1.4 C
București
sâmbătă, 23 noiembrie, 2024
Acasă Blog Pagină 2

Mircea Fechet a vizitat compania Prime Batteries, unul dintre cei mai importanți producători de soluții de stocare a energiei din UE

Foto: Facebook/Ministerul Mediului - România
Foto: Facebook/Ministerul Mediului - România

Ministrul Mircea Fechet și Sebastian Burduja, ministrul Energiei, au vizitat astăzi compania Prime Batteries, unul dintre cei mai importanți producători de soluții de stocare a energiei din Uniunea Europeană.

Compania Prime Batteries a fost înființată în anul 2016 și are sediul în București

Prime Batteries este una dintre cele mai importante companii românești din industria energiei regenerabile, recunoscută pe piața europeană pentru soluțiile sale inovatoare de stocare a energiei. Alături de colegul meu, ministrul Energiei, Sebastian Burduja, am vizitat astăzi această fabrică de succes din București, care produce baterii cu o capacitate mare de stocare, durabilitate ridicată și costuri de producție mai mici”, a declarat ministrul Mediului.

Mircea Fechet: ”Mă bucur să văd că producem în România soluții tot mai inteligente de stocare a energiei, care sunt vitale în gestionarea eficientă a resurselor energetice”

Potrivit declarațiilor făcute de Mircea Fechet, aceste baterii vor ajuta, pe viitor, beneficiarii programului Casa Verde Fotovoltaice din acest an, care își vor putea instala și baterii de stocare a energiei solare.

Compania își propune ca energia verde să fie mai profitabilă și folosește conceptul de fabrică inteligentă, de producție inovatoare, de reducere a deșeurilor și de optimizare simplă a localizării majorității proceselor de producție sub un singur acoperiș.

Viziunea companiei se bazează pe:

Obiectiv cu factor energetic net zero prin utilizarea surselor de energie regenerabilă;

Utilizarea eficientă a resurselor, folosind un lanț de procese complet digital;

Fabricarea durabilă, adoptarea economiei circulare;

Logistică inteligentă, cu operațiuni extrem de raționalizate.

Proiect finalizat: Lucrări de apărare împotriva inundațiilor în județul Bacău

Foto: Facebook/Apele Române Siret
Foto: Facebook/Apele Române Siret

Apele Române Siret au anunțat că o nouă lucrare de apărare împotriva inundațiilor a fost recepționată în cursul zilei de 19 noiembrie.

Aceasta este situată în comuna Agăș, județul Bacău, una din zonele puternic afectate de-a lungul timpului de revărsarea apelor.

Amenajarea hidrotehnică a fost finalizată și recepționată, mai exact etapa a treia a proiectului.

Lucrările împotriva inundațiilor au fost desfășurate pe ambele maluri ale râului Trotuș, respectiv:

Pe tronsonul cuprins între confluența cu pârâul Șugura și podul rutier din localitatea Preluci;

Pe ambele maluri ale râului Cotumba, afluent de dreapta al râului Trotuș, în satul Cotumba, în amonte de confluența cu pârâul Mănăstirea.

Râul Trotuș are în general maluri asimetrice și abrupte, albia minoră este largă, cu deschideri de 50-85 metri, iar viteza de curgere și capacitatea de transport sunt foarte ridicate, ceea ce provoacă aluvionări intense și prăbușiri de mal, în special pe malul drept. Prin urmare, s-a optat pentru realizarea de apărări de mal din gabioane umplute cu bolovani de râu și acoperite cu strat de beton în lungime totală de 6749 de metri. De asemenea, pentru stabilizarea patului albiei, au fost executate 16 praguri de fund din gabioane”, se arată în comunicatul publicat de reprezentanții instituției Apele Române Siret.  

Valoarea recepționată a lucrării este de 31.940.576,56 lei (fără TVA)

În egală măsură, reprezentanții instituției au transmis că, pentru râul Cotumba, afectat grav de viituri în 2021, au fost realizate lucrări de apărare pe 504 metri, folosind gabioane pentru consolidarea malurilor, în special lângă case.

Prin urmare, s-au construit 6 praguri pentru reducerea vitezei apei și recalibrarea albiei, stabilizând astfel zona și reducând riscul inundațiilor.

