City Manager la Sectorul 5 al Capitalei și Consilier General PSD, Rareș Hopincă a acordat un interviu publicației Știrea Verde, în care a abordat importanța extinderii spațiilor verzi, a discutat despre actualele și viitoarele proiecte în ceea ce privește salubrizarea, despre stațiile de încărcare a mașinilor electrice, dar și despre atragerea de fonduri europene.
De aproximativ 8 ani, lucrează în domeniul administrativ și povestește că a început cariera ”întâmplător”, lucrând foarte mult timp în domeniul privat.
Rareș Hopincă a fost consultant pentru atragerea de fonduri europene și gestionearea de proiecte, lucrând atât cu primăria, cât și cu firmele private.
La un moment dat, a venit o propunere de la o persoană care lucra la stat, persoană care i-a cerut ajutorul în ceea ce privește partea de implementare de fonduri europene. Practic, acela a fost debutul în colaborarea cu o primărie.
Rareș Hopincă: ”Odată ce am început, nu m-am mai lăsat și spun asta acum, după 8 ani de zile”
Știrea Verde: Nu sunteți străin de primăria Sectorului 5.
Rareș Hopincă: La Primăria Sectorului 5, timp de 1 an de zile, am fost director pentru proiecte și finanțări nerambursabile. Ulterior, timp de 2 ani de zile, am fost City Manager. În 2020, în noiembrie, am întrerupt acel contract și am revenit, în cursul anului trecut, pe postul de City Manager.
Știrea Verde: În funcția de City Manager, continuați proiectele sau aveți viziuni proprii?
Rapreș Hopincă: Am o concepție foarte solidă în ceea ce privește lucrul bine făcut. Orice lucru bine făcut trebuie continuat. Orice lucru superficial, slab sau prost a fost stopat încă de la bun început. Am moștenit și câteva lucruri bune, am moștenit și câteva lucruri proaste. Ce am moștenit bine – continuăm. Ce nu – am oprit din start.
Suprafața de spațiu verde pe cap de locuitor din Sectorul 5 este cea mai mică din București
Știrea Verde: Din punct de vedere al mediului și nu numai, în Sectorul 5 lucrurile nu au stat bine până acum câțiva ani. Acum, au început să se schimbe și se vede. Dar, cu accentul pus pe mediu: ce faceți pentru Sectorul 5? Și această întrebare face referire și la serviciul de salubrizare. Pentru că, atunci când vorbim despre un sector, despre un UAT, discuția începe de la salubrizare. Care sunt pașii?
Rareș Hopincă: La componenta de mediu trebuie să constatăm că încă din proiectarea ”comunistă” a Sectorului 5, a zonei urbane din Sectorul 5 (vorbim aici de cartierele Rahova, Ferentari, chiar și 13 Septembrie), acea planificare urbană inițială nu a avut în vedere un mare parc pentru acest sector. Asta înseamnă, pe calculele matematice și reale pe care le avem, că suprafața de spațiu verde pe cap de locuitor este cea mai mică din București. Trebuie să calculăm suprafața de spațiu verde aferantă unor spații verzi amenajate, pentru că mai avem povești. Vă arăt pe hartă, în sudul Bucureștiului, unde Planul Urbanistic General spune că noi avem pădure de protecție pentru unitatea militară. Și acolo este un câmp plin de moloz. Deci acela nu este un spațiu verde.
Rareș Hopincă: ”Spațiul verde real, împărțit la numărul de locuitori, este o statistică total defavorabilă Sectorului 5”
Rareș Hopincă: În această zona, am început un plan de acțiune concret, pentru că, efectiv, în multe zone din sector, aerul este irespirabil.
Știrea Verde: Din ce cauză?
Rareș Hopincă: Cauzele sunt multiple: lipsa de spații verzi, lipsa unui material dendrologic de calitate și împrospătat, reînnoit tot timpul, lipsa de lucrări pentru extinderea spațiilor verzi de calitate. Asta am început în acest an. Avem o campanie de plantare de 20.000 de arbori pentru anul în curs și anul viitor. În prezent, cred că avem peste 3.000 de arbori plantați, din februarie și până acum. Venim și plantăm arbori de 4-5 ani. Plantăm tei, plantăm mesteceni, plantăm stejari, platani. Sunt lucruri vizibile și în șantierele noastre, în zona Rahova, Dumbrava Nouă, Zona Ferentari, dar și în centrul orașului, de exemplu, în Parcul Eroilor.
