27.6 C
București
duminică, 27 iulie, 2025
Acasă Blog Pagină 3

Studiile confirmă: câinii pot simți gelozie, la fel ca oamenii

Foto: Facebook/Science Nature Page
Foto: Facebook/Science Nature Page

Un studiu recent realizat de Universitatea din Auckland aduce dovezi convingătoare că și câinii manifestă comportamente de gelozie, similare cu cele ale copiilor atunci când părinții lor acordă atenție altcuiva.

Cercetarea, publicată în revista Psychological Science, arată că patrupedele încearcă să intervină atunci când proprietarul mângâie un câine de jucărie, foarte realist, chiar și atunci când această interacțiune nu se petrece în câmpul lor vizual.

Animalele își imaginează situații sociale și reacționează emoțional la acestea

Această reacție indică faptul că animalele pot imagina situații sociale și pot răspunde emoțional la acestea — o abilitate cognitivă avansată, confirmată rar la alte specii.

Cercetătorii au observat că reacțiile câinilor erau puternice doar în prezența câinelui de jucărie și doar când proprietarul interacționa cu acesta, nu cu un obiect neînsuflețit.

Mai mult, câinii reacționau chiar și atunci când nu vedeau efectiv ce se întâmpla, sugerând că își construiau mental o imagine a situației bazată pe indiciile din jur.

Descoperirea dovedește că și câinii pot simți gelozie și deschide noi perspective asupra legăturii cu oamenii

Această descoperire oferă prima dovadă directă că câinii pot reprezenta mental situații care le provoacă gelozie.

Astfel, oamenii de știință deschid o nouă perspectivă asupra vieții emoționale a câinilor și ne ajută să înțelegem mai bine legătura profundă pe care o avem cu prietenii noștri patrupezi.

Studiul subliniază cât de apropiate pot fi sentimentele câinilor de cele umane, întărind ideea că aceștia sunt mai mult decât simple animale de companie — sunt tovarăși emoționali deosebiți.

VIDEO – Cutia Neagră a Pământului va păstra povestea finală a umanității

Foto: Facebook/Science Nature Page
Foto: Facebook/Science Nature Page

În sălbăticia izolată a Tasmaniei, Australia, se construiește un monolit solar gigant, denumit ”Cutia Neagră a Pământului”.

Acesta va înregistra, pe termen lung, drumul planetei către prăbușirea ecologică.

Proiectul este menit să supraviețuiască vremii extreme și trecerii timpului, pentru a păstra o arhivă permanentă cu date climatice, decizii politice și chiar mesaje de pe rețelele sociale.

Cutia Neagră a Pământului începe să colecteze date esențiale pentru generațiile viitoare

Inițiativa, coordonată de agenția creativă Clemenger BBDO împreună cu Universitatea din Tasmania, a început deja colectarea informațiilor, deși structura fizică încă nu este finalizată.

Cutia Neagră a Pământului funcționează ca un ”black box” din aviație, dar la o scară planetară, urmând să păstreze o înregistrare neîntreruptă pentru civilizațiile viitoare.

Simbolismul Cutiei Negre a Pământului poate influența deciziile liderilor viitori

Deși există îndoieli privind modul în care va fi întreținută și dacă va rezista cu adevărat peste decenii sau chiar după sfârșitul civilizației, simbolismul acestei construcții este la fel de important ca funcția ei practică.

Prezența ei ar putea influența liderii politici de astăzi, conștienți că deciziile lor vor fi judecate de generațiile ce vor urma.

Criticii spun că proiectul poate fi mai mult o acțiune de imagine decât un instrument real de conservare, însă în contextul în care omenirea caută metode de a se proteja de dezastre iminente, această ”cutie neagră” se alătură altor inițiative importante, precum depozitele de semințe din Arctica sau arhivele digitale îngropate în permafrost.

Val de controale în Bihor: Amenzi de 500.000 lei pentru service-uri auto

Foto: Facebook/Radio Eco Natura
Foto: Facebook/Radio Eco Natura

Garda Naţională de Mediu şi Registrul Auto Român au făcut, în perioada 7–11 iulie 2025, 34 de acțiuni de control în judeţul Bihor la firme specializate în reparaţii auto.