Pumele din Los Angeles și-au schimbat comportamentul și au devenit animale nocturne, din cauza oamenilor

pumele din los angeles și-au schimbat comportamentul și au devenit animale nocturne
Sursă - Unsplash

Pumele din Los Angeles au devenit din ce în ce mai active noaptea. Schimbările de comportament s-au datorat oamenilor care fac sport în habitatul lor, potrivit Live Science.

Locuitorii merg tot mai mult în teritoriul pumei (Puma concolor) pentru activități recreative. Acestea includ drumeții, alergare și ciclism.

Pumele, cunoscute și sub numele de lei de munte, sunt în mod natural active în amurg și în zori, dar în locurile în care oamenii se angajează în activități recreative, felinele preferă acum orele de noapte, potrivit studiului, publicat pe 15 noiembrie în revista Biological Conservation.

„Această flexibilitate pe care o vedem în activitatea pumelor este ceea ce ne permite să împărtășim aceste zone naturale împreună”, a declarat autorul principal al studiului Ellie Bolas, doctorand care studiază leii de munte la Universitatea Davis din California.

„Leii de munte se adaptează pentru a putea conviețui împreună”, a adăugat ea.

Pumele din Los Angeles și-au schimbat comportamentul

Bolas și colegii săi au montat gulere GPS la 22 de pume din preajma Munților Santa Monica între, 2011 și 2018. Apoi au comparat activitatea leilor de munte cu activitatea recreativă umană înregistrată pe platforma online Strava.

Cercetătorii au descoperit că leii de munte care trăiesc în zone cu activitate recreativă crescută și-au schimbat timpul de activitate de la zori la noapte – când activitatea umană era la cel mai scăzut nivel, potrivit studiului. Acest lucru sugerează că s-au adaptat pentru a evita oamenii.

Studiile anterioare au sugerat că mamiferele din întreaga lume devin din ce în ce mai nocturne ca răspuns la activitățile umane. Prădători precum pumele fac tot posibilul pentru a evita oamenii.

În prezent, pumele care trăiesc în jurul Los Angeles-ului se confruntă cu multe amenințări. Putem enumera drumurile aglomerate, incendiile, expunerea la rodenticide, diversitate genetică scăzută și habitatul fragmentat. Acum, autorii studiului au remarcat că activitățile noastre recreative sunt un alt potențial factor de stres pentru feline.

Impactul exploziilor nucleare asupra mediului: efecte asupra florei, faunei și ecosistemelor acvatice

Explozie nucleara

Efectele exploziilor nucleare asupra mediului

1. Flora

  • Distrugeri masive: Radiația termică și unda de șoc ard vegetația pe distanțe mari, reducând ecosistemele la cenușă. După explozia de la Hiroshima, copacii din apropierea epicentrului au fost complet carbonizați.
  • Contaminare pe termen lung: Solul este impregnat cu radionuclizi precum cesiu-137, afectând creșterea plantelor. Contaminarea se poate extinde în lanțurile trofice, reducând biodiversitatea.

2. Fauna

  • Impact imediat: Animalele din raza exploziei suferă arsuri letale sau sunt ucise de unda de șoc. După dezastrul de la Cernobîl, mortalitatea speciilor locale a crescut dramatic.
  • Mutații genetice: Radiațiile provoacă schimbări genetice, scăderea fertilității și malformații în rândul speciilor afectate. Studiile au relevat păsări cu deformări și mamifere cu probleme de reproducere în zonele contaminate.

3. Ecosistemele acvatice

  • Poluarea apei: Exploziile nucleare eliberează particule radioactive care ajung în râuri, lacuri și oceane. După testele nucleare din Insulele Marshall, apele din jur au rămas periculos de radioactive timp de decenii.
  • Efecte asupra vieții marine: Organismele marine, precum peștii și moluștele, absorb radionuclizi care se acumulează în lanțul trofic. În final, aceasta afectează și prădătorii marini și, indirect, oamenii care consumă aceste animale.

Efectele asupra ecosistemelor și sănătății globale
Distrugerile provocate de explozii nucleare destabilizează ecosistemele. Scăderea biodiversității, contaminarea resurselor de apă și alterarea lanțurilor trofice influențează sănătatea umană și economia globală. Populațiile din zonele afectate sunt expuse riscului de boli grave din cauza alimentelor și apei contaminate, accentuând vulnerabilitatea regiunilor afectate.

