26.8 C
București
marți, 5 august, 2025
Acasă Blog Pagină 29

Revine ”Litoralul pentru Toți”: Vacanțe accesibile pe litoralul românesc în iunie

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Începe programul ”Litoralul pentru Toţi”, transmite Știri pe Surse. Federaţia Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) lansează ediţia cu numărul 46 a programului, desfăşurat în perioada 1–22 iunie.

Iniţiativa oferă românilor şansa de a petrece o vacanţă pe litoral la preţuri semnificativ mai mici decât în vârf de sezon, cu tarife începând de la 44 lei/noapte/persoană”, se arată în comunicatul FPTR.

Programul ”Litoralul pentru Toți” oferă vacanțe de la 44 lei pe noapte în iunie

Tarifele pornesc de la 44 de lei/noapte/persoană pentru cazare fără masă, de la 84 de lei/noapte/persoană pentru pachet cu mic dejun şi de la 161 de lei/noapte/persoană pentru all inclusive, în prima parte a programului (1–6 iunie), potrivit ofertelor reale existente în sistemul de rezervări.

Pentru perioada 7–22 iunie, tarifele pornesc de la 46 de lei/noapte/persoană pentru cazare fără masă, 86 de lei/noapte/persoană pentru demipensiune şi 220 de lei/noapte/persoană pentru all inclusive.

Vacanțele pe litoral devin accesibile pentru familii, tineri și pensionari

Aceste tarife sunt practicate de unităţi de cazare clasificate cu 2 şi 3 stele, în special din staţiunea Eforie Nord, care rămâne cea mai accesibilă destinaţie înscrisă în program, oferind cele mai mici tarife atât pentru cazare simplă, cât şi pentru demipensiune şi all inclusive.

Staţiuni precum Venus, Saturn, Mangalia, Mamaia Nord, Neptun-Olimp completează paleta de destinaţii înscrise în program, oferind turiştilor opţiuni variate în funcţie de preferinţe şi buget.

Programul este adresat în special familiilor, tinerilor, pensionarilor şi tuturor celor care doresc să petreacă câteva zile la malul mării la tarife reduse, evitând aglomeraţia din vârf de sezon.

Europa, în fața unei veri extreme- Avertismentul experților germani

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Europa ar putea trece anul acesta printr-o vară excepţional de călduroasă, conform unui studiu bazat pe modele computerizate, publicat joi de Institutul german Max Planck pentru Meteorologie (MPI-M), transmite DPA, preluată de Agerpres.

Conform studiului citat de G4 Media, valurile de căldură din Europa sunt deseori precedate de încălzirea Atlanticului de Nord, care se acumulează în prealabil timp de aproximativ 3 ani, ceea ce le permite experţilor să preconizeze din timp verile deosebit de călduroase.

Europa se îndreaptă spre o vară caniculară, arată simulările climatice ale cercetătorilor germani

Cercetători de la Universitatea din Hamburg au utilizat un model climatic creat de Institutul Max Planck pentru Meteorologie (MPI-M) pentru a realiza simulări ale climei europene între anii 1962 și 2022.

Printre scenariile analizate se numără și cele care evidențiază legătura dintre acumularea de căldură în Atlanticul de Nord și apariția verilor caniculare în Europa.

Studiul, publicat în revista Geophysical Research Letters, indică faptul că în Atlanticul de Nord are loc o acumulare semnificativă de căldură, ceea ce sugerează că Europa ar putea traversa o vară excepțional de caldă în acest an.

Prognozarea unor astfel de veri extreme este esențială atât pentru protejarea sănătății publice

Cercetătorii de la MPI-M atrag atenția că prognozarea unor astfel de veri extreme este esențială atât pentru protejarea sănătății publice, cât și pentru reducerea pagubelor.

În prezent, astfel de veri toride apar, în medie, o dată la zece ani.

Conform sursei citate, Europa s-a confruntat cu una dintre cele mai caniculare veri din istoria măsurătorilor meteorologice în anul 2003.

Dieta bogată în magneziu ar putea încetini îmbătrânirea creierului

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Un studiu realizat de Universitatea Națională Australiană arată că o dietă bogată în magneziu ar putea încetini îmbătrânirea creierului și reduce riscul de apariție a demenței.

