24.3 C
București
duminică, 3 august, 2025
Acasă Blog Pagină 15

Acțiunile Tesla cresc vertiginos după lansarea robotaxiului autonom în Austin

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Acţiunile Tesla au crescut cu aproape 10% luni, în urma lansării în premieră a serviciului său de robotaxi autonom, desfășurată în Austin, Texas, în weekendul precedent.

Potrivit CNBC, Modelul Y, în variantă complet autonomă, a fost disponibil pentru un număr restrâns de pasageri, selectaţi pe bază de invitaţie.

Conform unei postări făcute de Elon Musk pe reţeaua X, fiecare cursă a avut o taxă fixă de 4.20 dolari.

Un utilizator aflat în programul de testare a declarat că a făcut 11 curse cu robotaxiul fără nicio problemă, iar Musk a redistribuit mai multe reacţii pozitive ale pasagerilor, scrie Știri pe Surse.

Robotaxiurile Tesla stârnesc controverse după ce au fost surprinse circulând greșit în Austin

Cu toate acestea, au existat şi critici. Unele filmări din Austin surprind robotaxiuri Tesla circulând greşit sau frânând brusc în mijlocul drumului.

Mai mult, acestea au reacționat la prezenţa maşinilor de poliţie staţionate, deşi nu se aflau pe traseul lor, mai scrie sursa citată.

De exemplu, jurnaliştii de la The Verge au relatat un incident în care un Model Y a mers temporar pe contrasens.

Musk promite sute de mii de robotaxiuri Tesla pe șoselele din SUA până la sfârșitul anului viitor

Într-un interviu acordat CNBC luna trecută, Musk a declarat că Tesla vizează să aibă ”sute de mii, dacă nu peste un milion” de vehicule complet autonome pe şoselele din SUA până la finalul anului viitor.

După Austin, următoarele lansări ale serviciului sunt planificate pentru Los Angeles şi San Francisco.

Premieră în Munții Făgăraș: un zimbru născut liber a dat naștere în sălbăticie

Foto: Facebook/Conservation Carpathia
Foto: Facebook/Conservation Carpathia

Rangerii din Munții Făgăraș au precizat că, pentru prima dată, un zimbru născut liber a dat nașterea unui pui, tot în această zonă.

Potrivit comunicatului emis de Conservation Carpathia, este un pas important pentru stabilizarea populației sălbatice.

Proiectul, derulat între 2020 și 2024 de Fundația Conservation Carpathia prin programul european Life, a eliberat 81 de zimbri în Munții Făgăraș, marcând un succes major în reintroducerea speciei.

Conservation Carpathia: ”Premieră în Munții Făgăraș! Rangerii noștri au făcut azi o descoperire emoționantă: un pui de zimbru născut dintr-o mamă venită pe lume tot aici, în 2022”

Pentru prima dată, un zimbru născut liber în această zonă, a dat naștere în sălbăticie. Această naștere marchează un pas esențial în consolidarea unei populații stabile de zimbri liberi în Munții Făgăraș, fiind și un element care arată succesul proiectului. Fundația Conservation Carpathia a derulat un proiect de reintroducere a zimbrilor, în perioada 2020-2024, prin programul european Life, prin care au fost eliberați 81 de zimbri în Munții Făgăraș”, se arată în comunicatul publicat de Conservation Carpathia.

Zimbrii din Munții Țarcu nu mai depind de intervenția umană pentru hrană

În luna mai, Fondul Mondial pentru Natură (WWF România) anunța că în Munții Țarcu trăiesc în sălbăticie peste 200 de zimbri, care nu mai depind de intervenția umană pentru hrană.

Aceștia au redevenit autentici, cu comportament similar strămoșilor lor.

Reintroducerea speciei, începută acum aproape 11 ani, este unul dintre cele mai de succes proiecte europene.

WWF monitorizează populația prin colare GPS, supraveghere în teren și analize genetice non-invazive pentru a evalua diversitatea genetică, dieta și starea de sănătate.

Aceste metode asigură conservarea și viitorul stabil al zimbrilor în zonă.

