21.1 C
București
marți, 22 aprilie, 2025
Acasă Blog Pagină 16

Focar de pestă porcină africană în Vrancea: 1.900 de porci eutanasiați

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Autoritățile au decis eutanasierea a aproximativ 1.900 de porci după confirmarea unui focar de pestă porcină africană la o societate din Mărășești, a anunțat Instituția Prefectului Vrancea.

Pentru a limita răspândirea virusului, a fost instituită o zonă de protecție pe o rază de trei kilometri, care include localitățile Bizighești și Mărășești, precum și o zonă de supraveghere de 10 kilometri, ce cuprinde mai multe localități din județele Vrancea și Galați, titrează Adevărul.

Instituțiile implicate urmează să aplice măsurile prevăzute de legislația comunitară pentru a preveni extinderea focarului

Prefectul Marius Iorga a făcut apel la toți crescătorii de porci din județ să respecte măsurile de protecție.

Potrivit declarațiilor prefectului, animalele trebuie închise în gospodării, fără acces la pășuni sau bălți și să notifice imediat medicul veterinar în cazul apariției unor simptome de boală sau a mortalității în efectivele de porcine.

Pesta porcină africană este cauzată de un virus

Boala afectează doar porcii domestici și mistreții și nu este periculoasă pentru oameni.

Simptome: Febră mare, pierderea poftei de mâncare, slăbiciune, hemoragii interne, moarte rapidă.

Transmitere: Contact direct cu animale infectate, hrană contaminată, vectori (căpușe).

Prevenire: Măsuri stricte de biosecuritate, restricții de transport, eutanasierea animalelor bolnave.

Nu există tratament sau vaccin: Singura soluție este prevenirea și eradicarea focarelor.

Călătoria în timp, posibilă din punct de vedere matematic

Foto: Leonardo_Phoenix_AI
Foto: Leonardo_Phoenix_AI

Oamenii de știință spun că o călătorie în timp este posibilă din punct de vedere matematic.

Deși călătoria în timp a fost considerată mult timp un subiect de ficțiune științifică, fizicienii Ben Tippett de la Universitatea British Columbia și David Tsang de la Universitatea din Maryland au demonstrat că aceasta ar putea fi posibilă din punct de vedere matematic.

Fizicienii au folosit teoria relativității generale a lui Einstein

Folosind teoria relativității generale a lui Einstein, cei doi au dezvoltat un model teoretic pentru o mașină a timpului pe care o numesc TARDIS, prescurtare pentru Traversable Acausal Retrograde Domain in Space-time (da, este un joc de cuvinte inspirat de Doctor Who).

Conceptul lor sugerează că timpul, la fel ca spațiul, se poate curba sub influența obiectelor masive, creând o cale circulară care permite pasagerilor să se miște înainte și înapoi în timp.

Totuși, saltul de la teorie la realitate se confruntă cu obstacole semnificative.

TARDIS-ul lui Tippett și Tsang necesită ”materie exotică” – un material ipotetic capabil să îndoaie spațiu-timpul într-un mod fără precedent – care încă nu a fost descoperit.

Unii cercetători susțin, de asemenea, că o călătorie în timp ar putea să nu fie niciodată posibilă din cauza legăturii intime dintre timp și energie sau a noțiunii că viitorul nu există încă.

Teoria sugerează că timpul poate fi curbat, permițând călătoria înainte și înapoi

Deși o mașină a timpului fizică rămâne inaccesibilă, Tippett consideră că explorarea naturii spațiu-timpului este esențială.

Studiul spațiu-timpului este atât fascinant, cât și problematic”, a declarat fizicianul.

Indiferent dacă vom călători vreodată în timp sau nu, căutarea înțelegerii continuă să extindă granițele cunoștințelor umane.

Critici la adresa unui pasaj pietonal subteran în Sectorul 3: Urbanistii contestă eficiența proiectului

Foto: Facebook/Radio Eco Natura
Foto: Facebook/Radio Eco Natura

Urbaniștii au criticat planurile pentru construirea unui pasaj pietonal subteran în Sectorul 3.

Proiectul, care vizează mutarea traversării Bulevardului Basarabia într-un pasaj subteran, a fost aprobat recent de Consiliul Local al Sectorului 3 și se află încă în stadiu incipient.

Samuel Stancu, urbanist specializat în mobilitate urbană și reprezentant al UrbanizeHub, a argumentat că astfel de soluții sunt ineficiente și că orașul ar trebui să pună accent pe amenajările pietonale la suprafață, în linie cu exemplele marilor orașe europene, scrie Radio Eco Natura.