Până acum Parcul Eroilor era ”o zonă golașă a centrului Bucureștiului”
L-am preluat în administrare de la Metrorex în urma lucrărilor de metrou desfășurate în februarie, și deja avem peste 500 de tei și mesteceni plantați acolo. Va fi o minunăție peste doi ani de zile să ne plimbăm prin Parcul Eroilor care, până acum, era o zonă golașă a centrului Bucureștiului. Deci acesta este un plan de acțiune și se referă la extinderea spațiilor verzi.
După importanța acordată extinderii spațiilor verzi, planul doi de acțiune se referă la salubrizare și la colectarea deșeurilor de pe raza Sectorului 5
Rareș Hopincă: Aici, discuția este la fel de amplă. Pentru că, până în anul 2018, Sectorul 5 a fost salubrizat de către o societate care avea contract cu Primăria Capitalei. Practic, sectorul nu avea niciun fel de implicare, pentru că anumiți primari s-au derobat de o anumită responsabilitate, pe principiul ”cine a adus zăpada să o și strângă”. Am înființat în 2020 propria firmă de salubritate. Am dotat propria firmă de salubritate cu utilaje noi și moderne.
Știrea Verde: Care a fost investiția la momentul respectiv?
Rareș Hopincă: 80 de milioane de lei ne-a costat dotarea cu utilaje. Au fost costuri cu tot cu TVA. Include achiziționarea de pubele, achiziționarea de pluguri, toate utilajele necesare pentru salubrizare, colectarea deșeurilor, deszăpezire, dar și minima infrastructură de colectare. Și ne referim inclusiv la pubele pentru colectare separată. Acum, la momentul la care vorbim, trecând deja trei ani și urmând să intrăm în al patrulea de funcționare a firmei, am venit cu un prioect pe fonduri europene, prin Programul Operațional de Infrastructură Mare, pentru extinderea infrastructurii de colectare selectivă. Intenționăm să luăm mașini dedicate pentru fiecare fracție și 300 de baterii de colectare selectivă.
Știrea Verde: Vă dați seama că ați fi un precursor în București…
Rareș Hopincă: Concepția mea este următoarea: dacă ne asumăm ținte mici, facem lucruri mici. Dacă ne asumăm ținte mari, avem șansa să facem lucruri mari. Și ne obligă și cadrul legal. În momentul de față, colectăm cu chiu cu vai, pe două fracții. Nu mai putem continua așa. Penalitățile sunt atât de mari încât, pur și simplu, nu mai putem continua. Și atunci: asigurăm în primul rând, infrastructura, după care îî vom pregăti pe angajații noștri, după care vom face o campanie amplă de conștientizare.
City Managerul Sectorului 5: ”Este nevoie de o campanie amplă de conștientizare a necesității de colectare selectivă”
Rareș Hopincă: Am depus acest proiect, este un proiect extrem de ambițios. Însumează cam 150 de milioane de lei, bani proveniți din fonduri europene nerambursabile. Sperăm să semnăm contractul de finanțare în această lună. În ceea ce privește salubrizarea, investiția în Sectorul 5 este mai mai mare decât în oricare alt sector, pentru că noi am avut, efectiv, de ”desțelenit” sectorul. În primul an de activitate a societății de salubrizare, am colectat gunoaie din tot sectorul.
Doar în primul an de activitate al societății de salubrizare, peste 200.000 de tone de deșeuri au fost ridicate din depozitele necontrolate de pe raza Sectorului 5
Rareș Hopincă: Este o cifră enormă în situația în care, anual, colectăm cam 100.000 de tone. Cauza principală a acestui fenomen este faptul că nu s-a făcut salubrizare în mod serior în acest sector. Nu erau acoperite toate străzile, nu toate asociațiile de proprietari aveau contracte și așa mai departe…Practic, gunoiul generat de multe gospodării din sector și de mulți agenți economici din sector ajungea pe domeniul public. Sau ajungea pe câmpuri. Însă niciodată nu ajungea la groapa de gunoi, la stația de sortare, la stația de tratare.
Știrea Verde: A propos de stație de sortare. În ce măsură v-a afectat Ordonanța 133?
Rareș Hopincă: Suntem încă în procedura de organizare a companiei de salubrizare pentru conformarea cu ordonanța 133. Nu aș putea spune că ne-a încurcat, dar depunem efort să ne conformăm. Avem consultanți și asta facem la acest moment.
Sectorul 5 va beneficia de procedură pentru delegarea serviciului de sortare a deșeurilor
Știrea Verde: În momentul de față, faceți și sortare sau gunoiul ajunge direct la groapă?
