3.7 C
București
luni, 25 noiembrie, 2024
Acasă Blog Pagină 15

O pasăre foarte rară a fost surprinsă în Parcul Natural Bucegi

Foto: Facebook/Radio Eco Natura
Foto: Facebook/Radio Eco Natura

Un exemplar mai puțin obișnuit de pasăre a fost surprins, zilele trecute, în Parcul Natural Bucegi, transmite Radio Eco Natura.

Este vorba despre o barză neagră, o prezență rară în România, care cuibărește în păduri și iarna migrează în Africa.

Reprezentanții Parcului Natural Bucegi: ”Barza neagră cuibărește rar la noi în țară și migrează în sezonul rece în Africa”

Barza neagră este o specie retrasă și sfioasă, care cuibărește în păduri, în cuiburi pe care le folosește mai mulți ani și pe care le repară și consolidează în fiecare an. Se hrănește cu pești, mamifere mici, pui de păsări, oua, broaște, moluște, lipitori, râme, șopârle, șerpi sau insecte. Barza Neagră este o pasăre migratoare de talie mare, răspândită în pădurile de amestec din zona carpatică, cu întinderi de apă în apropiere. Aripile, gâtul și coada sunt negre cu reflexe metalice, abdomenul este alb, iar ciocul și picioarele sunt roșii. Cuibărește rar la noi în țară și migrează în sezonul rece în Africa”, spun reprezentanții Parcului Natural Bucegi.

Barza neagră referă zonele liniștite, împădurite, aflate lângă râuri sau lacuri izolate

Aici, își construiește cuiburi masive, adesea la mare înălțime în copaci. Evită așezările umane și este mai retrasă decât ruda sa albă.

Pasărea este protejată prin legi naționale și internaționale, fiind clasificată ca specie vulnerabilă în unele regiuni.

Prezența berzei negre indică un ecosistem sănătos, iar măsurile de protecție a acestei păsări contribuie la conservarea biodiversității în regiunile respective.

Program pilot de 500 de milioane de lei pentru sobe eficiente energetic în zonele montane din România

Foto: Facebook/Mircea Fechet
Foto: Facebook/Mircea Fechet

Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a anunțat un program pilot de 500 de milioane de lei pentru achiziția de sobe eficiente energetic, cu un randament de cel puțin 80%, în 27 de județe montane din România.

Programul vizează reducerea consumului de lemne

În România, din păcate, marea majoritate a locuințelor care se încălzesc cu lemne de foc sunt slab eficiente energetic, iar despre sobele din ele ce să mai vorbim. Randamentul mediu al unei sobe în mediul rural în România este de 20-25% și, din acest motiv, am pregătit un program pilot în România, de 500 de milioane de lei, ca să finanțăm achiziția de sobe eficiente în localitățile din cele 27 de județe ale României din zona montană”, a transmis ministrul Mircea Fechet.

Ministerul Mediului va finanța 75% din cheltuiala cu instalarea unei sobe eficiente energetic

Ministerul Mediului va finanța finanța 75% din cheltuiala cu instalarea unei sobe eficiente energetic, care trebuie să fie la un standard european, numit Eco Design.

Ceea ce înseamnă un randament de cel puțin 80%, deci ele vor consuma la jumătate sau poate chiar o treime din cantitatea de lemn utilizată acum pentru a încălzi aceeași suprafață”, a mai explicat oficialul.

Fechet a subliniat că lemnul rămâne o sursă regenerabilă de încălzire tradițională, fără intenția de a schimba acest mod de utilizare.

Nu se pune problema să renunțăm la această sursă de încălzire, lemnul de foc, acolo unde este accesibil, se folosește dintotdeauna, nu avem de ce să cerem cuiva să schimbe modul în care își încălzește locuința. Cu atât mai mult cu cât lemnul de foc este o resursă regenerabilă”, a conclus ministrul Mediului.

Traseul ”Via Transilvanica” a fost inclus de revista ”National Geographic”

Foto: Facebook/Via Transilvanica
Foto: Facebook/Via Transilvanica

Traseul tematic de drumeție ”Via Transilvanica” a fost inclus de revista ”National Geographic”, alături de Brașov, într-un top 25 al celor mai frumoase destinații din lume, demne de vizitat în anul 2025, anunță publicația Timp Online.

”Via Transilvanica – Drumul care unește” – este un proiect inițiat în anul 2018 de către Asociația Tășuleasa Social.

Traseul traversează țara de la Putna la Drobeta Turnu Severin pe 1.400 kilometri.

Via Transilvanica a mai fost menționată în revista ”Time”

În egală măsură, a câștigat premiul publicului în 2023 la o competiție organizată de ”Europa Nostra”, – cea mai importantă rețea de organizații din domeniul salvării patrimoniului.