În toată această perioadă au fost aplicate sancţiuni de 500.000 de lei, scrie Radio Eco Natura.

Garda Naţională de Mediu: ”Gestionarea corectă a deşeurilor şi respectarea legislaţiei de mediu nu sunt opţionale”

Multe dintre unităţi funcţionează fără autorizaţiile necesare şi fără un sistem minim de gestionare a deşeurilor periculoase, cu impact direct asupra sănătăţii publice şi mediului înconjurător. GNM subliniază că scopul principal al acestor acţiuni nu este doar sancţionarea, ci şi creşterea gradului de conştientizare şi responsabilizare a operatorilor economici cu privire la obligaţiile ce le revin. Este esenţial ca toţi agenţii economici din acest domeniu să înţeleagă că gestionarea corectă a deşeurilor şi respectarea legislaţiei de mediu nu sunt opţionale, ci reprezintă condiţii obligatorii pentru desfăşurarea activităţilor”, a se arată în comunicatul publicat de comisarii Gărzii Naționale de Mediu.

Garda Naţională de Mediu va intensifica acţiunile de control la nivel naţional

În perioada următoare, GNM va intensifica acţiunile de control la nivel naţional, mai punctează sursa citată.

În egală măsură, comisarii vor continua colaborarea cu instituţiile partenere pentru a reduce impactul negativ al activităţilor economice asupra mediului.

Portul Anvers-Bruges s-a transformat într-o parcare uriașă din cauza tarifelor impuse de Trump

Foto: Radio Eco Natura
Foto: Radio Eco Natura

Portul Anvers-Bruges, recunoscut drept unul dintre cele mai importante hub-uri globale pentru transportul auto, s-a transformat într-un depozit imens de vehicule, cu mii de automobile, camionete, camioane și utilaje grele blocate pe platforme, pe fondul noilor tarife comerciale impuse de președintele american Donald Trump, relatează Reuters.

Conform datelor oficiale, în prima jumătate a anului 2025, exporturile de autoturisme și camionete noi către SUA au înregistrat o scădere de 15.9% comparativ cu aceeași perioadă din 2024.

Declinul s-a adâncit în luna mai, la doar o lună după anunțul lui Trump privind introducerea noilor tarife sub denumirea de ”ziua eliberării”.

Tarifele impuse de SUA prăbușesc exporturile de utilaje grele: scădere de peste 30% din cauza costurilor prohibitive

Exporturile de camioane şi utilaje grele – categorie care include tractoare şi vehicule de construcţii – au scăzut cu 31.5%, scrie Radio Eco Natura.

Aceste echipamente pot depăşi preţul de 100.000 de dolari, iar tariful de 25% impus de SUA a făcut ca transportul lor să devină neprofitabil.

Portul Anvers-Bruges, record de peste 3 milioane de vehicule în 2024, dar incertitudini majore pentru restul anului

Portul a transportat peste 3 milioane de vehicule la nivel global în 2024, mai punctează sursa citată.

Totuşi, ”perspectivele pentru a doua jumătate a anului rămân incerte”, au transmis oficialii portului într-un comunicat, subliniind că totul depinde de posibilitatea încheierii unui acord comercial între SUA şi UE până la 1 august.

Peste 1.200 de dosare de daună deschise după vijeliile care au afectat locuințe și afaceri

Foto: Radio Eco Natura
Foto: Radio Eco Natura

Asigurătorii afiliați Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) au anunțat deschiderea a peste 1.200 de dosare de daună, în urma pagubelor majore provocate de vijeliile din săptămâna trecută.

Furtunile au lovit puternic locuințele și afacerile: pagube majore și activități întrerupte temporar

Aproximativ 78% dintre daune au fost raportate la locuințe, cele mai frecvente probleme fiind acoperișurile smulse de vânt, pereții deteriorați, ferestrele sparte și inundațiile.

În plus, în jur de 10% din dosare vizează pagube înregistrate la proprietăți comerciale și industriale.

Halele, spaţiile de producţie şi magazinele au fost afectate de furtuni şi ploi torenţiale, unele suferind avarii majore care au dus la întreruperea temporară a activităţii, scrie Radio Eco Natura.