Cercetătorii au analizat datele a peste 6.000 de persoane cu vârste între 40 și 73 de ani, concentrându-se pe legătura dintre consumul de magneziu și sănătatea creierului.

Magneziul încetinește îmbătrânirea creierului și reduce riscul de demență

Rezultatele arată că persoanele care consumau zilnic peste 550 mg de magneziu aveau, la vârsta de 55 de ani, un creier echivalent cu cel al unei persoane cu un an mai tânără decât cei cu un aport mai scăzut.

Efectele cele mai puternice au fost observate în rândul femeilor aflate la menopauză, ceea ce sugerează că magneziul ar putea avea un efect protector datorită proprietăților sale antiinflamatorii.

Magneziul se găsește în alimente precum legumele cu frunze verzi, nucile, semințele, leguminoasele și cerealele integrale.

Deși beneficiile magneziului pentru sănătate sunt cunoscute de mult timp, acest studiu atrage atenția asupra rolului său potențial în prevenirea demenței.

Specialiștii efectuează studii suplimentare, dar recomandă o dietă bogată în magneziu pentru sănătatea creierului

Dr. Erin Walsh, coautoare a studiului, subliniază că este nevoie de cercetări suplimentare pentru a confirma aceste concluzii și pentru a ghida recomandările de sănătate publică.

În contextul în care numărul cazurilor de demență este în creștere la nivel mondial, adoptarea unei diete echilibrate, bogate în magneziu, ar putea deveni o strategie eficientă pentru menținerea sănătății cognitive pe termen lung.

Zimbrii din Munții Țarcu nu mai depind de intervenția umană pentru hrană

Foto: Facebook/WWF România
Foto: Facebook/WWF România

WWF România a transmis că, în prezent, există 200 de exemplare de zimbri în sălbăticia Munților Țarcu, iar aceștia nu mai depind de intervenția umană pentru hrană.

Mai mult, acest stil de viață le-a permis să adopte un comportament autentic, similar celui pe care strămoșii lor l-au avut, odinioară, înainte ca specia să dispară din țara noastră.

Fondul Mondial pentru Natură (WWF România): ”Această specie emblematică a fost readusă în Munții Țarcu acum aproape 11 ani”

În inima Carpaților de Sud-Vest, unde pădurile dese întâlnesc pajiști nesfârșite, zimbrul a revenit acasă. Cu un simbolism profund în istoria țării noastre, această specie emblematică a fost readusă în Munții Țarcu acum aproape 11 ani, iar astăzi peste 200 de exemplare trăiesc liber, dând viață unuia dintre cele mai de succes proiecte de reintroducere din Europa”, se arată în comunicatul membrilor Fondului Mondial pentru Natură din România.

WWF România a prezentat factorii care ne ajută să ne asigurăm că această specie emblematică rămâne sănătoasă și viabilă.

Informațiile vitale se realizează prin colare GPS, monitorizare în teren și monitorizare genetică — adică analizarea unor probe non-invazive (precum fecale sau fire de păr).

Care sunt informațiile obținute în acest mod:

Diversitatea genetică;

Dietă;

Starea de sănătate.

WWF România: ”Monitorizarea genetică a zimbrilor din Munții Țarcu reprezintă un instrument esențial în eforturile de conservare”

Prin utilizarea unor tehnici moderne și a unei abordări bazate pe date științifice, WWF-România (Fondul Mondial pentru Natură), în colaborare cu partenerii săi, contribuie la asigurarea unui viitor sigur pentru zimbrii reintroduși în sălbăticie, pentru că povestea zimbrilor din Munții Țarcu este una despre echilibru și coexistență. Fiecare pas al acestor uriași ne amintește că natura știe să se regenereze atunci când îi oferim spațiul și timpul necesar. Iar noi, prin eforturile noastre, avem ocazia să fim martori ai acestui proces de renaștere a unei specii”, a mai punctat ONG-ul.

O nouă parcare va fi deschisă lângă Aeroportul Henri Coandă

Foto: Facebook/Radio Eco Natura
Foto: Facebook/Radio Eco Natura

Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAB), care administrează cele două aeroporturi ale Capitalei, dă în folosinţă astăzi, 20 mai, o nouă parcare la Aeroportul Internaţional Henri Coandă din Bucureşti.

Parcarea, cu 671 noi locuri, este situată în proximitatea Terminalului Plecări, scrie Radio Eco Natura.