Anul acesta, Via Transilvanica a plecat ca focul în vânt peste tot Pământul și a ajuns în reviste atât de prestigioase, în care nu mi-aș fi putut imagina vreodată că vom ajunge cu proiectul nostru. National Geographic a pus, de fapt, România în cele 25 de locuri cele mai frumoase de văzut în 2025. Că împărțim cu Brașovul, un oraș cu istorie, un proiect lansat de doar doi ani, este pentru noi mai mult decât onorant. Îmi doresc ca fiecare părinte de drum să se implice pentru ca această cărare să rămână permanent demnă de vizitat, cu marcaje lizibile, curată, în armonie perfectă cu locurile minunate pe care le străbate”, a declarat, pentru GO Hunedoara, Alin Ușeriu, președintele Tășuleasa Social, organizația care a creat Via Transilvanica.

Peste 60 de europarlamentari cer renunțarea la ora de vară

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Într-o scrisoare către preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, peste 60 de europarlamentari cer renunţarea la ora de vară, transmite dpa, citată de Digi 24.

Cerere de renunțare la ora de vară: Europarlamentarii solicită simplificarea vieții cetățenilor UE

Potrivit documentului consultat, actualul sistem de schimbare a orei este considerat învechit, iar eliminarea acestuia ar alinia Uniunea Europeană cu angajamentul său pentru simplificare.

Această schimbare ar reduce stresul inutil pentru cetățeni și ar ușura viața de zi cu zi în cele 27 de state membre.

Europarlamentarii semnatari solicită Comisiei să abordeze rapid problema, însă președinția ungară a UE a anunțat că nu va prioritiza subiectul până la finalul mandatului său, care se încheie anul acesta.

Sâmbătă noaptea, în UE, s-a făcut trecerea la ora standard, ceasurile fiind date înapoi cu o oră.

84% dintre europeni resping ideea orei de vară, dar lipsa unui acord între statele membre amână schimbarea

În 2018, un sondaj realizat de Comisia Europeană în toate statele membre ale Uniunii a arătat că există o majoritate clară, de 84% din europeni, împotriva orei de vară.

Preşedintele de atunci al Comisiei, Jean-Claude Juncker, a anunţat ulterior că schimbarea orei va lua sfârşit chiar în acel an, însă pentru confirmarea oficială toate statele membre trebuie să se pună de acord dacă vor utiliza permanent ora de iarnă (standard) sau cea de vară, iar cum nu s-a ajuns la o astfel de înţelegere, problema a rămas în aşteptare.

A fost semnat Acordul de mediu pentru Hidrocentrala de la Răstolița din județul Mureș

Foto: Facebook/Mircea Fechet
Foto: Facebook/Mircea Fechet

Ministrul Mediului din România a anunțat că astăzi, 28 octombrie, a fost semnat astăzi pentru Hidrocentrala de la Răstolița din județul Mureș.

Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a subliniat importanța dezvoltării energiei regenerabile într-un mod durabil, protejând biodiversitatea.

În egală măsură, oficialul a transmis că a primit asigurări că Hidroelectrica va desfășura proiectul hidrocentralei Răstolița la un nivel minim de producție inițial, cu monitorizarea continuă a impactului asupra mediului, atât pe durata lucrărilor, cât și în următorii cinci ani.

Fechet a adăugat că finalizarea rapidă a unor astfel de proiecte este esențială pentru a crește producția de energie verde.

Mircea Fechet, despre semnarea Acordului de Mediu pentru Hidrocentrala de la Răstolița: ”Această etapă marchează un pas important în direcția unei dezvoltări durabile a energiei regenerabile, protejând în același timp biodiversitatea locală”

Am fost asigurat că se va face totul pentru conservarea biodiversității, esențială pentru păstrarea echilibrului ecologic în această zonă, iar Hidroelectrica va implementa proiectul într-o primă etapă la un minim energetic, asigurând monitorizarea factorilor de mediu pe toată perioada lucrărilor și încă cel puțin cinci ani după punerea în funcțiune a hidrocentralei Răstolița. Astfel de amenajări hidroenergetice ar trebui terminate cât mai repede — avem nevoie de energie regenerabilă. E un pariu pe care l-am făcut cu ministrul Energiei și sper ca anul acesta să producem primul kilowatt/oră de energie electrică în județul Mureș, la Răstolița. Suntem în linie dreaptă!”, se arată în comunicatul publicat pe contul de Facebook.

