11.3 C
București
joi, 18 aprilie, 2024

Problema autonomiei mașinilor electrice începe să dispară. Chinezii au lansat o baterie care e capabilă să te țină un drum de 1.000 de kilometri, iar Volkswagen e primul client

Problema autonomiei mașinilor electrice a reprezentat principalul impediment în achiziționarea acestora. Ușor-ușor, aceasta începe să devină o chestiune de domeniul trecutului, potrivit Wall Street.

În ultima vreme, tot mai mulți producători s-au întrecut în a produce baterii capabile să țină cât mai mult. În plus, un producător din China a anunțat de curând că va produce un model de mașină ce poate fi încărcată în 10 minute.

Este, iată, o imensă concurență între producători, iar China pare să fie vârful de lance în ceea ce privește obținerea unor performanțe cât mai bune. Reamintim că recent, CATL a furnizat companiei Zeekr o baterie de 140 kWh capabilă de o autonomie de 1.032 kilometri.

Compania Gotion High-Tech a prezentat bateria L600 bazată pe o combinație chimică nouă denumită Astroinno. Aceasta a convins inclusiv Grupul Volkswagen. Cu o astfel de baterie, anxietatea de autonomie nu va mai reprezenta nici pe departe o problemă pentru șoferi.

Noua baterie propune un mix între litiu, oxid de mangan, fier și fosfor (sub formă de fosfat). Acest mix, prescurtat LMFP, ar oferi o densitate energetică mai mare față de bateriile folosite pe majoritatea EV-urilor de pe piață, respectiv cele de tip litiu-fier-fosfat (LFP).

În plus, se pare că bateriile de tip LFP care ar fi capabile să ofere o autonomie de 1.000 de kilometri ar reprezenta o problemă prin faptul că sunt prea mari ca să poată fi transportate de niște mașini obișnuite.

Performanțe bune pentru noua baterie

Gotion a beneficiat de o investiție de 1,2 miliarde dolari din partea Volskwagen. Compania a trebuit să adauge mangan în noua sa baterie.

Densitatea energetică la nivelul celulelor este de 240 Wh/kg, volumul sărind peste 500 Wh pe litru. Bateriile L600 care vor intra în producție din 2024 vor oferi o densitate de circa 190 Wh/kg. Comparativ, o baterie LFP obișnuită oferă doar 150 Wh/kg. La temperatura camerei, bateria rezistă până la 4.000 de cicluri încărcare-descărcare-reîncărcare, dar acest număr scade până la 1.800 cicluri la temperaturi înalte.

De asemenea, noua baterie este mai compactă și cu 32% mai ușoară decât variantele precedente. Chiar dacă bateria companiei CATL oferă mai multă densitate energetică, 255 Wh/kg, ea este mai scumpă. Ea folosește NCM tehnologia (nickel-mangan-cobalt).

Mașinile cu bateria CATL Qilin costă cu aproximativ 15.000 de dolari mai mult decât modelele cu baterii care oferă o autonomie mai redusă. În schimb, Gotion a ales să se distanțeze de utilizarea metalelor rare, procesul de extragere a acestora fiind poluant.

Latest news
știri