9.8 C
București
miercuri, 24 aprilie, 2024

Teoria e bună, practica(…) ne lasă cu „gunoiul la ușă”. Ordonanța care blochează primăriile și operatorii de salubritate, deși la dezbateri publice au tăcut mâlc

România reușește să rămână statul cu legi multe, dar imposibil de pus în practică

Legislația aplicabilă gestionării deșeurilor nu poate fi pusă total în practică, după cum ȘtireaVerde a mai relatat argumentat. De data aceasta, este vorba despre Ordonanţa de Urgenţă nr. 133/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţa de urgenţă nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, precum şi a Legii serviciului de salubrizare a localităţilor nr. 101/2006. Acest act normativ a dus deja blocaje în ceea ce privește colectarea gunoiului în Sectorul 1 București, după cum am anunțat. Puteți(re)citi pe larg aici.

Iată, însă, ce ne-a menționat Ministerul Mediului cu privire la această Ordonanță de Urgență, la solicitarea noastră:

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a avut consultări pe toată perioada elaborării proiectului de OUG133/29.09.2022 cu toții operatorii de colectare, sortare, depozitare a deșeurilor și cu reprezentanții UAT-urilor pe tema aplicării acestui OUG. Prezentul act normativ s-a aflat în dezbatere publică atât pe site-ul MLPDA, cât și pe site-ul  MMAP, în luna august 2022. Totodată, a fost organizată și o dezbatere publică, în data de 7 septembrie 2022, la care au participat atât reprezentanți ai autorităților (MMAP, MLPDA, ANRSC), cât și ai tuturor factorilor implicați în gestionarea deșeurilor din România”, au transmis oficialii Ministerului Mediului.

Cu doar câteva zile înainte ca primarul Sectorului 1 București, Clotilde Armand, să ceară derogare de la Ministerul Mediului pentru aplicarea acestui act normativ, reprezentanții acestei instituții publice ne transmiteau că „vor lua toate măsurile legale pentru aplicarea acestei Ordonanțe”.

De la teorie la practică. Oficial, la dezbatere, niciun operator sau edil nu a spus că această Ordonanță nu poate fi aplicată

De la teorie la practică e cale lungă(…) Neoficial, mai mulți operatori de colectare și sortare a gunoiului au invocat unele prevederi care vor duce la „blocaje”, având în vedere situația reală a României, mai ales a Capitalei, în ceea ce privește ridicarea/depozitarea gunoiului. În mod oficial, niciunul dintre participanți nu a spus franc, la dezbatere, „această Ordonanță este imposibil de pus în practică”.

Spre exemplu, în ceea ce privește Sectorul 1 București, „blocajele” au rezultat, potrivit susținerilor edilului Armand, din cauza procedurii de atribuire a contractelor pentru „eliminarea deșeurilor prin depozitare”. Însă, actul normativ prevede mult mai multe obligații pentru primării, nepregătite, iată, pentru aplicarea regulilor din Ordonanța mai sus amintită.

ȘtireaVerde a cerut, în mod oficial, detalii despre posibilitatea de aplicare a acestui act normativ, însă, doar Primăria Sector 2 și cea a Sectorului 5 București ne-au răspuns. De asemenea, nici operatorii de salubrizare nu au curaj să spună public ce anume nu funcționează corect pentru ei.

Colectare individuală „din poartă în poartă” în lege. În practică, doar la stadiu de proiect

În ceea ce privește sistemele de colectare individuală din „poartă în poartă” și insulele
ecologice dotate cu recipiente/containere dedicate pentru colectarea separată a
deșeurilor reziduale, Primăria Sector 2 București a aplicat la Programul Operațional Infrastructură Mare pentru achiziționarea infrastructurii necesare colectării selective. Proiectul în valoare totală de 26.936.502.36 lei a fost admis, contractul de finanțare semnat și procedura de achiziție lansată. Proiectul trebuie finalizat până la data de 31 decembrie 2023.

Oficialii Primăriei Sector 5 București menționează că „au în vedere amenajarea unor insule ecologice”, astfel încât să existe colectarea separată. Cu alte cuvinte, tot la stadiu de proiect, însă, Ordonanța amintită este de Urgență și se pune în aplicare. Doar ministrul Mediului, Barna Tánczos, poate da derogare, așa cum i s-a solicitat deja.

De ce este neclară OUG 133/2022. Noțiuni confuze pentru operatori și primari

ȘtireaVerde a realizat o selecție a celor mai „criticate” articole din OUG 133/2022, în urma informațiilor culese de la factorii implicați în gestionarea deșeuerilor.

Confuziile pentru operatori încep încă de la primele articole ale textului de lege menționat mai sus. Spre exemplu, expresia „tratare mecano-biologică” este introdusă imperativ, deși nici măcar Capitala nu are o astfel de posibilitate. Operatorii spun că este necesar să rămână doar mențiunea „instalații de tratare și/sau depozite de deșeuri”.

De asemenea, în mod neclar apare și obligația sortare, tratare eliminare „anaerobă/aerobă” , însă, doar la art 2 al acestei OUG, fără să se coreleze cu celelalte articole din același act normativ. Orice lege, OUG trebuie să fie suficient de clară în dispoziție, astfel încât să se poată numi constituțională.

Obligații fără aplicabilitate

De asemenea, nu este precizat care este termenul de acordare al autorizării de funcționare pentru colectori de către UAT. Mai mult decât atât, nu sunt detaliate toate costurile pe care un operator de salubritate le poate include în calcularea tarifelor aplicate OIREP-urilor. Operatorii colectare, sortare, tratare, depozitare deșeuri trebuie să acționeze numai în baza unor contracte de delegare, ceea ce, iată, nu există în acest moment, în toată țară.

Primăriile au obigația să implementeze un sistem de gestionare, pe 4 fracții, a deșeurilor de hârtie, metal, plastic și sticlă din deșeurile municipale format din stații de transfer și stații de sortare, după caz, împreună cu puncte de colectare/sisteme de colectare individuală din „poartă în poartă″, centre de colectare prin aport voluntar și insule ecologice, se arată în textul OUG 133/2022.

„Cireașa de pe tort”. ECO SUD a contestat licitațiile lansate de ADI București

Amendată drastic de Garda de Mediu, pentru nelegalitățile de la depozitul de deșeuri „Vidra”, societatea ECO SUD SA a scos „artileria” grea, deși se află și acum în control pentru activitatea pe care o desfășoară.

Chiar dacă nu are vreun interes vizibil financiar să participe la licitațiile derulate de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Gestionarea Deșeurilor Municipale în București, deoarece această firmă nu apică tariful de 80 de lei pentru depozitarea gunoiului, a contestat procedurile deschise de această entitate și Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a admis această petiție în parte. Cu toate acestea, doar o instanță definitivă se poate pronunța asupra legalității procedurilor de achiziție lansate de ADI București. Până atunci, scurgerea timpului este în defavoarea tuturor: cetățeni, primari, salubriști, sortatori, operatori de reciclare.




 

Latest news
știri