Pune un bol cu sare lângă fereastră! Cât de util este trucul pentru a combate condensul și mucegaiul în timpul iernii?

bol cu sare ferastră
Sursă - Unsplash

Mulți oameni din întreaga lume pun iarna un bol cu sare în apropierea ferestrei. Trucul este folosit în special pentru a preveni umezeala și mucegaiul, scrie IFL Science.

Dar cât de util este acest truc?

Ei bine, când vaporii de apă din casă se lovesc de o suprafață rece, precum fereastra, se transformă în stare lichidă. Așa se creează condensul, pe care îl vedem deseori, iarna, pe geamuri.

Există numeroase tehnici pentru a combate condensul. În mașină, de exemplu, se pot deschide geamurile sau se poate da drumul aerului condiționat. În casă însă, combaterea condensului poate fi mai dificilă, dar principiile sunt similare.

Pune un bol cu sare lângă fereastră

Unii specialiști recomandă plasarea unui bol cu sare lângă fereastră. Acesta ar fi extrem de util, mai ales în timpul iernilor reci.

„Sarea are capacitatea de a absorbi în mod natural umiditatea din aer și, în esență, o usucă, astfel încât atunci când intră în contact cu sticla, se vor forma mai puține picături de condens”, a zis Andy Ellis, expert în casă și grădină la Posh.

„Este un truc simplu, care nu necesită efort. Pur și simplu umpleți un castron sau un borcan mic cu puțină sare. Poate fi atât sare de masă sau sare gemă. Cantitatea pe care o utilizați va varia în funcție de dimensiunea ferestrei lângă care o plasați. Desigur, în general, cu cât fereastra este mai mare, cu atât veți avea nevoie de mai multă sare. De obicei, un castron mic ar trebui să fie suficient”, a zis el.

Cât de util este trucul. Unii specialiști sunt reticenți

Dar cât de adevărat este că sarea poate elimina umezeala din aer? Unii experți avertizează însă că nu este clar dacă trucul cu sarea va avea un efect considerabil, mai ales în comparație cu alte metode de prevenire a formării condensului. Acest lucru se datorează faptului că sarea începe să absoarbă vaporii de apă doar la umiditate relativ ridicată.

Ei spun că pentru a rezolva cu adevărat problema, la fel ca în mașină, ventilația este esențială. În case se recomandă utilizarea orificiilor de ventilație încorporate adesea în ferestre sau pur și simplu deschiderea pentru perioade scurte a fereastrelor și aerisirea camerelor.

Primul tren electric din România va circula pe ruta București-Brașov

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) anunţa intrarea în circulație a primului tren electric din România, transmite Libertatea.

Trenurile Alstom Coradia aduc o nouă eră pentru transportul feroviar românesc, cu 37 de unități programate să intre în operare până în 2025

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a publicat proiectul de decizie, în vederea întrării în operare, începând cu 15 noiembrie 2024, a trenurilor electrice Alstom Coradia pe ruta de circulaţie Bucureşti Nord-Ploieşti Vest-staţiunile de pe Valea Prahovei-Braşov, se arată într-un document publicat pe site-ul ARF.

Celelalte 25 de trenuri electrice RE-IR1 Alstom Coradia vor intra în circulaţie în 2025, în cadrul contractelor de servicii publice aflate în prezent în procedura de licitare.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a contractat de la furnizorul Alstom Ferroviaria SpA 37 rame electrice inter-regionale de lung parcurs printr-un contract de achiziţie încheiat în luna martie 2022.

Primul tren electric Alstom Coradia Stream din acest lot a ajuns în România pe 4 decembrie 2023

De atunci, au fost efectuate multiple teste, în timp ce calendarul de livrare a celorlalte 36 de rame electrice RE-IR s-a decalat.

Valoarea totală a contractului pentru achiziţia celor 37 unităţi electrice multiple şi serviciile de mentenanţă aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la 2.42 miliarde lei, fără TVA.

COP29: Avorturile spontane cauzate de criza climatică, un „punct orb” în planurile de acțiune ale conferinței de la Baku

Sursă - Unsplash

Avorturile spontane, bebelușii născuți prematur și prejudiciul mamelor cauzate de criza climatică reprezintă un „punct orb” în planurile de acțiune de la COP29, potrivit The Guardian.

Un grup de 80 de cercetători din 45 de țări au citat și alte pericole care vor fi luate în seamă la Baku. Acestea includ

  • potențiala prăbușire a pădurii tropicale amazoniene;
  • prăbușirea curenților vitali din Oceanul Atlantic;
  • situației infrastructurii din orașe;

„Lumea se confruntă cu provocări la scară planetară, de la creșterea emisiilor de metan până la vulnerabilitatea infrastructurii critice”, a declarat profesorul Johan Rockström, co-președinte al Earth League, unul dintre grupurile din spatele raportului.