De asemenea, în această săptămână, încep lucrările de construcţie a unei noi parcări, prin care se vor amenaja 1.019 locuri de parcare.

CNAB construiește o parcare supraetajată și redeschide accesul rapid la Terminalul Plecări

Noua parcare care se va construi va fi supraetajată şi va avea 4 niveluri, mai transmite sursa citată.

Prin urmare, clienţii vor avea din nou la dispoziţie o parcare pe termen scurt adiacentă terminalului, în condiţiile în care, în ultimele luni, lucrările la staţia de metrou de pe magistrala M6 au condus la închiderea parcării ”Plecări”.

Odată cu punerea în folosinţă a acestei noi parcări, pasagerii beneficiază de 671 noi locuri, parte dintre acestea urmând a fi prevăzute cu staţii de încărcare electrică a maşinilor, infrastructura necesară fiind deja realizată.

Aeroportul Internațional Henri Coandă este cel mai mare aeroport din România

De asemenea, este unul dintre cele două aeroporturi importante din București (cel de al doilea fiind Aeroportul Internațional București Băneasa – Aurel Vlaicu din cartierul Băneasa).

Aeroportul este situat în afara zonei urbane a Bucureștiului, în orașul Otopeni, județul Ilfov.

Doar în anul 2018 pe Aeroportul Henri Coandă au tranzitat 13.824.830 de pasageri.

Marea Britanie reciclează bateriile electrice la scară industrială

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

O nouă metodă de reciclare promite să revoluționeze industria auto și să protejeze planeta. Compania britanică Altilium a dezvoltat o tehnologie care permite recuperarea a 97% din litiu și 99% din grafit din bateriile folosite ale vehiculelor electrice (EV).

Compania din Marea Britanie transformă bateriile uzate în resurse valoroase

Folosind un proces propriu numit EcoCathode, Altilium extrage eficient materiale esențiale din bateriile ajunse la final de viață. În egală măsură, extrage și din resturile rezultate în timpul fabricației.

Aceste materiale pot fi apoi refolosite în baterii noi, ajutând la construirea unei economii circulare în domeniul bateriilor.

Această inovație este esențială într-un context în care cererea pentru baterii LFP (litiu-fier-fosfat) este în creștere.

Metoda Altilium nu doar că face reciclarea LFP viabilă, ci și profitabilă, un pas important pentru un viitor sustenabil.

Altilium extinde reciclarea bateriilor EV și reduce dependența de resurse naturale

În prezent, compania procesează baterii NMC (nichel-mangan-cobalt) de la mari producători auto din Regatul Unit. De asemenea, a început și reciclarea celor LFP.

Fabrica ACT2 din Plymouth poate recicla echivalentul unei baterii EV pe zi, iar viitorul centru din Teesside va deveni unul dintre cele mai mari din Europa.

Practic, capacitatea anuală va fi de peste 150.000 de baterii.

Această tehnologie nu doar reduce dependența de mineritul de materii prime, ci și ajută producătorii auto să își atingă obiectivele de mediu într-un mod eficient și economic.

Amenzi de 300.000 de lei pentru rafinăriile din Ploiești, după depășiri alarmante ale poluării

Foto: Facbook/Radio Eco Natura
Foto: Facbook/Radio Eco Natura

Comisarii de mediu din judeţul Prahova anunţă că au dat amenzi în valoare totală de 300.000 de lei unor rafinării din zona municipiului Ploieşti, scrie Radio Eco Natura.

Potrivit sursei citate, staţiile de monitorizare a calităţii aerului amplasate în apropierea platformelor industriale au indicat depăşiri ale concentraţiilor de hidrogen sulfurat.

Garda de Mediu transmite rezultatele controalelor către DSP și anunță noi verificări la Ploiești

Garda de Mediu anunţă că a trimis către Direcţia de Sănătate Publică (DSP) Prahova rezultatele controalelor, pentru ca DSP să stabilească, la rândul său, care este impactul asupra sănătăţii populaţiei.

Garda Naţională de Mediu anunţă, de asemenea, că, împreună cu Agenţia Naţională de Mediu şi Ariei Protejate, va face verificări pe platforma industrială în zona de nord a oraşului Ploieşti, care se află în procedura de revizuire a Autorizaţiei Integrate de Mediu, ”în urma acestor analize, existând posibilitatea impunerii de condiţii suplimentare necesare reducerii emisiilor”.

