4.3 C
București
duminică, 22 decembrie, 2024

Marea problemă cu mașinile electrice în România. Jucătorii din auto trag un semnal de alarmă: Degeaba se oferă 10.000 de euro bonus la cumpărarea unui vehicul

Ziarul Financiar a organizat conferința „Logistică, transporturi & automotive 2023“, unde s-a abordat inclusiv tema legată de mașinile electrice din România. Evenimentul s-a realizat în parteneriat cu CTP, P3 Logistic Parks, Prahova Teleferic, Auchan, Autonom, ING Bank şi Dumagas.

Printre cei care au luat cuvântul s-a numărat Alin Tapalagă, directorul general al Porsche Inter Auto, divizia de retail a Porsche Holding pe piața locală, care are în portofoliu inclusiv dealeri VW, Audi sau Skoda. Acesta și-a mărturisit convingerea că „viitorul este electric și 20% din vânzări vor fi mașini electrificate“.

Totuși, Alin Tapalagă a atras atenția unei probleme care ar putea influența ritmul de creștere:

„Ritmul de creștere va fi influențat decisiv de crește­rea numărului de stații electrice, mai degrabă decât de programele guvernamentale. În România, conform ACEA , avem 1.200 de stații, față de 450.000 în UE, din care 60.000 în Germania, a spus Tapalagă.

Reprezentantul Porsche a mai spus că, până în 2030, nevoia de stații publice „va ajunge la 3,5 milioane“. Acestora li s-a adăuga alte 3 milioane home use sau corporate. Ar fi nevoie, prin urmare, să se realizeze 30.000 de stații lunar în UE, a mai susținut Tapalagă.

Probleme cu realizarea stațiilor pentru mașinile electrice

Deși stațiile sunt cel mai ușor de făcut, potrivit lui Bogdan C. Nițu, director general al TSG România, țara noastră a întâmpinat mari dificultăți atunci când a încercat să realizeze astfel de unități pe autostradă.

„CNAIR a organizat niște licitații la care trebuia să participe toate marile companii din oil&gas pentru stații pe autostrada A7. Condiția era să aibă stații de putere mare și de alimentare cu hidrogen sau LNG. Așa impunea UE pentru PNRR, fără un studiu de fezabilitate însă“, a spus Nițu.

Problema a intervenit din cauza faptului că liniile de înaltă tensiune sunt situate prea departe de locurile destinate stațiilor. Prin urmare, pe unele loturi „nu a participat nimeni la licitație“, potrivit directorului TSG România. Costurile erau prea mari și nu aveau randament economic.

Planurile României, mult sub potențial

Mihai Ivănescu, director general al Premium Auto – importatorul Jaguar și Land Rover în România – și vicepreședinte al Aso­ciației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), a participat la conferința „Logistică, transporturi & automotive 2023“ și a făcut câteva remarci privitoare la planurile țării noastre pentru creșterea rețelei de stații de încărcare.

„Din păcate, nu există niciun repre­zen­tant al vreunui minister care să se ocupe de dezvoltarea rețelei de stații electrice. Nu există stații pe principalele direcții de deplasare din Ro­mânia. Ne limităm la ce găsim în diferite orașe. Nu avem stații de pu­tere. Există prin PNRR o strategie, dar merge la revizuire pentru că viza 13.600 de stații, dar din păcate nu s-a prevăzut decât costul e­fectiv al stației, nu și cabla­jele“, a spus Ivănescu.

Potrivit informațiilor, România ar urma să aibă la finalul acestui an un număr de 1.350 de puncte de încărcare. Acestea ar fi extrem de puține, potențialul real fiind de 20.000 de stații pe an.

spot_img
Latest news
știri