„Căldura în creștere, instabilitatea oceanelor și răsturnarea pădurii tropicale amazoniene ar putea împinge părți ale planetei noastre dincolo de limitele locuibile. Cu toate acestea, oferă, de asemenea, căi și soluții clare. Cu acțiuni urgente și decisive, putem în continuare să evităm rezultate de necontrolat.”, a adăugat el.

Avorturile spontane cauzate de criza climatică, un „punct orb” în planurile de acțiune

Între timp, criza climatică provocă avorturi spontane și nașteri premature. Bebelușii se nasc, de asemenea, cu leziuni cognitive. Un studiu din India a constatat un risc dublu de avort spontan la femeile însărcinate care suferă de stres termic. Mai mult, o altă cercetare din California a găsit o asociere semnificativă între expunerea pe termen lung la căldură și nașterile premature.

Inundațiile provoacă, totodată, 100.000 de sarcini pierdute în America, Asia și Africa. Temperaturile ridicate determină la rândul lor o creștere a violenței partenerului față de femei.

Totuși, doar 27 din 119 planuri naționale de climă prezentate ONU includ acțiuni legate de mame și nou-născuți. Asta face ca acest lucru să devină un „punct orb” major, potrivit raportului.

Agresivitatea în trafic, acum ușor de reclamat printr-o aplicație a Ministerului de Interne

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Agresivitatea şoferilor în trafic poate fi acum reclamată, direct pe o aplicaţie a Ministerului de Interne, transmite Adevărul.

Sesizarea privind comportamentul agresiv în trafic trebuie să conţină datele de identificare ale celui care face reclamaţia (adică nume, prenume şi codul numeric personal ori, după caz, codul de identificare, datele de contact, număr de telefon şi adresa de corespondenţă), o declaraţie pe propria răspundere cu privire la veridicitatea datelor transmise şi a înregistrării audio-video sau video, data, ora, locul sau orice alte elemente care să conducă la identificarea locului unde a fost surprinsă posibila faptă contravenţională, precum şi semnătura.

Potrivit legislaţiei în vigoare, manevrele considerare agresive în trafic includ:

  • Deplasarea succesivă de pe o bandă de circulaţie pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depăşirii unui şir de vehicule care circulă în acelaşi sens;
  • Întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor;
  • Pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roţilor;
  • Folosirea repetată a semnalelor sonore şi/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în faţa să să elibereze banda de circulaţie.

Agresivitatea în trafic duce la reținerea permisului de conducere

Sancţiunea pentru comportamentul agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice este prevăzută de articolul 100/3/i din O.U.G. nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice şi presupune 4-5 puncte de amendă (660-825 de lei).

În plus, şoferilor cu comportament agresiv li se reţine permisul de conducere pentru 30 de zile.

Poluare alarmantă în Capitală: Nivelul particulelor PM10 a crescut de trei ori într-o săptămână

Foto: Facebook/Aerlive
Foto: Facebook/Aerlive

Toate platformele de monitorizare a calităţii aerului din Capitală arătau, sâmbătă, la prânz, valori extrem de ridicate ale nivelului de poluare, scrie Adevărul. Ceea ce îngrijorează cel mai tare sunt particulele în suspensie, cu diametrul mai mic de 10 micrometri (PM10), care se pot infiltra în căile respiratorii și adânc, în plămâni.

Senzorul de măsurare a calităţii aerului  a arătat un nivel de concentraţie a PM10 de 86 de micrograme/mc

În apropierea Institutului Cantacuzino din Bucureşti, senzorul de măsurare a calităţii aerului arăta sâmbătă un nivel de concentraţie a PM10 de 86 de micrograme/mc.

Acum o săptămână și jumătate, acelaşi indicator avea valoarea de 26 micrograme/mc.  Practic, aerul era atunci de trei ori mai puţin poluat. Sursa principală de poluare e termoficarea spun specialiștii.

De 5 ani de când măsurăm calitatea aerului, vedem că se întâmplă lucrul ăsta cam la final de octombrie. când începe şi termoficarea în Bucureşti, când încep instalaţiile de încălzire să funcţioneze”, a transmis, pentru ProTV, Oana Neniciu, reprezentant Aerlive.

În egală măsură, reprezentantul a amintit că, la aceasta se adaugă poluarea tradiţională, poluarea din trafic, salubrizarea deficitară și poluarea provenită de pe şantiere.

Un rol important îl au și condițiile meteo, în special lipsa precipitațiilor

De vină sunt și condiţiile meteo, care n-au permis dispersia poluanţilor.

Lipsa precipitaţiilor în ultimele săptămâni a contribuit la valorile extrem de mari ale poluării din Bucureşti, mai arată sursa citată.