luni, 20 mai, 2024

Microbii pot digera plasticul la temperaturi scăzute

Microbii care pot digera plasticul la temperaturi scăzute au fost descoperiți de oamenii de știință în Alpi și Arctica. Prin urmare, acești microbi ar putea fi folosiți în reciclare, conform The Guardian.

Au mai fost găsite microorganisme care pot face acest lucru, dar acestea pot acționa numai la temperaturi peste 30°C. Aceasta înseamnă că utilizarea lor în practica industrială este prohibitiv de costisitoare din cauza încălzirii necesare. În plus, utilizarea lor nu ar însemna neutralitate din punct de vedere al carbonului.

Oamenii de știință de la Institutul Federal Elvețian WSL au găsit microbi care pot face acest lucru la 15°C. Acest lucru ar putea duce la un progres în reciclarea microbiană. Descoperirile lor au fost publicate în revista Frontiers in Microbiology.

Dr. Joel Rüthi de la WSL și colegii au prelevat probe din 19 tulpini de bacterii și de la 15 de ciuperci care cresc pe plastic liber sau îngropat în Groenlanda, Svalbard și Elveția. Ei au lăsat microbii să se dezvolte în laborator, în întuneric, la 15°C. Aceștia au fost testați pentru a vedea dacă pot digera diferite tipuri de plastic.

Microbii au digerat mai multe tipuri de plastic

Rezultatele au arătat că tulpinile bacteriene aparțineau la 13 genuri din fila actinobacteria și proteobacteria. Ciupercile făceau parte din 10 genuri din fila ascomycota și mucoromycota.

Materialele plastice testate au inclus polietilenă nebiodegradabilă (PE) și poliester-poliuretan biodegradabil (PUR), precum și două amestecuri biodegradabile disponibile comercial de tereftalat de polibutilenă adipat (PBAT) și acid polilactic (PLA).

Niciuna dintre tulpini nu a reușit să digere PE, chiar și după 126 de zile de incubare pe aceste materiale plastice. Dar 19 tulpini (56%), inclusiv 11 ciuperci și opt bacterii, au reușit să digere PUR la 15°C, în timp ce 14 ciuperci și trei bacterii au reușit să digere amestecurile de plastic de PBAT și PLA.

„Aici arătăm că taxoni microbieni noi obținuți din „plastisfera” solurilor alpine și arctice au fost capabili să descompună plasticele biodegradabile la 15°C. Aceste organisme ar putea ajuta la reducerea costurilor și a sarcinii de mediu a unui proces de reciclare enzimatică a plasticului”, a spus Rüthi.

Este surprinzător că o mare parte din tulpinile testate au putut să degradeze măcar unul dintre materialele plastice testate.

Microbii pot digera plasticul la temperaturi scăzute

Cercetătorii au testat și cei mai performanți microbi și au descoperit că erau două specii din genurile neodevriesia și lachnellula. Acestea puteau digera toate materialele plastice testate, cu excepția PE.

Microbii au capacitatea de a degrada polimerii deoarece seamănă cu unele structuri găsite în celulele vegetale.

Oamenii de știință au testat microbii doar la o singură temperatură, deci nu au găsit încă temperatura optimă de utilizat. Cu toate acestea, ei spun că funcționează bine între 4C și 20C.