Pasajele subterane au sens doar în cazuri specifice, cum ar fi orașele construite pe dealuri sau în zone extrem de aglomerate din capitalele mari. În București, însă, ele sunt mai degrabă menite să elibereze drumul pentru mașini, nu să ajute pietonii”, explică Samuel Stancu.

Deși proiectul din Sectorul 3 își propune să conecteze mai bine zonele de interes cu transportul public, expertul susține că acest lucru se poate face mai eficient și mai ieftin la suprafață

Astfel, pietonii ar evita disconfortul de a coborî în subteran, iar spațiul public ar deveni mai accesibil și mai plăcut.

Stancu oferă exemple de orașe europene precum Paris, Barcelona, Amsterdam sau Viena, care au abordat problema mobilității urbane diferit.

În loc să trimită pietonii sub pământ, aceste orașe au lărgit trotuarele, au creat treceri de pietoni sigure și au transformat zone întregi în spații dedicate oamenilor.

Rezultatele au fost extrem de pozitive, atât în ceea ce privește confortul urban, cât și reducerea poluării”, a mai transmis urbanistul

Pasajul pietonal subteran pe Bulevardul Basarabia, aprobat de Consiliul Local

Consiliul Local al Sectorului 3 a aprobat recent construirea unui pasaj pietonal subteran pe Bulevardul Basarabia, între Piața Republica și Hala Laminor, mai transmite sursa citată.

Proiectul, estimat la 57 de milioane de euro și finanțat din fonduri europene, prevede un pasaj de 179.21 metri lungime, având trei ieșiri către Gara Titan Sud, Hala Laminor și stația de metrou Republica.

Volkswagen pregătește lansarea unui nou model electric. Mașina va costa 20.000 de euro

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Volkswagen îşi va orienta strategia de vânzări pentru noul său model electric de 20.000 de euro, programat să fie lansat în 2027, pe piaţa europeană, a spus şefa mărcii germane, Christine Wolburg, citată de Reuters.

Constructorul auto are nevoie de timp până atunci pentru a reduce costurile bateriilor, astfel încât să poată comercializa maşina la acest preţ competitive, transmite Economedia.ro.

Volkswagen intenţionează să lanseze opt noi modele electrice accesibile până în 2027

Este vorba inclusive de ID.2, un model de 25.000 de euro, care va ajunge pe piaţă în acest an.

Compania auto germană implementează un proces de reducere a capacității de producție și a costurilor, pentru a-și asigura resursele financiare necesare dezvoltării unor modele electrice mai accesibile.

Producătorul german se confruntă cu o concurență în creștere din partea mărcilor chineze, care pun presiune asupra cotei sale de piață în Europa.

Vânzările de mașini electrice din România s-au prăbușit la un procent de -35%

Vânzările de mașini electrice în România au scăzut cu 35%, ajungând la o cotă de piață de 6,1% în februarie 2024, comparativ cu o scădere de 28.4% în ianuarie.

În aceeași perioadă, numărul înmatriculărilor de autoturisme noi a crescut cu 5.4%, atingând 11.779 unități.

Dacia conduce topul vânzărilor, urmată de Toyota și Skoda. Reducerea subvenției pentru mașinile electrice la 5.100 euro a avut un impact negativ asupra pieței, iar România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană la acest capitol.

Comisia Europeană propune reducerea nivelului de protecție a lupului în UE

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Comisia Europeană propune modificarea Directivei privind habitatele, pentru alinierea statutului de protecție al lupului în legislația UE la Convenția de la Berna, care a retrogradat statutul de protecţie al lupului de la ”specie de faună strict protejată” la ”specie de faună protejată”, transmite G4Media.ro.

Potrivit unui comunicat de presă al Comisiei Europene, propunerea va oferi o flexibilitate suplimentară statelor membre în ceea ce privește gestionarea populațiilor locale de lupi, astfel încât acestea să poată lua măsuri bine adaptate la circumstanțele regionale.

Comisia Europeană reafirmă protecția lupului și sprijinul pentru măsuri de prevenire a daunelor

Întrucât lupul va rămâne o specie protejată, măsurile de conservare și gestionare ale statelor membre vor trebui în continuare să atingă și să mențină un stadiu corespunzător de conservare. În plus, statele membre vor avea în continuare posibilitatea de a menține un nivel mai ridicat de protecție a lupilor, dacă acest lucru este considerat necesar în temeiul legislației naționale”, se arată într-un comunicat de presă al Comisiei Europene.

Investițiile în măsuri adecvate de prevenire a daunelor rămân esențiale pentru a reduce prădarea animalelor, mai punctează sursa citată.