Garda de Mediu demarează verificări după valul de critici privind aerul poluat din Ploiești

Verificările făcute de Garda de Mediu Prahova au loc după ce, în ultimele luni, numeroşi localnici din Ploieşti au criticat pasivitatea acestei instituţii.

În egală măsură, criticile au venit și din partea primarului orașului.

De mulți ani, ploieștenii reclamă frecvent calitatea slabă a aerului, considerat greu respirabil.

DSP Prahova a aplicat amenzi de 70.000 de lei și a depus plângere penală împotriva Hidro Prahova pentru furnizarea de apă contaminată la Breaza

Reamintim că, în cursul săptămânii trecute, DSP Prahova a aplicat amenzi de 70.000 de lei și a depus plângere penală împotriva Hidro Prahova, după ce locuitorii din Breaza au primit apă tulbure, urât mirositoare și contaminată cu bacteria Clostridium Perfringens.

O femeie din oraș a depus, la rândul ei, plângere penală. Hidro Prahova a recunoscut avaria și a anunțat reduceri de 30% la facturile emise.

A apărut testul de sânge pentru depistarea precoce a bolii Alzheimer

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Statele Unite au aprobat primul test de sânge pentru depistarea bolii Alzheimer, informează AFP, citată de Știrile Pro TV.

Testul deschize astfel calea pentru intervenții timpurii cu medicamente menite să încetinească progresia acestei afecțiuni neurodegenerative.

Noul test este realizat de compania Fujirebio Diagnostics

Acesta analizează raportul dintre două proteine din sânge. Raportul este asociat cu prezența plăcilor beta-amiloide în creier, un semn distinctiv al bolii Alzheimer.

Până în prezent, acestea puteau fi identificate doar prin imagistică cerebrală sau analiza lichidului cefalorahidian.

Afecțiunea Alzheimer afectează tot mai mulți oameni și depășește incidența cancerului de sân și de prostată la un loc

Boala Alzheimer afectează prea mulţi oameni, mai mulţi decât cancerul de sân şi cancerul de prostată la un loc. Ştiind că 10% dintre persoanele cu vârsta de peste 65 de ani suferă de Alzheimer şi că se preconizează că această cifră se va dubla până în 2050, sper că noi produse medicale precum acesta vor ajuta pacienţii”, a declarat Marty Makary de la Food and Drug Administration (FDA), agenţia americană pentru sănătate.

În prezent, există două tratamente aprobate pentru Alzheimer care vizează placa amiloidă şi încetinesc modest declinul cognitiv. Totuși, acestea nu duc la vindecare.

Susţinătorii acestor tratamente, inclusiv mulţi neurologi, susţin că ele pot oferi pacienţilor câteva luni suplimentare de independenţă.

De asemenea, acestea ar trebui să fie mai eficiente cu cât sunt administrate mai devreme.

Boala Alzheimer este cea mai frecventă formă de demenţă

Afecțiunea se agravează în timp, răpindu-le treptat pacienţilor amintirile şi independenţa. Simptomele bolii sunt următoarele:

  • Persoana uită frecvent informații recente, chiar și imediat după ce le-a aflat.
  • Are dificultăți în a planifica activități sau a rezolva probleme simple.
  • Întâmpină confuzie legată de timp sau loc, pierzându-se în locuri familiare.
  • Are dificultăți în a urmări conversații sau în a găsi cuvintele potrivite.
  • Judecata și deciziile devin slabe, iar igiena personală poate fi neglijată.
  • Se retrage din activități sociale sau hobby-uri.
  • Apar schimbări de dispoziție, confuzie, anxietate sau suspiciune.

Moartea ar putea dispărea: Tehnologia promite nemurirea în următorul secol

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

În următorii 40 – 100 de ani, experții spun că moartea ar putea deveni un lucru de domeniul trecutului. Mai mult, tehnologiile care ar putea face acest lucru posibil sunt deja în dezvoltare.

De secole, oamenii au visat să trăiască veșnic — însă această fantezie s-ar putea să nu mai rămână ficțiune pentru mult timp.