Radiațiile rămân periculoase pentru decenii, iar natura are nevoie de zeci, chiar sute de ani, pentru a se regenera. Exemple precum Pădurea Roșie din apropierea Cernobîlului sau Insulele Bikini ilustrează cât de lentă poate fi refacerea. Între timp, măsurile stricte de conservare și decontaminare sunt esențiale pentru a limita efectele catastrofale asupra mediului.

Dawn Aerospace testează cu succes primul avion supersonic Mk-II Aurora

Sursă foto: Facebook
Sursă foto: Facebook

În Noua Zeelanda, Dawn Aerospace a testat cu succes primul său avion supersonic, capabil să zboare la o altitudine dublă față de aeronavele de linie și să lanseze sateliți fără a utiliza rachete, titrează Biziday

Dawn Aerospace testează cu succes primul avion supersonic Mk-II Aurora

Aeronava Mk-II Aurora este prima aeronavă civilă de la retragerea Concorde care a depășește viteza sunetului, atingând Mach 1.1 (377 m/s), la o altitudine de 25.14 km într-un timp de 118 secunde.

Recordul anterior privind rapiditatea cu care o aeronavă ajunge la viteza sunetului era deținut de un avion de vânătoare american F-15 “Streak Eagle”, modificat, care, în anii ‘70, a ajuns la Mach 1 în 122 de secunde. 

Compania marchează o premieră cu primul zbor supersonic civil din ultimii 20 de ani

Altitudinea la care a urcat aeronava este de peste două ori mai mare decât înălțimea la care urcă aeronavele comerciale în mod normal și este pentru prima dată când un avion civil efectuează un zbor supersonic, de la modelul Concorde încoace” se arată în declarația companiei.

Directorul executiv al Dawn Aerospace, Stefan Powell, a declarat, de asemenea, că zborul cu succes “evidențiază potențialul imens al aeronavelor propulsate de rachete de a atinge performanțe nemaivăzute până acum”.

Dawn Aerospace are sediile centrale în Olanda, dar și în Noua Zeelandă, și dezvoltă sisteme de lansare a sateliților cu emisii scăzute de carbon și din materiale netoxice.

Tesla, pe val: Acțiunile cresc cu 7.4% datorită susținerii pentru vehicule autonome

Sursa foto: Pixabay
Sursa foto: Pixabay

Acţiunile Tesla au înregistrat o creştere de 7.4% luni, după un articol al Bloomberg conform căruia echipa de tranziţie a preşedintelui ales Donald Trump intenţionează să facă reglementarea vehiculelor autonome o prioritate de top pentru Departamentul Transporturilor din SUA, informează News.ro.

Reglementările federale pentru vehicule autonome, un pas major pentru compania lui Elon Musk și robotaxiuri

Un cadru federal pentru reglementarea vehiculelor autonome ar fi un impuls major pentru Tesla, mai transmite sursa citată.

În egală măsură, compania promite de ani de zile vehicule complet autonome, însă care încă nu a livrat un model capabil să circule fără un şofer uman.

Tesla are în vedere lansarea unei flote de ”robotaxiuri”, vehicule autonome destinate transportului de persoane fără supraveghere umană. 

Musk prezintă conceptul Cybercab: Tesla concurează cu Waymo în dezvoltarea robotaxiurilor

În cursul lunii trecute, Elon Musk a prezentat ”Cybercab,” un concept de robotaxi cu două locuri, fără volan sau pedale, cu un preţ estimativ de 30.000 de dolari.

Compania lui Musk este în cursa pentru dezvoltarea de robotaxiuri, concurând cu Waymo, companie subsidiară a Google, care a lansat deja vehicule autonome pe drumurile publice.

Această tehnologie, numită Full Self-Driving (FSD), este disponibilă în prezent doar în variantă ”supravegheată”, solicitând prezenţa unui şofer pregătit să intervină la volan.

Europa își declară independența digitală: apeluri la acțiuni îndrăznețe împotriva dominației Big Tech

Sursa foto: Pixabay
Sursa foto: Pixabay

Directorii generali ai companiilor de tehnologie din Europa îndeamnă ţările din regiune să ia măsuri mai îndrăzneţe pentru a aborda dominaţia Big Tech şi a contracara dependenţa de SUA pentru tehnologiile critice precum inteligenţa artificială, după victoria electorală a lui Donald Trump, relatează CNBC.