În egală măsură, Comisia va continua să ajute statele membre și părțile interesate în conceperea și punerea în aplicare a unor astfel de măsuri prin finanțare și alte forme de sprijin.

Vânzările de mașini electrice din România s-au prăbușit la un procent de -35%

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) precizează că vânzările de mașini electrice din România au atins un procent de -35%.

Potrivit datelor recente publicate de APIA, în luna februarie, numărul înmatriculărilor de autoturisme noi a crescut cu +5.4% față de februarie 2024, ajungând la un volum de 11.779 unități.

Dacia conduce topul vânzărilor, cu 3.532 mașini noi, fiind urmată de Toyota și Skoda, scrie Radio Eco Natura.

Autoturismele pur electrice înregistrează o scădere de -35% față de februarie 2024

Acestea au ajuns la o cotă de piață de 6.1%. Rezultatul este mai slab față de ianuarie, când autoturismele pur electrice înregistrau o scădere de -28.4%, realizând o cota de piață de 9.8%.

Potrivit sursei citate, producătorii și importatorii auto au spus că reducerea subvenției la 5.100 euro/autoturism, în 2024, a avut un ”impact devastator asupra pieţei”.

Prin urmare, România se situează pe ultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul evoluției pieței de vehicule electrice.

Care este țara din Europa cu cele mai multe vehicule electrice

În luna ianuarie a acestui an, aproape 96% dintre autoturismele înmatriculate în Norvegia au fost electrice.

Acest raport face ca țara să se apropie de obiectivul ca, până în 2025, să vândă exclusiv automobile electrice.

Cele mai vândute modele au fost Toyota bZ4X, Volkswagen ID.4 și Nissan Ariya.

Norvegia, mare producător de petrol și gaze, taxează vehiculele pe benzină și motorină. Mai mult, statul oferă multiple stimulente pentru automobilele electrice.

Printre acestea se numără inclusiv scutirile de taxe și privilegii precum parcare gratuită și acces pe benzile autobuzelor.

Motivul bizar pentru care multe companii au început să folosească toalete înclinate

Foto: Science Nature Page
Foto: Science Nature Page

Mai multe companii au început să folosească vase de toaletă înclinate care cauzează oboseală la picioare.

Practic, inovația îi împiedică pe angajații firmelor să petreacă prea mult timp în baie.

Cu toate acestea, noul design de toaletă a stârnit interesul multor firme datorită ”disconfortului” său neobișnuit, dar intenționat.

Angajații nu pot folosi vasul de toaletă mai mult de 5 minute

Creat de startup-ul britanic StandardToilet, această inovație în materie de toalete are o pantă de 13 grade, ceea ce face dificil să stai mai mult de cinci minute.

Scopul? Descurajarea pauzelor lungi la toaletă la locul de muncă și creșterea productivității angajaților.

Deși companiile susțin că oferă beneficii pentru sănătate, cum ar fi îmbunătățirea posturii și reducerea riscului de hemoroizi, fondatorul Mahabir Gill a recunoscut că principalul avantaj este pentru angajatori.

Cu alte cuvinte, aceștia pot economisi bani prin reducerea timpului pierdut din cauza pauzelor prelungite la toaletă.

Este corect să limitezi unul dintre puținele momente de intimitate pe care le au angajații în timpul zilei de lucru?

Angajatorii îngrijorați de lipsa de productivitate ar putea crede că noul design este o soluție ingenioasă.

Cu toate acestea, nu pot fi ignorate nici aspectele etice.

Deși StandardToilet promovează creația sa ca un impuls pentru bunăstare, mulți angajați ar putea să o vadă ca pe o metodă severă de a limita pauzele la locul de muncă.

Stresul din copilărie al tatălui poate influența sănătatea copiilor

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Un nou studiu arată că stresul unui tată lasă urme de durată asupra spermei sale, influențând dezvoltarea urmașilor.

Această cercetare, publicată în revista Molecular Psychiatry, explorează domeniul epigeneticii, care analizează modul în care factorii de mediu pot modifica expresia genelor fără a schimba secvența ADN-ului.

Aceste modificări epigenetice acționează ca niște ”comutatoare moleculare”, activând sau dezactivând gene și influențând diverse procese biologice.

Cercetătorii au analizat probe de spermă de la 58 de bărbați, majoritatea având între 30 și 40 de ani

Studiul a descoperit că bărbații care au raportat niveluri ridicate de stres în copilărie prezentau profiluri epigenetice diferite în sperma lor comparativ cu cei care au avut un stres mai redus.