Odată cu progresele din biotehnologie, interfețele creier-computer și conștiința digitală, unii futuriști susțin că sfârșitul morții biologice ar putea fi atins chiar în acest secol.

Conștiința digitală și corpuri de android: viitorul fără carne și oase

Oamenii de știință din neuroștiință și robotică lucrează deja la conectarea creierului uman la dispozitive externe.

Tehnologii precum protezele neuronale sau exoscheletele controlate cu mintea pregătesc terenul pentru uploadarea conștiinței într-un spațiu digital.

Futuriștii susțin că până în 2050, mintea umană ar putea ”locui” în corpuri de android cu mișcări și expresii realiste.

Organe imprimate 3D și fuziunea om-mașină: corpuri reparabile și performanțe supraomenești

Bioprintarea de organe devine tot mai reală. Inimi bătând create în laborator sau proteze personalizate accesibile financiar sunt deja realitate.

În paralel, implanturile neuronale dezvoltate de companii ca Neuralink promit nu doar tratarea bolilor, ci și îmbunătățirea memoriei sau a gândirii.

Practic, oamenii-cyborg ar putea deveni normă, nu excepție.

Criogenia și viața în cloud: planuri de rezervă pentru nemurire

Deși nimeni nu a fost readus la viață după criogenie, unele organisme mici au fost deja conservate și reanimate cu succes.

În același timp, cercetătorii explorează ideea unei vieți în realități virtuale, unde identitatea noastră digitală ar putea trăi la nesfârșit.

Prin urmare, dacă știința continuă în acest ritm, moartea biologică ar putea deveni o alegere. Viitorul nu mai pare doar științifico-fantastic—ci o realitate aflată la câteva decenii distanță.

Șoferii obezi au un risc cu 80% mai mare de a muri într-un accident rutier

Foto: Facebook/Science Natura Page
Foto: Facebook/Science Natura Page

Un nou studiu scoate la iveală un adevăr îngrijorător: șoferii obezi sunt cu 80% mai predispuși să moară într-un accident auto comparativ cu cei de greutate normală.

Cercetarea evidențiază faptul că standardele actuale de testare a siguranței auto nu iau în considerare suficient diversitatea corporală a oamenilor reali.

Testele standard ignoră particularitățile femeilor și persoanelor obeze în accidente rutiere

În prezent, testele de impact se bazează în principal pe un manechin standard. Este vorba despre un bărbat mediu din punct de vedere al greutății și înălțimii.

Această abordare ignoră particularitățile anatomice ale persoanelor obeze și ale femeilor, ceea ce duce la subestimarea riscurilor reale pentru aceste grupuri.

De exemplu, femeile sunt cu 47% mai expuse riscului de a suferi răni grave într-un accident rutier decât bărbații.

Diferențele anatomice, precum structura oaselor, flexibilitatea ligamentelor și masa musculară, contribuie la această vulnerabilitate crescută.

În cazul persoanelor obeze, distribuția diferită a masei corporale și modul în care centura de siguranță interacționează cu țesutul adipos sunt factori care pot reduce eficiența sistemelor de protecție actuale.

Cercetătorii creează modele avansate pentru siguranța auto adaptată diversității corporale

Cercetătorii dezvoltă modele computerizate mai avansate care să reflecte mai precis impactul accidentelor asupra corpului uman în funcție de greutate, sex și poziția în mașină.

Scopul este de a crea sisteme de siguranță auto mai eficiente și mai incluzive.

Acestea îi vor putea proteja pe toți participanții la trafic, indiferent de forma sau dimensiunea corpului lor.

Populaţia adultă a globului, din ce în ce mai afectată de obezitate. Care sunt principalele riscuri

  • Crește riscul de boli cardiovasculare (hipertensiune, infarct, accident vascular cerebral);
  • Favorizează apariția diabetului de tip 2;
  • Predispune la afecțiuni osteoarticulare (artrită, dureri de spate);
  • Crește riscul de anumite tipuri de cancer (colon, sân, prostată);
  • Afectează funcția respiratorie (apnee în somn, dificultăți de respirație);
  • Poate duce la probleme hepatice (ficat gras, ciroză);
  • Influențează negativ sănătatea mentală (depresie, anxietate, stimă de sine scăzută);
  • Scade speranța de viață și calitatea vieții;
  • Îngreunează sarcina și crește riscurile în timpul nașterii.