a litiului, care este necesar pentru baterii.
Pentru a vedea care sunt cele mai fiabile mașini electrice calitate-preț, intră aici.
În România, în acest an, Programul Rabla Plus alocă mai mulți bani pentru mașinile electrice și pentru cele plug-in hibrid. Președintele AFM a motivat acest gest prin faptul că anul trecut a existat „o tendință a românilor“ de a cumpăra astfel de mașini.
Un argument în plus este acela că în februarie, piața mașinilor pe benzină a crescut cu 11%, în timp ce piața mașinilor electrice a crescut cu 34%.