Rareș Hopincă: În momentul de față, ducem deșeurile direct la groapă și pregătim o procedură pentru delegarea serviciului de sortare.
Știrea Verde: Sortarea o veți face tot cu Salubrizare S5 sau va fi un terț?
Rareș Hopincă: Facem o procedură competitivă și în urma procedurii vom vedea cine va veni cu cele mai bune prețuri și cu cele mai bune ținte asumate de sortare a deșeurilor.
Bugetul destinat pentru anveloparea blocurilor din Sectorul 5 este de 100 de milioane de euro
Știrea Verde: Să discutăm despre anveloparea blocurilor. Am văzut că există un buget de aproximativ 100 de milioane de euro.
Rareș Hopincă: Da, este vorba despre o sumă în valoare de 430 de milioane de lei.
Știrea Verde: Câte blocuri există în sector?
Rareș Hopincă: Sunt peste 1.300 de blocuri, iar de anvelopat ar mai fi cam 800 de blocuri. Anul acesta, anvelopăm 100 de blocuri. Este o țintă extrem de ambițioasă, având în vedere că în ultimii zece ani, deci din 2012 și până în 2022, au fost anvelopate 96 de blocuri. Anul acesta, avem și buget, avem surse de finanțare, avem proiecte, avem contracte semnate, cu licitații făcute în 2019, pe 2020. Sunt proiecte care au ajuns la maturitate, iar în 2023, vom anvelopa 100 de blocuri. După cum ați constatat, bugetul alocat celor 100 de blocuri este de 430 de milioane de lei.
Proiect pentru un viitor verde: Instalarea de panouri fotovoltaice pe acoperișurile de bloc
Știrea Verde: Am vorbit de spații verzi, am vorbit de salubrizare, de plantare, de gropile de gunoi…. V-ați gândit vreodată că pe terasele blocurilor s-ar putea face energie verde?
Rareș Hopincă: Am primit propuneri în acest sens. Am văzut că Sectorul 3 deja a inițiat o serie de proiecte de acest tip și am doi colegi care lucrează la un proiect de instalare a panourilor fotovoltaice pe acoperișurile de bloc. Aparent, este o soluție bună. Urmează să primim unele rapoarte tehnice ca să vedem că acestea sunt susținute de infrastructură și că rețeaua le susține. Dacă aceste rapoarte tehnice vor fi pozitive, fără îndoială că vom face astfel de proiecte.
Rareș Hopincă: ”Locurile de parcare sunt o foarte mare problemă a Sectorului 5”
Știrea Verde: Să discutăm și despre locurile de parcare din Sectorul 5.
Rareș Hopincă: Locurile de parcare sunt o foarte mare problemă a sectorului. Poate nu doar a Sectorului 5, dar, aflându-ne aici, știm date concrete. Vă mărturisesc că, din studiile făcute de noi (și din cercetări sociologice, și din discuțiile cu oamenii pe stradă), problema locurilor de parcare reprezintă cea mai mare problemă reclamată de cetățenii din Sectorul 5. Această problemă vine înaintea reabilitării, înaintea stării drumurilor, înaintea transportului în comun.
Rareș Hopincă a anunțat că, în luna ianuarie 2023, a fost lansat un program de regenerare urbană
Rareș Hopincă: Motiv pentru care, începând din ianuarie 2023, am lansat un program de regenerare urbană care vizează, în primul rând, două obiective: primul este creșterea numărului de locuri de parcare existente prin resistematizarea parcărilor comuniste. Ce înseamnă sistemul ”comunist”: blocurile din Rahova, de exemplu, au fost proiectate după normativul comunist. Adică: 12 locuri de parcare la un bloc de 10 etaje și 6 locuri de parcare pentru un bloc cu 4 etaje. Ori noi, la nivelul anului 2023, avem apartamente care au și 2 mașini în proprietate. Deci, e clar că aceste normative sunt depășite.
Rareș Hopincă: ”E clar că numărul de locuri de parcare este total insuficient”
Rareș Hopincă: Pornind de la această necesitate, am imaginat acest program de regenerare urbană prin care, vă dau un exemplu, doar în zona Dumbrava Nouă – Parcul Sebastian vom înființa peste 1200 de noi locuri de parcare. Vor fi parcări rezidențiale, cu plată, toată strada va deveni sens unic și atunci vom putea amenaja mai multe locuri de parcare. La momentul acesta, avem 21.500 de locuri pe raza sectorului 5.