Primăria Municipiului Alba Iulia semnează un contract important pentru restaurarea Palatului Principilor Transilvaniei

Foto: Facebook/Primăria Municipiului Alba Iulia
Foto: Facebook/Primăria Municipiului Alba Iulia

Primăria Municipiului Alba Iulia a încheiat un nou contract cu Agenţia pentru Dezvoltare Regională Centru, prin care se asigură finanţarea lucrărilor de consolidare şi restaurare necesare pentru reintegrarea ansamblului Palatul Principilor Transilvaniei în circuitul public.

Valoarea contractului, de aproape 37 de milioane de lei, scrie News.ro.

Această sumă va fi destinată pentru intervenţii asupra Corpului B al clădirii monument istoric, recunoscută ca fiind cea mai importantă construcţie administrativă din Transilvania epocii sale.

O provocare monumentală: complexitatea restaurării ansamblului Palatul Principilor Transilvaniei

Provocarea este monumentală, privită numai din perspectiva simplei dimensiuni a ansamblului: aproape 17.500 mp suprafaţă desfăşurată şi peste 9.000 mp suprafaţă construită, grupate în 7 corpuri de clădire, construite în perioade istorice diferite, din secolul XVI până în secolul XIX, şi care au suferit distrugeri, remodelări, alte intervenţii. Adăugăm lucrările variate care trebuie executate şi avem o imagine de ansamblu a complexităţii proiectului”, au transmis, într-un comunicat de presă, oficialii ADR Centru.

Restaurare și modernizare pentru protejarea și valorificarea Palatului Principilor Transilvaniei

Potrivit documentului citat, Palatul necesită lucrări de restaurare şi protecţie pentru a păstra arhitectura originală şi a integra soluţii moderne de eficienţă energetică şi a respecta standardele actuale de siguranţă, devenind un spaţiu accesibil pentru activităţi culturale şi turistice.

Vârsta medie a vehiculelor a depăşit 12 ani, arată un studiu realizat de Grupul MOL

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Un studiu realizat de Grupul MOL în şase ţări din Europa Centrală şi de Est arată că vârsta medie a vehiculelor a ajuns sau a depăşit 12 ani.

Şoferii din Europa Centrală şi de Est subestimează vârsta maşinilor şi amână înlocuirea acestora

Cercetarea, bazată pe răspunsurile a peste 1.700 de şoferi din Ungaria, România, Cehia, Slovacia, Serbia şi Slovenia, evidenţiază faptul că şoferii tind să subestimeze vârsta reală a maşinilor şi să amâne înlocuirea acestora.

Datele oficiale ale Uniunii Europene indică o vârstă medie a vehiculelor de 15 ani în Ungaria, 15.5 ani în România, 15.1 ani în Slovacia şi 16.2 ani în Cehia, scrie News.ro.

Şoferii cred în beneficiile carburanţilor premium

Cu toate acestea, estimările auto-raportate sunt semnificativ mai mici în toate ţările, ceea ce sugerează că mulţi şoferi fie subestimează, fie ignoră vârsta reală a maşinilor lor.

În România, doar 20% dintre respondenţi cred că vehiculul lor este vechi — deşi aproape jumătate dintre ei (47%) conduc maşini mai vechi de 10 ani.

Majoritatea respondenţilor cred în beneficiile carburanţilor premium: 60% sunt de acord că aceştia îmbunătăţesc performanţa motorului, în timp ce 56% cred că ajută la prelungirea duratei de viaţă a acestuia, mai punctează sursa citată.

Studiul a mai arătat că aproape jumătate dintre şoferii din regiune nu intenţionează să îşi schimbe maşina în următorii cinci ani — indiferent de vârsta acesteia.

Sector 5 accelerează modernizarea verde: lucrări la Pucheni, Intrarea Pășunilor, Pieptănari și Sălaj pentru trafic mai sigur și emisii mai mici

Infrastructura Sector 5

O campanie continuă pentru drumuri sigure și aer mai curat

În ultimele săptămâni, societatea Infrastructură S5 a accelerat lucrările din planul de modernizare a rețelei rutiere, intervenind punctual în patru zone-cheie ale Sectorului 5. Fiecare șantier nu înseamnă doar asfalt nou, ci și un pas spre o mobilitate urbană mai prietenoasă cu mediul, unde traficul fluid reduce timpul petrecut în mersul bară-la-bară și, implicit, emisiile de CO₂.


