Parlamentul European a votat pe 14 februarie în favoarea renunțării treptate a vehiculelor cu ardere internă din transportul de pasageri din 2035, asigurându-se de faptul că acest compromis politic din octombrie 2022 este acum o realitate legală, potrivit Euractiv. Mașinile și autoutilitarele noi nu vor avea voie să elibereze emisii din 2035, potrivit Parlamentului European. 340 din 640 de europarlamentari au votat în favoarea unui acord încheiat între europarlamentarul olandez Renew Jan Huitema, statele membre și Comisie în octombrie. „Sunt foarte încântat că Parlamentul European a aprobat astăzi acordul la care sa ajuns în trilogul privind standardele de CO2 pentru mașini și autoutilitare”, a spus Huitema după vot.
Înmatricularea mașinilor pe benzină și diesel interzisă din 2035
„Țintele oferă claritate pentru industria auto și stimulează inovația și investițiile producătorilor de automobile”, a adăugat Huitema. Cu alte cuvinte, înmatricularea mașinilor noi pe benzină și diesel nu va fi permisă în UE începând cu 2035. Deși emisiile de CO2 sunt de obicei măsurate la țeava de eșapament – motiv pentru care combustibilii neutri din punct de vedere climatic nu sunt luați în considerare – guvernul german, sub presiunea partidului liberal FDP, s-a asigurat că noua lege include o clauză de considerent neobligatorie care ar putea deschide o ușă din spate pentru vehiculele alimentate cu combustibili electronici cu motoare cu ardere internă. „Neutralitatea climatică în mobilitate poate fi obținută și cu combustibili electronici în motorul cu ardere din flota existentă, în mașini noi, precum și în camioane și autobuze”, a scris liderul FDP Christian Lindner, al cărui partid face parte din guvernul de coaliție german.
„Prea mult optimism”
Frans Timmermans, șeful Comisiei Europene pentru climă, a avertizat însă împotriva prea multului optimism. „Clauzele de revizuire fac parte din orice lege europeană”, a scris el într-un articol invitat pentru EURACTIV în decembrie. „Această analiză va fi despre modul în care atingem obiectivul pentru 2035, nu dacă vrem să-l atingem”, a continuat Timmermans. Interdicția a fost aprobată și de statele membre UE, așa că nimic nu stă în calea legii.