Orașul Sulina va beneficia în viitorul apropiat de două investiții majore în cadrul AZL Sulina, prin reabilitarea infrastructurii portuare. În prezent se execută lucrări în cadrul bazinului mic din imediata apropiere a brațului Sulina, pentru care au fost obținuți aproximativ 87 de milioane de lei. În cazul bazinului mare s-au obținut 137 de milioane de lei prin POIM (Programul Operaţional Infrastructură Mare), iar termenul de finalizare este sfârșitul anului viitor.
Cu alte cuvinte, la Sulina vor putea fi descărcte mărfuri de pe nave de mare tonaj. Aceste operațiuni se vor face în cadrul bazinului mare din cadrul Zonei Libere Sulina și se așteaptă să atingă 3,5 milioane de tone în primii trei ani.
Bazinul va fi dragat până la o adâncime de 11 metri, fapt ce va permite intrarea unor nave de 35.000 de tone.
AZL Sulina – Investiție verde pentru electroliza apei
Dar dincolo de avantajele economice pentru cel mai estic oraș al României, Zona Liberă Sulina va beneficia și de investiții verzi, care să facă din aceasta un exemplu de urmat și de alte zone economice cu profil similar din România
Dragoș Ioniță, director general Administrația Zonei Libere Sulina: Vrem să dezvoltm conceptul de Green River, pe care cei de la Comisia Europeană îl promovează. Noi avem destul de mult teren aferent bazinului maritim. Sunt vreo 130 de hectare de teren. Avem apă, avem o cale navigabilă și ne gândim și încercăm să implementăm acest concept. În prezent suntem la capitolul de strângere de informații.
Vrem să înființăm un parc de panouri fotovoltaice cu care să producem energie. Respectiva energie vrem să o folosim pentru obținerea hidrogenului activ, prin electroliza apei. Hidrogenul activ, în Delta Dunării, pe Canalul Sulina, înseamnă poluare zero. Toate activitățile, inclusiv aceasta, sunt strict monitorizate de ARBDD – Administraţia Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării. Cu acest concept, cred că vom putea proteja foarte bine Canalul Sulina și Delta Dunării.
Hidrogenul activ este carburant. Se va face o strație de electroliză a apei unde se va obține hidrogen activ. Acesta va fi depozitate și apoi vândut către operatori. De exemplu, Navrom Delta, în loc să se chinuie cu motorină, își fac conversia la motoare și schimbă carburantul cu hidrogen activ. AZL Sulina este pregătită pentru a implementa stația de electroliză a apei. Suntem hotărâți și avem determinare.
Cum se obține hidrogenul activ?
Există mai multe modalități de obținere a hidrogenului activ. În cazul proiectului de la Sulina, obținerea sa prin electroliza apei presupune trecerea curentului prin molecula de apă. Aceasta este descompusă în hidrogen și oxigen. Hidrogenul obținut este în stare atomică și foarte activ.
Singura problemă a acestui proces e dată de faptul că este un foarte mare consumator de energie. Totuși, având în vedere că, la Sulina, energia necesară va fi produsă de panourile fotovoltaice, nu vor apărea costuri suplimentare în producția de hidrogen activ. Metoda de producție este însă una dintre cele mai curate.