City Managerul Sectorului 5: ”În 2023, vom crește cu 7.000 numărul de locuri de parcare existente”
Rareș Hopincă: Practic, vom avea o creștere de 30% a acestor locuri. Totuși, trebuie să fim onești și să spunem că acest ritm nu poate fi păstrat la nesfârșit. Pentru că spațiul public este finit și, la un moment dat, vom face lucrări în zonele care permit astfel de lucrări și acela va reprezenta, probabil, numărul maxim de locuri de parcare. Iar aici va trebui să vină Primăria Municipiului București, poate chiar Guvernul României, Parlamentul, cu măsuri legislative ferme ca să descurajeze suprapopularea aglomerărilor urbane de mașini.
Rareș Hopincă: ”Ritmul în care apar noi și noi mașini în oraș este înfiorător. Nu vom putea niciodată să ținem pasul înființării locurilor de parcare cu achiziția de noi autoturisme”
Știrea Verde: În ce măsută veți putea veni în sprijinul viitorilor proprietari sau actualilor proprietari de mașini electrice?
Rareș Hopincă: Avem două proiecte câștigate pentru amplasarea de stații electrice. Unul este pentru amplasarea de stații electrice de mare putere, sunt peste 50 de astfel de stații și încă 50 de stații de încărcare over night. Acestea încarcă mai lent, dar pot fi mai accesibile pentru că pot fi montate în parcările rezidențiale. Sunt fonduri nerambursabile prin Administrația Fondului pentru Mediu. Am obținut finanțarea în decembrie 2022 și, în momentul de față, realizăm studiile pentru fezabilitate. Aș putea spune că, undeva anul viitor vom avea peste 100 de stații de încărcare electrice montate în sector.
Noile stații de încărcare pentru mașinile electrice vor fi realizate din fonduri nerambursabile
Rareș Hopincă: Orice ban care merge în investiție este foarte, foarte important pentru noi.
Știrea Verde: Faceți niște promisiuni foarte îndrăznețe…
Rareș Hopincă: Avem proiecte gata aprobate și lucrăm la studiile de fezabiliate, nu sunt promisiuni. M-am ferit tot timpul de promisiuni. Vorbim doar de lucruri concrete, lucruri pe care le putem face.
Rareș Hopincă, despre Programul Rabla: ”Am alocat un buget maximal pentru 5.000 de autovehicule”
Știrea Verde: Suntem, oarecum, în mijlocul Programului Rabla, cel în care oamenii pot veni la primărie, la UAT și pot cere 3.000 de lei pentru mașina pe care o au, fără obligația de a-și cumpăra alta. Aveți cereri depuse?
Rareș Hopincă: Avem un interes foarte mare pentru Programul Rabla. Pe data de 20 aprilie, am aprobat Programul Rabla Local, prin care am alocat suma maximă posibilă pentru un UAT, adică 3 milioane de lei, asta însemnând că noi putem finanța undeva la 5.000 de tichete. În acest an, Ministerul Mediului, prin Fondul de Mediu, acordă 2.400 de lei, iar UAT-ul acordă 600 de lei. Noi am alocat un buget maximal pentru 5.000 de autovehicule și așteptăm metodologia de implementare a Programului de la Administrația Fondului pentru Mediu, pentru a implementa programul. Avem banii prevăzuți în buget, avem toată disponibilitatea și așteptăm exact metoda de implemetare.
Rareș Hopincă: ”Sectorul 5 a fost văduvit prea mult timp de investiții serioase”
Știrea Verde: În ordinea priorităților pe care le aveți, în ceea ce privește ”reconstrucția” sectorului, unde se regăsește partea de mediu?
Rareș Hopincă: Aș spune că este în top 3 priorități, dacă nu chiar prima. Mă feresc să fac astfel de topuri pentru că o să ne întrebe cetățenii, pe bună dreptate, de ce ai ales asta și nu ai ales altceva și va fi greu să răspunzi unui părinte de ce un parc este mai important decât o școală. Sunt alegeri pe care nu poți să le faci și sunt multe lucruri care trebuiesc făcute în paralel, pentru că Sectorul 5 a fost văduvit prea mult timp de investiții serioase. Dar partea de mediu este extrem de importantă și dacă lucrurile pe care le-am planificat ies bine, o să avem o foarte mare surpriză plăcută în Sectorul 5, la sfârșitul acestui an sau începutul anului viitor. Mă feresc de promisiuni, dar mă angajez să avem parte de o surpriză foarte plăcută.