Fenomenele meteo extreme scot în evidență rolul vital al asigurărilor

Aceste evenimente vin să reconfirme cât de importante sunt asigurările, într-un context în care fenomenele meteo extreme devin tot mai dese şi mai intense, pe fondul schimbărilor climatice. Fenomenele meteo extreme, precum cele de săptămâna trecută, ne arată cât de vulnerabili putem fi în faţa naturii. În astfel de momente, asigurările nu doar că oferă protecţie financiară, dar şi sprijin şi predictibilitate, permiţând oamenilor şi companiilor să îşi revină mai rapid după o situaţie neprevăzută”, a declarat Alexandru Ciuncan, preşedinte & director general al UNSAR, conform sursei citate.

Peste 4.200 de dosare de daună au fost deschise în primele cinci luni ale anului, cauzate de furtuni și inundații

Peste 4.200 de persoane și companii s-au adresat asigurătorilor membri UNSAR în primele cinci luni ale anului 2025 pentru deschiderea dosarelor de daună cauzate de furtuni și inundații.

Aproximativ 57% dintre dosare vizează locuințe, 25% autoturisme protejate prin polițe CASCO, iar 10% proprietăți ale companiilor.

Furtunile au provocat pagube semnificative la locuințe, bunuri, utilaje și culturi agricole, iar numărul dosarelor este așteptat să crească după recentele evenimente.

În 2024, despăgubirile pentru astfel de daune au depășit 78 milioane lei, valoare în creștere. Specialiștii UNSAR subliniază importanța asigurărilor pentru protecție financiară în fața fenomenelor meteo extreme.

Se consolidează infrastructura rutieră din Rahova

Foto: Facebook/Infrastructură 5
Foto: Facebook/Infrastructură 5

Echipele Infrastructură S5 au intervenit în ultimele zile în zona Rahova, unde au desfășurat lucrări de reparații locale menite să remedieze degradările apărute la nivelul carosabilului.

Prin aceste acțiuni, s-a urmărit îmbunătățirea condițiilor de trafic și sporirea siguranței rutiere pentru șoferi și pietoni.

În aceste zile am intervenit în zona Rahova pentru efectuarea unor reparații locale necesare. Lucrările au vizat remedierea degradărilor apărute la nivelul carosabilului, pentru a asigura condiții mai bune și sigure pentru toți participanții la trafic. Echipele noastre continuă să acționeze și în alte zone din sector”, se arată în comunicatul publicat de reprezentanții societății Infrastructură 5 pe contul de Facebook.

Se asfaltează zonele degradate din Rahova: lucrările cresc confortul și siguranța pentru șoferi și pietoni

Lucrările au inclus decaparea zonelor afectate și aplicarea unui nou strat de asfalt, consolidând structura drumului și eliminând riscurile cauzate de gropi și tasări.

Toate intervențiile au fost executate cu respectarea strictă a standardelor de calitate și siguranță, reducând astfel disconfortul zilnic al celor care tranzitează această arteră intens circulată.

Echipele intervin constant pentru o rețea sigură și modernă în tot sectorul

Prin aceste reparații, infrastructura rutieră din Rahova beneficiază de un plus de funcționalitate, contribuind la fluidizarea traficului și prevenirea accidentelor.

Infrastructură S5 continuă să acționeze și în alte zone ale sectorului, demonstrând angajamentul constant față de dezvoltarea unei rețele rutiere moderne, durabile și adaptate nevoilor comunității.

Reparațiile locale îmbunătățesc siguranța rutieră în Ferentari

Tot în luna aceasta, echipele Infrastructură S5 au efectuat reparații locale în zona Ferentari, vizând remedierea unei deteriorări la nivelul carosabilului. Intervenția promptă a urmărit creșterea siguranței rutiere și a confortului pentru locuitori și șoferi.

Lucrările au inclus decaparea, curățarea și asfaltarea zonei afectate.

Reprezentanții societății au reafirmat angajamentul de a îmbunătăți constant infrastructura rutieră din Sectorul 5, prin intervenții periodice, în funcție de necesitățile din teren.

Cercetătorii cartografiază mii de butoaie radioactive în Atlantic

Foto: Facebook/Radio Eco Natura
Foto: Facebook/Radio Eco Natura

O echipă de cercetători a cartografiat timp de o lună 3.500 de butoaie de deşeuri radioactive, scufundate pe fundul de nord-est al Oceanului Atlantic.