Pucheni – primul front de lucru

În cartierul Pucheni, echipele au reparat suprafețele carosabile degradate, au refăcut marcajele și au stabilizat acostamentele. Rezultatul se traduce prin siguranță sporită la frânare, mai puțin praf în atmosferă și un flux auto mai coerent, benefic pentru locuitorii care își doresc străzi civilizate și liniștite.


Intrarea Pășunilor – model de reabilitare completă

Strada care leagă două artere importante din sector avea nevoie urgentă de reparații. Infrastructură S5 a înlocuit bordurile vechi, a turnat asfalt cu granulație fină — redusor de zgomot — și a reconfigurat trotuarele pentru pietoni și persoane cu mobilitate redusă. O infrastructură pietonală sigură înseamnă mai mulți pași, mai puține călătorii cu mașina și, implicit, o calitate a aerului mai bună pentru toată zona.


Pieptănari și Sălaj – intervenții-fulger pe trasee intens circulate

În dreptul stației Pieptănari și pe străzile adiacente zonei Sălaj, lucrările au vizat reparații locale ale gropilor, etanșarea fisurilor și schimbarea grilelor de scurgere. Operațiunile rapide previn infiltrațiile de apă și extind durata de viață a carosabilului, reducând necesitatea frecventă a asfaltărilor — o economie semnificativă de resurse și energie.


Impact pe termen lung: mobilitate durabilă în Sectorul 5

  • Trafic mai fluent – motoarele funcționează în regim optim, cu emisii scăzute.
  • Trotuare accesibile – pietonii și bicicliștii câștigă spațiu sigur, stimulând transportul nemotorizat.
  • Reducerea particulelor în suspensie – asfaltul recondiționat limitează praful reactivat în aer.

Aceste rezultate se aliniază obiectivului municipalității de a integra principiile „verzi” în fiecare proiect de infrastructură și de a atinge, până în 2030, o reducere semnificativă a emisiilor din transportul urban.


Următorii pași

Programul de reabilitare continuă în lunile următoare pe străzile secundare din cartierele Giurgiului și Ferentari, cu accent pe zonele în care asfaltul degradat descurajează mersul pe jos sau cu bicicleta. Totodată, vor fi amplasate mai multe stații de colectare selectivă pe traseele pietonale nou modernizate, pentru a susține economia circulară la nivel de cartier.

Prin lucrările derulate la Pucheni, Intrarea Pășunilor, Pieptănari și Sălaj, Sectorul 5 demonstrează că siguranța rutieră și protecția mediului merg mână în mână. Străzi fără gropi, trotuare refăcute și șantiere gestionate rapid se traduc într-un trafic mai eficient, într-un aer mai curat și într-o calitate a vieții în continuă creștere pentru comunitate.

Primăria Sectorului 5 asigură apă și asistență medicală în zilele caniculare

Captură video/Primăria Sectorului 5
Captură video/Primăria Sectorului 5

Primăria Sectorului 5 a demarat o serie de măsuri pentru protejarea locuitorilor în contextul caniculei anunțate de Administrația Națională de Meteorologie.

Primarul Vlad Popescu Piedone și agenți ai Poliției Locale au oferit sticle cu apă cetățenilor din spațiile publice și mijloacele de transport în comun, pentru a veni în sprijinul acestora”, se arată într-un comunicat oficial citat de compania Salubrizare 5.

Măsuri pentru protecția cetățenilor: pe raza sectorului există 10 puncte de prim ajutor

Toate acestea sunt dotate cu aparate de aer condiționat, apă și truse medicale.

În aceste puncte de prim ajutor se află personal medical calificat, asigurat de Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 5”, au precizat reprezentanții Primăriei.

Astfel, autoritățile locale își consolidează rolul în protejarea sănătății și siguranței cetățenilor în perioadele cu temperaturi extreme.