Directorii de tehnologie din Europa cer măsuri îndrăznețe pentru a contracara dominația Big Tech și dependența de SUA

Este timpul ca Europa să intensifice activitatea. Este timpul să fim îndrăzneţi. Este timpul să fim mai agresivi. Şi momentul este acum, pentru că acum avem un lider în SUA care susţine America pe primul loc. Aşa că cred că liderii noştri europeni ar trebui să susţină Europa pe primul loc”, spune Andy Yen, CEO al dezvoltatorului VPN elveţian Proton, potrivit Economedia.ro.

UE intensifică reglementările și promovează ”suveranitatea AI” pentru a contracara dominația Big Tech

Un impuls esenţial din ultimul deceniu din partea Uniunii Europene a fost să ia măsuri legale şi să introducă noi reglementări dure pentru a aborda dominaţia marilor jucători de tehnologie, cum ar fi Google, Apple, Amazon, Microsoft şi Meta. 

O altă temă care a atras multe discuţii la Web Summit a fost ideea ”suveranităţii AI”, care se referă la ţările şi regiunile care localizează infrastructura de calcul critică în spatele serviciilor AI, astfel încât aceste sisteme să reflecte mai mult limbile, culturile şi valorile regionale.

Restricții de trafic pe Valea Oltului – până pe 18 decembrie

Foto: Facebook/Radio Eco Natura
Foto: Facebook/Radio Eco Natura

Circulația auto pe Valea Oltului va fi restricționată până la mijlocul lunii decembrie. Anunțul vine de la Inspectoratul de Poliție Județean Vâlcea care spune că până la 18 decembrie vor fi în vigoare restricții de circulație în zona km 234+200.

Mai concret, drumul va fi îngustat și se va circula alternativ pe perioade limitate de timp de maximum șapte minute, scrie Evenimentul Zilei.

Operațiunea de pe pe Valea Oltului este necesară pentru lărgirea părții carosabile în afara DN7

În plus, scopul este racordarea noului drum la sectorul de drum național, pentru amenajarea insulelor separatoare de sensuri și a insulei centrale a girației.

Reprezentanții IPJ Vâlcea au transmis că după finalizarea lucrărilor, circulația rutieră se va desfășura prin sensul giratoriu provizoriu, pe parcursul întregii perioade în care se desfășoară lucrările la autostrada Sibiu – Pitești.

Astăzi intră în valabilitate o atenţionare de vânt puternic pentru mai multe regiuni din ţară, valabilă până sâmbătă seară

Vântul va avea intensificări în Banat, Crişana, Maramureş, local în Transilvania, în nord-vestul Moldovei şi pe litoral, cu viteze în general de 55…65 km/h. La munte vor fi rafale de 70…80 km/h, iar la altitudini mari, mai ales în Carpaţii Occidentali şi în nordul Carpaţilor Orientali, vor depăşi 90 km /h.

La Bucureşti, începând de joi, se va răci semnaficativ, iar sâmbătă este posibil să ningă. În Oltenia, Muntenia, sudul Moldovei şi în Dobrogea va ploua şi pe arii restrânse vor fi şi precipitaţii sub formă de lapoviţă şi ninsoare.

În restul regiunilor, pe parcursul zilei de miercuri vor fi ploi, apoi vor predomina ninsorile. La munte va ninge şi local se vă depune strat de zăpadă consistent

Meteorologii avertizează că se vor acumula cantităţi de precipitaţii de 15…25 l/mp, iar cu precădere în vest şi la munte, pe arii restrânse, acestea vor depăşi 30 l/mp.

Local şi temporar vor fi intensificări ale vântului în toate regiunile, cu viteze în general de 50…60 km/h.

La munte, rafalele vor depăşi 70 km/h, iar cu precădere în zona înaltă a Carpaţilor Meridionali, în noaptea de joi spre vineri (21/ 22 noiembrie) şi pe parcursul zilei de vineri (22 noiembrie) vor fi rafale de peste 90 km/h, viscolind ninsoarea şi spulberând zăpada.

Ministrul Mircea Fechet conduce delegația României la Conferința Națiunilor Unite privind schimbările climatice – COP29

Foto: Facebook/Mircea Fechet
Foto: Facebook/Mircea Fechet

Ministrul Mircea Fechet a anunțat că, în cursul acestor zile, conduce delegația României la Conferința Națiunilor Unite privind schimbările climatice – COP29, la Baku, Azerbaidjan.