Cu toate acestea, oamenii de știință nu au constatat vreo radioactivitate anormală, anunţă ei, relatează AFP, citat de Radio Eco Natura.

Submersibilul Ulyx cartografiază mii de butoaie radioactive și dezvăluie starea lor pe fundul Atlanticului

Cercetătorii au putut să examineze zona cu un sonar de înaltă rezoluţie al submersibilului autonom Ulyx-Ifremer. Sonarul a realizat cu această ocazie prima sa misiune ştiinţifică.

Ulyx a realizat 16 plonjări şi a cartografiat astfel 3.350 de butoaie pe o suprafaţă de 163 de kilometri pătraţi.

Aproximativ 50 de butoaie au fost fotografiate într-o stare de conservare variabilă, cu o suprafaţă corodată şi colonizată de anemone. Pe unele butoaie s-a observat o substanţă necunoscută, probabil bitum.

În timpul misiunii, cercetătorii au realizat prelevări de sedimente cu ajutorul unor carote, şi de apă, cu ajutorul unor rozete.

Cercetătorii analizează impactul deşeurilor radioactive asupra faunei marine din Atlanticul de Nord-Est

Ei au instalat capcane pentru peşti şi crustacee, pentru a evalua efectul acestor deşeuri radioactive asupra organismelor marine.

Până în 1993, peste 200.000 de butoaie pline cu deşeuri radioactive au fost aruncate de către mai multe state europene pe câmpia abisală din nord-estul Oceanului Atlantic, în ape internaţionale, la peste 4.000 de metri adâncime.

”Reorganizăm Romsilva”: Ministrul Mediului anunță reducerea direcțiilor silvice și a funcțiilor administrative

Foto: Facebook/Radio Eco Natura
Foto: Facebook/Radio Eco Natura

Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Diana Buzoianu, afirmă că reorganizarea Romsilva va viza, printre altele, şi scăderea numărului de direcţii silvice, pentru eficientizarea activităţii.

Ea spune că îţi doreşte să fie luaţi oameni ”din locuri unde împing hârtii dintr-o zonă în alta” şi duşi pe teren, acolo unde este nevoie de ei. 

”Vreau oameni pe teren, nu în birouri”: Ministrul Mediului critică suprastructura direcțiilor silvice

Este un număr de 41 de direcţii, nu este o nevoie de ele, trebuie să fie eficientizată activitatea. Gândiţi-vă că fiecare direcţie de acest gen are câte un contabil, are câte un aparat administrativ etc. Eu îmi doresc să ducem oamenii pe teren, să-i ducem acolo unde este nevoie să fie verificări făcute, ca să fie protejate cu adevărat pădurile, sau că să fie făcute lucrările, pentru că avem nişte lucrări esenţiale care trebuie făcute în pădurile din România”, a spus Diana Buzoianu la RFI, citează Radio Eco Natura.

Va fi redus numărul de directori ai Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva

Ministrul Mediului a mai transmis că va fi redus şi numărul de directori ai Regiei Naționale a Pădurilor, în prezent 99, însă nu a precizat cât anume, limitându-se la a informa că ”în două-trei zile” proiectul de reorganizare a Romsilva va fi pus în transparenţă.

Conform sursei citate, Buzoianu a făcut însă o comparaţie, arătând că la Garda Forestieră sunt, în total, doar nouă structuri teritoriale, în timp ce la Regia Pădurilor sunt 41.

Fetița închisă ani de zile într-un dulap: un caz cutremurător de neglijență extremă

Foto: Facebook/Morbidology
Foto: Facebook/Morbidology

Pe 15 iulie 2005, în Plant City, Florida, poliția a găsit o fetiță de aproape șapte ani — mai târziu identificată ca Danielle Crockett — izolată într-o cameră întunecată, murdară și de dimensiunea unui dulap.

Copila era aproape goală, purta numai un scutec, iar greutatea ei era de doar 21 kg.  

Prima fetiță diagnosticată cu autism ”de mediu” – un tablou cutremurător al unui caz ieșit din comun de neglijare pediatrică

Anchetatorii au depistat că Danielle nu primise lumină naturală, hrană solidă sau contact uman semnificativ timp de ani de zile.