Aceste diferențe s-au menținut chiar și după luarea în calcul a altor factori, precum fumatul și consumul de alcool, ceea ce sugerează că experiențele din copilărie pot lăsa urme epigenetice de lungă durată.

Cercetătorii au identificat și variații într-o moleculă mică de ARN non-codant, anterior asociată cu dezvoltarea creierului la șoareci, precum și modificări ale metilării ADN-ului în apropierea unor gene implicate în dezvoltarea timpurie a creierului.

Stresul din copilărie ar putea lăsa urme epigenetice, dar cercetarea este încă la început

Deși aceste descoperiri sugerează o posibilă legătură între stresul din copilărie și modificările epigenetice din spermă care ar putea influența dezvoltarea urmașilor, este important de subliniat că cercetarea este încă preliminară.

Nu s-a confirmat încă dacă aceste schimbări epigenetice se transmit copiilor sau ce impact final ar putea avea.

Astfel, sunt necesare studii suplimentare pentru a determina în ce măsură aceste modificări pot afecta sănătatea și dezvoltarea generațiilor viitoare.

Un test revoluționar identifică infecțiile mai repede și mai precis

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Cercetătorii au creat un sistem de secvențiere rapidă a ADN-ului pentru a preveni răspândirea superbacteriilor, facilitând identificarea infecțiilor bacteriene mai rapid și mai precis, potrivit The Guardian.

În prezent, laboratoarele spitalicești pot detecta infecțiile bacteriene în până la șapte zile, iar pentru anumite cazuri, un diagnostic complet poate dura până la opt săptămâni, notează News.ro.

Secvenţierea ADN presupune citirea codului genetic al bacteriilor

Experţii spun că este un fel de citire a manualului de instrucţiuni care le spune bacteriilor cum să funcţioneze.

Aceasta permite oamenilor de ştiinţă să identifice tipul specific de bacterie şi antibioticele la care ar putea fi rezistentă, ajutând medicii să ofere pacientului cel mai eficient tratament, în locul antibioticelor cu spectru larg.

Sistem inovator de diagnostic accelerează tratamentul infecțiilor și previne complicațiile

Sistemul de pionierat, testat cu succes pe 2.000 de pacienţi NHS, îi ajută deja pe medici să ofere mai devreme tratamente mai bine ţintite, mai transmite sursa citată.

Acest lucru înseamnă o recuperare mult mai rapidă, mai puţine complicaţii, cum ar fi septicemia, şi un risc mai mic ca alte persoane să contracteze infecţia şi ca superbacteriile să apară în saloane.

Noua metodă poate detecta în mod fiabil ce bacterii cauzează o infecţie şi ce antibiotice vor funcţiona cel mai bine pentru tratarea acesteia.

Programul Rabla începe în aprilie, cu reguli noi pentru înscriere

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Ministrului Mediului, Mircea Fechet, a precizat că Programul Rabla va începe în aprilie, iar principala modificare este legată de modul de înscriere, care nu se va mai face printr-un dealer auto.

De asemenea, finanțarea achiziție de mașini diesel va fi eliminată.

Consider că va trebui să finanțăm autoturisme din ce în ce mai prietenoase cu mediul, un lucru pe care l-am făcut constant în ultimii ani. Din acest motiv propunerea mea va fi în sensul eliminării acestei categorii de motor termic, de altfel nici nu prea mai există multe modele noi care să folosească o astfel de tehnologie”, a declarat Mircea Fechet la Antena 3.

Programul va funcționa continuu, până la epuizarea sumelor alocate

În egală măsură, oficialul a punctat că nu va exista o sesiune de primăvară și toamnă.

Practic, odată deschis programul, el va funcționa continuu până la epuizarea sumelor alocate, ceea ce generează o anumită predictibilitate de care au nevoie atât românii, cât și producătorii și dealerii de autoturisme”, a mai adăugat ministrul Mediului din România.

Programul ”Rabla pentru Tractoare”: noile investiții vor fi monitorizate timp de cinci ani”

În ceea ce privește Programul ”Rabla pentru Tractoare”, Mircea Fechet a anunțat măsuri pentru sprijinirea micilor fermieri prin programul pilot de înnoire a parcului auto agricol.

Ghidul de finanțare a fost corectat pentru mai multă transparență, iar fermierii se pot înscrie direct pe site-ul AFM.

Programul oferă vouchere de 35.750 și 44.000 euro pentru tinerii fermieri, acoperind până la 80% din costul unui tractor, cu condiția casării unui vehicul vechi.

AFM va monitoriza utilizarea fondurilor timp de cinci ani pentru respectarea regulilor.