Cele 10 puncte sunt amplasate după cum urmează:

  • Modul Toporași – Sos. Giurgiului – intersecție cu Str. Toporași
  • Modul Intersecția Șos. 13 Septembrie – Petre Ispirescu
  • Modul Izvor – Splaiul Independenței
  • Modul Șos. Alexandriei – Teiuș
  • Modul Ferentari – Calea Ferentari 140 (vis-a-vis de piața Ferentari)
  • Modul Calea Rahovei – Progresului (Trafic Greu)
  • Modul Pieptănari – Str. Constantin Mănescu
  • Modul Cora Alexandriei – Șos. Alexandriei nr.150 A (rond Cora Alexandriei)
  • Modul Parc Livezilor
  • Modul Lira (Calea 13 Septembrie nr. 196)

Intervalul orar în care cetățenii pot folosi punctele de prim ajutor pentru a se hidrata, răcori sau pentru a solicita măsurarea tensiunii arteriale este 10.00-18.00.

Vă recomandăm ca, în zilele cu temperaturi ridicate, să respectați indicațiile medicilor și să evitați deplasările care nu reprezintă o urgență, îndeosebi în cazul în care există coduri de caniculă în vigoare”, au mai punctat autoritățile.

Banda de alergat: de la instrument de pedeapsă – la aparat de fitness

Foto: Facebook/Science Nature Page
Foto: Facebook/Science Nature Page

Puțini știu că banda de alergat, unul dintre cele mai populare aparate de fitness din lume, a fost inițial o unealtă de tortură, scrie The New York Times.

Inventată în anul 1818 de inginerul englez William Cubitt, această mașină era folosită în închisori pentru a-i pedepsi pe deținuți.

Aceștia erau obligați să meargă ore în șir, fără oprire, pe o bandă rotativă care învârtea roți pentru a măcina grâne sau a pompa apă.

Era o muncă epuizantă și lipsită de sens, creată special pentru a zdrobi moralul și trupul celor încarcerați.

De la pedeapsă cruntă – la instrument esențial pentru sănătatea inimii

Printre cei care au simțit pe pielea lor cruzimea acestei pedepse s-a numărat și scriitorul Oscar Wilde, care a descris experiența drept devastatoare din punct de vedere fizic și psihic.

Cu timpul însă, această unealtă a fost reinventată.

În anii 1940, cardiologul american Robert Bruce a început să folosească banda de mers pentru a evalua sănătatea inimii prin teste de efort controlate.

Protocolul său a revoluționat medicina cardiologică și a transformat dispozitivul din instrument de tortură în unealtă de prevenție.

În anii ’60, medicul Kenneth Cooper a integrat banda de alergat în mișcarea aerobicului, contribuind la popularizarea ei în rândul publicului larg

Astăzi, banda de alergat se găsește în săli de sport, spitale și locuințe, fiind folosită pentru antrenament, recuperare și diagnostic.

Istoria ei rămâne însă o dovadă tulburătoare a felului în care un obiect poate trece de la suferință la sănătate.

Care sunt beneficiile benzii de mers

  • Îmbunătățește sănătatea cardiovasculară;
  • Ajută la arderea caloriilor și slăbit;
  • Crește rezistența și forța musculară;
  • Permite antrenamente regulate indiferent de vreme;
  • Oferă monitorizare ușoară a progresului fitnessului.

Delfinariul din Constanța și-a redeschis porțile după modernizare și pregătește noi spectacole estivale

Foto: Facebook/Radio Eco Natura
Foto: Facebook/Radio Eco Natura

Delfinariul din Constanța și-a redeschis porțile la mijlocul lunii iunie, ca urmare a finalizării lucrărilor modernizare și extindere, anunță Consiliul Județean (CJ) Constanța împreună cu Complexul Muzeal de Științe ale Naturii, informează Agenția de presă Rador, care citează Radio Constanța.

După moartea tragică a delfinului Chen Chen, în luna martie a acestui an, Delfinariul a fost închis pentru public, scrie Radio Eco Natura.

Delfinii revin pe scenă la Constanța, după renovări și renegocierea contractelor

În toată această perioadă, a fost renegociat contractul pentru ca delfinii ucraineni, alături de Ni Ni, singura vedetă autohtonă rămasă, să-și poată relua demonstrațiile în sezonul estival.

Echipa Delfinariului a făcut, în tot acest timp, lucrări de igienizare, vopsire și renovare la bazinul din amfiteatrul acoperit destinat demonstrațiilor.