Aici, alături de lideri și experți din întreaga lume sunt discutate soluții urgente pentru combaterea crizei climatice.

Potrivit declarațiilor făcute de Ministrul Mediului din România, comunitatea științifică avertizează că depășirea pragului de 1.5 grade Celsius înseamnă riscuri majore – insecuritate economică, socială și politică, inclusiv migrație climatică.

Ministrul Mircea Fechet: ”Trebuie să acționăm împreună, lăsând deoparte diferențele și concentrându-ne pe ceea ce este esențial: să păstrăm o lume în care generațiile de acum și cele viitoare pot trăi”

România, alături de toate statele membre ale UE, este ferm angajată să implementeze măsurile necesare pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și adaptarea la efectele schimbărilor climatice. România și-a propus să atingă neutralitatea climatică până la jumătatea secolului. Avem un plan ambițios și măsuri specifice în Planul Național pentru Energie și Climă, care să ne asigure că suntem pe drumul cel bun”, se arată în comunicatul publicat de oficial pe contul de Facebook.

În egală măsură, Mircea Fechet a precizat că este convins că rezultatele COP29 vor confirma hotărârea globală de a elimina treptat combustibilii fosili și de a accelera tranziția energetică.

Doi adolescenți români cer măsuri urgente care să protejeze generațiile viitoare

Ministerul Mediului a precizat că doi adolescenți din România, Eva (16 ani) și Victor (17 ani), membri ai Boardului Copiilor din România susținut de UNICEF, participă pentru prima dată ca membri ai delegației României la această reuniune.

În acest an, aproximativ 50 de copii și adolescenți din 11 țări din Europa și Asia Centrală fac parte din delegațiile naționale ale țărilor lor la COP29

Ei cer măsuri concrete care să răspundă la impactul unic și disproporționat al schimbărilor climatice asupra copiilor, o creștere radicală a finanțării legate de climă de care beneficiază copiii, ca toate noile angajamente luate de state pentru a reduce emisiile de gaze poluante să țină cont de tineri.

Descoperirea care ar putea face bateriile să se încarce mult mai repede

Descoperirea care ar putea face bateriile să se încarce mult mai repede
Sursă - Unsplash

Bateriile ar putea fi încărcate în viitor mult mai rapid, datorită unei descoperiri recente. Specialiștii în domeniu au reușit să facă ionii – atomii încărcați electric – să se miște de zece ori mai repede. Tehnologia este numită „superautostradă ionică” și deschide posibilitatea unor noi dezvoltări tehnologice, scrie IFL Science.

În spatele acestor autostrăzi ionice stau niște planificări moleculare. Niște molecule capabile să concentreze ionii au fost utilizate de-a lungul unor nanocanale din materialul conductor.

„Această accelerare ar putea avea, de asemenea, beneficii pentru stocarea energiei, care ar putea avea un impact mare”, a spus autorul principal Brian Collins, de la Universitatea de Stat din Washington

Ionii sunt atomi care fie pierd, fie câștigă niște electroni. Electronii sunt particulele fundamentale încărcate negativ care există în toți atomii. Mișcarea lor generează transmisia de electricitate. Mișcarea electronilor și ionilor nu a fost pe deplin înțeleasă, dar această lucrare și-a propus să exploreze această problemă.

Cercetătorii au creat un canal de dimensiuni nanometrice pentru a lăsa ionii să curgă fără a fi deranjați, dar mai întâi au trebuit să introducă ionii în canal. Soluția pentru asta a venit din natură. A fost copiat modul în care celulele lasă ionii să intre prin pereții lor.

Echipa a căptușit canalul cu molecule care fie au plăcut, fie au urât apa. În termeni tehnici, molecule hidrofile sau hidrofobe. În cazul moleculelor hidrofile, ionii treceau cu cea mai rapidă viteză înregistrată pentru ionii din orice material. Când moleculele erau hidrofobe, ionii nici măcar nu intrau în canal. Echipa a descoperit că o reacție chimică ar putea regla fluxul prin comutarea moleculelor de la hidrofile la hidrofobe.

Studiul a fost publicat în revista Advanced Materials.