Chiar dacă era sănătoasă din punct de vedere genetic, specialiștii au diagnosticat-o cu ceea ce au numit ”autism de mediu” (”environmental autism”) — o stare provocată de privarea severă de stimulare socială și cognitivă

Timp de șase săptămâni, echipa medicală a lucrat intens pentru a o stabiliza: o nutriție adecvată, tratament pentru infecții și terapie intensivă pentru a începe să vorbească, să meargă și să mănânce alimente solide.

Inițial, Danielle nu putea să stea în picioare singură sau să comunice

Punctul de cotitură a venit în 2007, când Bernie și Diane Lierow, un cuplu din Fort Myers cu cinci băieți deja adulți, au văzut fotografia ei într-un pliant pentru copii aflați în căutarea unei familii.

Deși agențiile îi descurajau, soții Lierow au simțit o atracție imediată față de privirea disperată a fetiței și au decis să o adopte.

Au adus-o acasă primăvara lui 2007, iar formalizarea adopției a avut loc după șase luni

Primele luni au fost dificile: Danielle avea crize frecvente de tip tantrum, mânca compulsiv, refuza atingerea și plângea când cineva încerca să se apropie.

Părinții au apelat la terapie zilnică, educație specială, activități în aer liber și socializare constantă

În scurt timp, au apărut primele realizări: a învățat să bea apă dintr-un pahar, să folosească baia, să se hrănească singură și să se bucure de joacă în aer liber.

Psihologii și terapeuții au fost surprinși de progresul ei relativ rapid, depășind multe dintre așteptările inițiale .

Presa a relatat cazul intens: articolul din ”St. Petersburg Times” a avut peste un milion de cititori online, a generat donații de zeci de mii de dolari pentru îngrijirea Daniellei și a stârnit o creștere cu 33 % a interesului pentru adopții în Tampa Bay

Povestea fetiței a fost prezentată ulterior la emisiunea ”The Oprah Winfrey Show” în martie 2009

În următorii ani, familia s‑a mutat într-o fermă din apropierea Nashville, Tennessee.

Danielle, acum elevă în clasele primare, a devenit mai deschisă la contact vizual, și-a format o rutină zilnică, comunică non-verbal prin schimb de imagini și își manifestă dorința de a învăța — culori, monede, activități practice.

Deși nu vorbește încă fluent, reușește să comunice cu familia și își exprimă nevoi și dorințe printr-un sistem structurat de pictograme.

Ministrul Mediului pregătește majorarea ”drastică” a amenzilor pentru hrănirea urșilor

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Diana Buzoianu, afirmă că instituţia pe care o conduce pregăteşte un proiect ce vizează majorarea ”drastică” a amenzilor pentru cei care hrănesc animalele sălbatice, precum şi aplicarea acestor sancţiuni.

Declarația a fost făcută în contextul recentului incident tragic de pe Transfăgărăşan, în care un motociclist italian şi-a pierdut viaţa după ce a fost atacat de o ursoaică.

Conform ministrului, în zonele cu risc ridicat pentru astfel de evenimente ar putea fi instalate sisteme video cu circuit închis.

Ministrul Mediului, Diana Buzoianu, avertizează că hrănirea urșilor pe Transfăgărășan condamnă animalele la moarte și provoacă incidente grave

Urşii de pe Transfăgărăşan au fost obişnuiţi să primească mâncare, iar aici soluţia este ca oamenii să înţeleagă că dacă mai fac asta, dacă au dat fie şi o singură dată de mâncare unui urs crezând că îi fac bine sau crezând că acest lucru este normal, atunci au condamnat la moarte acel urs. Iar acel urs nu va mai avea frică de oameni şi la un moment dat, sub o formă sau alta, va interacţiona cu oamemii şi se va ajunge la incidente dramatice”, a spus, la RFI, ministrul Mediului, Diana Buzoianu, citează Știrile Pro TV.

În egală măsură, ministrul Mediului a menţionat că jandarmii şi reprezentanţii Gărzii Financiare îî spuneau că acum ei dau amenzi pentru că se opresc maşinile pe zona cu bandă dublă, nu pentru că oamenii ar hrăni urşii, în condiţiile în care, susţine ministrul, pentru că ”asta nu există încă în mod expres în legislaţia actuală”.