Delfinariul din Constanța se pregătește să primească noi delfini și să încânte vizitatorii

În paralel, au continuat lucrările la noul bazin de antrenament și relaxare pentru delfini, amplasat în aer liber.

Astfel, s-a ajuns la etapa finală de conectare a bazinului interior cu cel exterior și umplerea acestora cu apă.

Prin urmare, mamiferele marine vor beneficia de un mediu cât mai apropiat de habitatul lor natural.

Anul acesta vor fi achiziționați trei sau patru delfini, dar până atunci, Ni Ni și delfinii din Ucraina îi vor încânta din nou pe turiști și constănțeni. La 1 iunie 2025, Delfinariul a împlinit 53 de ani de existență.

Germanii economisesc în special pentru vacanțe, arată un studiu recent

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Printre economiile pe care le fac germanii, banii puși la ciorap pentru o vacanţă este printre priorități, transmite agenţia de știri DPA, citată de Radio Eco Natura.

Germanii economisesc prioritar pentru vacanțe, urmate de rezerve financiare și pensionare

Un studiu efectuat de portalul de comparare a prețurilor Idealo arată că 42% dintre germani economisesc bani pentru a-și permite să călătorească, procent mult mai mare decât pentru orice alt scop.

De asemenea, sondajul relevă că germanii economisesc frecvent și pentru a-și mări rezervele financiare (39%), pentru pensionare (32%) sau pentru achiziții importante, precum televizoare sau biciclete (28%).

Unul din șase germani nu reușește să economisească, iar 42% au folosit economiile pentru cheltuieli urgente

Unul din şase consumatori germani declară că ar dori să pună bani deoparte, însă nu poate face acest lucru. Aproape două treimi se tem că nu vor putea face faţă cheltuielilor cu banii de care dispun.

În ultimul an, 42% au fost nevoiţi să apeleze la economiile lor, mai transmite sursa citată.

Pentru acest studiu, aproximativ 2.000 de persoane cu vârste cuprinse între 18 şi 64 de ani care fac cumpărături online au fost intervievate în luna mai de compania de cercetare de piaţă Kantar în cadrul unui sondaj reprezentativ.

Consiliul Județean Bihor a aprobat indicatorii pentru rețeaua de Tram-train metropolitan Oradea

Foto: Facebook/Radio Eco Natura
Foto: Facebook/Radio Eco Natura

Plenul Consiliului Judeţean Bihor a aprobat indicatorii tehnico economici pe baza studiului de fezabilitate de la proiectul ”Dezvoltarea reţelei de Tram-train metropolitan Oradea”, scrie Radio Eco Natura.

Proiectul Tram-train conectează Oradea cu zonele metropolitane printr-o investiție de 1.35 miliarde lei

Valoarea totală a proiectului este de 1.35 miliarde lei, cu TVA, incluzând atât lucrările la calea ferată, cât şi achiziţia celor 14 vehicule Tram-train, capabile să folosească atât liniile de tramvai din interiorul oraşului Oradea, cât şi liniile de tren.

Noua reţea va conecta Municipiul Oradea pe mai multe direcţii, cu o lungime totală de 33.4 km: spre Aeroportul Oradea; Sânmartin – Băile 1 Mai – Băile Felix (Cordău); Borş (Parcul industrial) şi Sântandrei – Girişu de Criş – Toboliu – Cheresig.

Din lungimea totală, 24.2 km reprezintă liniile de cale ferată care vor fi reabilitate şi electrificate, mai punctează sursa citată.

Proiectul prevede amenajarea a 27 de staţii şi construirea a 5 poduri, 3 pasaje pietonale inferioare, 9 pasarele pietonale şi 39 de treceri la nivel.

Consiliul Județean Bihor a depus spre finanțare proiectul Tram-train Oradea, aflat acum în evaluare

Consiliul Judeţean Bihor a depus spre finanţare din fonduri europene acest proiect în decembrie 2024. În prezent, proiectul se află în evaluare.

În perioada următoare va fi lansată licitaţia pentru proiectare şi execuţie.

Sursa de finanţare o reprezintă Programul de Transport 2021-2027 – Prioritatea 6 Dezvoltarea mobilităţii sustenabile în nodurile urbane, apelul de proiecte ”Trenuri metropolitane în nodurile urbane”.